ارسال به دیگران پرینت

تظاهر به روزه‌ خواری

دادستان قشم: تظاهر به روزه‌ خواری جرم است

دادستان عمومی و انقلاب قشم گفت: تظاهر به روزه‌خواری در ملأ عام جرم است و نیروی انتظامی با کسانیکه این عمل را در سطح جزیره انجام دهند، برخورد خواهد کرد.

دادستان قشم: تظاهر به روزه‌ خواری جرم است

امید مهدوی‌مجد ضمن تبریک فرارسیدن ماه ضیافت الهی و بهار قرآن به قشموندان اظهار داشت: کسانی که به هر دلیل روزه نیستند می‌بایست از تظاهر به روزه‌خواری خودداری کنند.

وی ادامه داد: هر گونه تظاهر به روزه خواری در ملأ عام تحت عنوان اقدام به جرم مشهود تلقی خواهد شد و با مرتکبان برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب قشم توضیح داد: قطعا پلیس با نظارت بر اماکن عمومی ضمن نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی در سطح شهرها به ویژه در پایانه‌های حمل و نقل، فرودگاه و اسکله رویکرد اصلی خود را آموزش، تذکر و ارشاد قانونی قرار داده‌ است.

مهدوی‌مجد اضافه کرد: در صورت عدم تاثیر اقدامات پیشگیرانه، برخورد مناسب قانونی با حفظ کرامت انسانی با مرتکبان روزه خواری در ملأ عام صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۶۳۸ (۱۴۱) بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌ شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

طبق تعریف علمای علم لغت «تظاهر» به معنی آشکارا عمل کردن و آشکار کردن، خودنمایی و وانمود کردن به داشتن صفت یا حالتی است و لغت «علنا» نیز به معنای آشکارا انجام دادن فعل یا ترک فعل است.

خوردن و آشامیدن جرم نیست، اما در ماه مبارک رمضان قانونگذار خوردن و آشامیدن در اماکن عمومی را جرم تلقی کرده است.

روزه خواری علاوه بر همه معایبی که ذکر شد در بعد مناسبات اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است زیرا فردی که به صورت آشکار روزه می‌خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست، چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه