ارسال به دیگران پرینت

نحوه ارائه خدمات مشاوره‌ای به متقاضیان «طلاق‌های توافقی» در سامانه "تصمیم"

افرادی که متقاضی طلاق توافقی هستند، قبل از حقوقی شدن پرونده آنان، پروسه‌ای را در سامانه تصمیم طی می‌کنند که بر اساس آن، ۳ تا ۵ جلسه آموزشی و مداخلات تخصصی روانشناختی و مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود تا زوجین بتوانند تصمیمات بهتری برای کاهش مشکلات و آسیب‌های مربوطه اتخاذ کنند.

نحوه ارائه خدمات مشاوره‌ای به متقاضیان «طلاق‌های توافقی» در سامانه "تصمیم"

پس از تصویب قانون حمایت از خانواده که در اسفند سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید، سازمان بهزیستی با همکاری قوه‌قضاییه برای پوشش طلاق‌های توافقی سامانه‌ای تحت عنوان "تصمیم" راه‌اندازی کرد که در این راستا متقاضیان طلاق توافقی قبل از حقوقی شدن پرونده‌شان، پروسه‌ای را در این سامانه طی کرده و بر اساس آن، ۳ تا ۵ جلسه آموزشی و مداخلات تخصصی روانشناختی و مددکاری اجتماعی، مشاوره حقوقی و مذهبی جهت تصمیم‌گیری بهتر برای کاهش مشکلات و آسیب‌های مربوط به آنان ارائه می‌شود.

 از آنجایی که سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۸ با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش طلاق و تحکیم خانواده از طریق اجرای طرح مداخله در خانواده و با همکاری دادگستری استان‌ها به خانواده‌های دارای اختلافات حاد خانوادگی یا زوجین متقاضی طلاق، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی را در مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، مراکز مداخله در خانواده توسط کارشناسان بهزیستی مستقر در دادگستری‌ها ارائه می‌کرد، این سازمان پس از تصویب قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند سال ۱۳۹۱ و در قالب توافقات به عمل آمده فی مابین سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در مراکز استان‌های کشور کرد.

بنابر اعلام سازمان بهزیستی در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ نیز این سامانه در شهرستان‌هایی با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر راه‌اندازی شد.

طبق اظهارات بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، زوجین برای دریافت مشاوره ابتدا باید به سایت زمان مراجعه کرده و بعد از انتخاب زمان و محل مشاوره، واحد ارزیابی روانی و اجتماعی برایشان مشخص می‌شود. در نهایت یک جلسه روانی‌اجتماعی با حضور تیمی متشکل از روانشناس، مددکار، مشاوره حقوقی و مذهبی برگزار و ارزیابی انجام می‌شود. پس از آن به مرکز مشاوره ارجاع می‌شوند. بعد از ارزیابی روانی‌اجتماعی زوجین تصمیم می‌گیرند که ادامه فرآیند تخصصی مشاوره را در کجا انجام دهند.

همچنین چهار جلسه مشاوره‌ای (هر جلسه ۴۵ دقیقه) برای آنها در نظر گرفته شده است و در نهایت نتایج ثبت و به دفاتر پیشخوان ارسال می‌شود تا به قاضی پرونده ارائه شود.

در این راستا به چند سوال متداول پیش‌آمده درباره سامانه تصمیم پاسخ داده شده است:

- فرآیند سامانه تصمیم برای متقاضیان طلاق به چه صورت است؟

شخص متقاضی طلاق به سایت زمان (zaman.behzisti.net) مراجعه کرده و اطلاعات اولیه خویش (نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل هر کدام از طرفین) را ثبت می‌کند، سپس از سامانه پیامی را حاوی تاریخ مراجعه، اسم مرکز غربالگری و کد پیگیری دریافت می‌کند. بعد از دریافت پیام، زوج و زوجه به مرکز ارزیابی روانی – اجتماعی (غربالگری) مربوطه مراجعه کرده و پس از پذیرش، اطلاعات مربوط به آنها که حاوی فرم‌های مخصوصی است، توسط کارشناس تکمیل می‌شود. بعد از تکمیل فرم‌ها، زوجین از طریق واحد ارجاع به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند. مراکز مشاوره بعد از تشکیل جلسات مشاوره پاسخ خود را به مرکز ارزیابی روانی - اجتماعی (غربالگری) مربوطه اعلام می‌کنند و مرکز ارزیابی با تنظیم نامه‌ای آن را به پیشخوان قضائی ارسال می‌کند.

- درخصوص آموزش برای افراد در معرض طلاق چه خدماتی ارائه می‌شود؟

افرادی که متقاضی طلاق توافقی هستند، قبل از حقوقی شدن پرونده آنان، پروسه‌ای را در سامانه تصمیم طی می‌کنند که بر اساس آن، ۳ تا ۵ جلسه آموزشی و مداخلات تخصصی روانشناختی و مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود تا زوجین بتوانند تصمیمات بهتری برای کاهش مشکلات و آسیب‌های مربوطه اتخاذ کنند.

- هزینه جلسات ارزیابی روانی-اجتماعی چه مقدار است؟

هزینه جلسات غربالگری برای عموم مردم و مراجعان طلاق‌های توافقی رایگان است.

- پروسه زمانی پاسخ و اعلام نظر مراکز چند روز است؟

از موقع ارجاع تا پاسخ مرکز مشاوره باید ۴۵ روز گذشته باشد. همچنین انتخاب مرکز ارزیابی روانی - اجتماعی با اختیارات خود زوجین موقع ثبت‌نام بوده و هر مرکز ارزیابی روانی-اجتماعی دارای ظرفیت پذیرش مشخصی است.

- سامانه تصمیم در چه استان‌هایی وجود دارد؟

هم اکنون سامانه تصمیم در تمامی مراکز استان‌ها و تمامی شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت فعال است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه