ارسال به دیگران پرینت

دنیای حیوانات

این حیوان‌ها از دهان زایمان می‌کنند!+تصویر

نسل این قورباغه‌ها تا حدود ۳۰ سال قبل به دلیل از دست دادن محل زندگی و زیستگاه خود منقرض شد. تا این که دانشمندان توانستند با استفاده از رویان‌های منجمد شده، قورباغه‌های اولیه را دوباره به وجود آورند. آن‌ها می‌خواستند دوباره این قورباغه‌ها به محیط زیست برگردانند.

این حیوان‌ها از دهان زایمان می‌کنند!+تصویر

دنیای جانوران سرشار از شگفتی است. کار تولید مثل و زایمان حیوانات نیز از این موضوع مستثنی نیست. روش انجام زایمان در جانوران متفاوت است و هر کدام از راه‌های خاص خود تولید مثل را انجام می‌دهند. اما روش زایمان در بعضی از جانوران شگفت آور است.

مثال بعضی از آن‌ها از روش بکرزایی تولید مثل می‌کنند. اما عجیب‌تر از آن زایمان از طریق دهان است! شما این حیوانات را می‌شناسید؟ کدام حیوان از راه دهان زایمان می‌کند؟ دانستن این موضوع برای شما ممکن است جالب باشد و شاید بخواهید در مورد این نوع از زایمان حیوانات اطلاع بیشتری کسب کنید.
 

کدام حیوان از دهان زایمان می‌کند؟

برای بررسی این موضوع که کدام حیوان از دهان زایمان می‌کند؟ باید بگوییم حیوان‌های شناخته شده‌ای که با این روش زایمان می‌کنند، نوعی قورباغه و ماهی هستند. در ادامه درباره این نوع از زایمان حیوانات بیشتر توضیح می‌دهیم.
 

۱ – قورباغه نوزاد در شکم (Rheobatrachus silus)

این حیوان ها از دهان زایمان می کنند

نسل این قورباغه‌ها تا حدود ۳۰ سال قبل به دلیل از دست دادن محل زندگی و زیستگاه خود منقرض شد. تا این که دانشمندان توانستند با استفاده از رویان‌های منجمد شده، قورباغه‌های اولیه را دوباره به وجود آورند. آن‌ها می‌خواستند دوباره این قورباغه‌ها به محیط زیست برگردانند.

این قورباغه بعد از تخم گذاری، تخم‌های خود را می‌بلعد و آن‌ها را در معده خود نگه می‌دارد. بعد از مدتی که حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا زمان تولد نوزادان فرا برسد، قورباغه نوزادان را به بیرون برگردانده و آن‌ها به دنیا می‌آیند. به همین دلیل به این قورباغه نوزاد در شکم (Rheobatrachus silus) گفته می‌شود.

هر بار قورباغه مادر ممکن است ۴۰ تخم را بخورد، اما بیشتر از ۲۰ تخم به نوزاد تبدیل نمی‌شوند؛ زیرا اسید معده باعث هضم این تخم‌ها می‌شود. تخم‌ها و نوزاد‌های متولد شده برای جلوگیری از هضم، نوعی ماده چسبناک از خود ترشح می‌کنند. این ماده از آن‌ها محافظت کرده و ترشح اسید معده را متوقف می‌کند. به همین دلیل در طول دوره رشد نوزاد در شکم مادر، قورباغه مادر نمی‌تواند چیزی بخورد.

کم کم با رشد نوزاد، حجم معده افزایش می‌یابد و تقریبا بخش زیادی از بدن مادر را اشغال می‌کند. برای این که فضا برای رشد نوزادان وجود داشته باشد، ریه‌های مادر از کار می‌افتد. به همین خاطر قورباغه مجبور می‌شود از پوست تنفس کند تا نوزادان از راه دهان به دنیا بیایند.
 

۲ – ماهی دهان پرور (mouth brooder)

این حیوان ها از دهان زایمان می کنند

جانور بعدی که نوزادان خود را از دهان به دیا می‌آورد، نوعی ماهی به نام ماهی دهان پرور (mouth brooder) است. این ماهی برخلاف دیگر ماهی ها، تخم‌های خود را در آب رها نمی‌کنند. ماهی دهان پرور تخم هایش را در دهان حمل می‌کند تا این که نوزادان از تخم بیرون بیایند. گاهی تا زمان بلوغ، نوزادان بیشتر اوقات در دهان مادر حضور دارند. در برخی گونه‌ها مانند ماهی آرواره مرواریدی، پدر تخم‌ها را در دهان خود نگه می‌دارد. در طول دوران رشد، پدر از تخم‌های خود مراقبت کرده و چیزی نمی‌خورد تا نوزادان از تخم خارج شوند.

در ماهی سیکلید آفریقایی این مادر است که این وظیفه را برعهده دارد و ممکن است نتواند تا ۳۵ روز هیچ چیزی بخورد. بعد از تولد نوزادان، مادر آن‌ها را در آب رها می‌کند. اما وقتی احساس خطر کند، می‌تواند با استفاده از سیگنال‌های خاصی نوزادان را فراخواند و در دهان خود از آن‌ها محافظت کند. هر چند در همه موارد نمی‌تواند به طور کامل از نوزادان محافظت کند.

کلام پایانی

در این مطلب خواستیم به طور کامل توضیح دهیم که کدام حیوان از راه دهان زایمان می‌کند؟ و شما را با روش انجام این زایمان آشنا کردیم. شما نیز اگر جانور دیگری را می‌شناسید که با این روش زایمان می‌کند، آن را به ما معرفی کنید.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه