ارسال به دیگران پرینت

اقتصاد | خام فروشی

خام فروشی درد بی درمان اقتصاد

کاهش درآمدهای نفتی شاید بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش‌ها به ویژه فروش مواد معدنی باشد، البته این مواد اگر فرآوری شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت.

خام فروشی درد بی درمان اقتصاد
پریسا امیدی
کارشناس ارشد علوم سیاسی

کاهش درآمدهای نفتی شاید بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش‌ها به ویژه فروش مواد معدنی باشد، البته این مواد اگر فرآوری شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت.

فرآوری، در زنجیره ارزش صنایع معدنی زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است که می‌تواند در بحران بد اقتصادی برای کشور مفید باشد. سنگ‌های معدنی پس از فرآوری از ارزش بالایی برخوردار می‌شوند و این امری است که سال‌ها در جنوب کرمان به آن نگاه ویژه ای نشده بود.

 زمانی که مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شوند، فرصت‌های شغلی کاهش پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود ارزش افزوده این مواد برای ما کاهش یافته و به سهولت در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.امروزه بسیاری از کشورهایی که مواد فرآوری شده معدنی را صادر می‌کنند، خود نخستین وارد کننده مواد معدنی هستند و ما که سرمایه‌های معدنی بزرگی را در کل کشور در اختیار داریم نباید این فرصت را از دست بدهیم.

خام فروشی ما را از مسیر توسعه باز می‌دارد؛ بطوریکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته موفق شدند با ایجاد ارزش افزوده از همین مواد خام مشکلات اقتصادی خود را حل کرده و در مسیر توسعه گام بردارند و اکنون شاهد قدرت اقتصادی آنها در دنیا هستیم که شاخص آرین این کشورها چین است که به عنوان پدیده ی قرن شناخته میشود. 

خام فروشی یک بازار موقت است و باید با تدوین برنامه‌های بلندمدت بسترهای مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار ایجاد شود. ایران ظرفیت توسعه در بخش فرآوری را دارد. 

چه اقداماتی برای جلوگیری از خام فروشی میتوان انجام داد؟

در راستای اقتصاد مقاومتی،جلوگیری از خام فروشی مورد تاکید قرار گرفته است.مهم ترین و اولین اقدام،مهیا کردن بستر لازم برای ایجاد ارزش افزوده بر رود مواد خام است.ایجاد این بستر علاوه بر ارزآوری ، زمینه ی اشتغال افراد زیادی را در کشور فراهم میکند.

جالب اینجاست که ما مواد خام را صادر می‌کنیم و در همان حال وارد کننده ی همان مواد با ایجاد ارزش افزوده توسط کشور‌های دیگر هستیم و این یعنی فاجعه برای اقتصاد.

برای شروع کار منابع قوی مالی،برنامه ریزی،همکاری ارگان ها و دستگاه ها و کارشناسی دقیق و حرفه ای مورد نیاز است.پروردگار مهم آرین و اصلی تربت فاکتور یعنی مواد را در اختیار ما قرار داشته است و عدم استفاده ی درست از آنها،کفران نعمت است.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کشورچین وروسیه ایران رابه لطف جمهوری اسلامی موردهجوم خودقرارداده اندروسیه نفت وگازشمال کشـورراغارت می کندجنوب وشرق کشورراچینی ها نفت ،گازوموادمعدنی رابه وفوروباسرعت بارکشتی هایشان می کنندودرکشورشان ذخیره می کنندچندرغازبه ایران پرداخت می کنندکه معلوم نیست معامله نفت بده کالا ببرمی باشد که هست ویاپول خودشان ین واین چندرغاز جمهوری اسلامی به عوامل خوددرسایرکشورها پرداخت می کندوچیزی درکشوربرای عمران کشوردرشهرهای مصیبت زده وغیره هزینه نمی کندـپروژهای 15سال ویابیشتر بی صاحب رهاشده ویابه کندی پیش می رود....

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه