ارسال به دیگران پرینت

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران:

آخرین روند مذاکرات | پیشرفت های بزرگ مذاکرات در حوزه لغو تحریم‌ها

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد آخرین روند مذاکرات گفت: توافق فراتر از برجام نخواهد بود. در حوزه لغو تحریم‌ها توانستیم پیشرفت های بزرگی را داشته باشیم.

 آخرین روند مذاکرات |  پیشرفت های بزرگ مذاکرات در حوزه لغو تحریم‌ها

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد آخرین روند مذاکرات گفت: توافق فراتر از برجام نخواهد بود. در حوزه لغو تحریم‌ها توانستیم پیشرفت های بزرگی را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: به نقطه توافق نزدیک شدیم، اما موضوعات اندک و مهم باقی مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد آخرین روند مذاکرات گفت: توافق فراتر از برجام نخواهد بود. در حوزه لغو تحریم‌ها توانستیم پیشرفت های بزرگی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانیکه در افکار عمومی اینگونه مطرح شد که به دلیل تحولات اوکراین، روسیه توافق را به گروگان گرفته است که این موضوع در فضای مجازی و برخی رسانه های متمایل به غربی این موضوع را مطرح می‌کردند که من سریعا با لاوروف تماس گرفته و سپس یک سفر به روسیه رفتم.

آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مستقیم بودند

وی ادامه داد: آمریکایی ها خواستار مذاکره مستقیم بودند و مطرح می‌کردند که می‌خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن، حسن نیت دارد. ما هم گفتیم آمریکا اگر حسن نیت دارد باید تحریم ها علیه ایران را لغو کند. ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. به دنبال اقدام عملی هستیم و به واسطه ها هم گفتیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نقطه توافق نزدیک شدیم اما موضوعات اندک و مهم صورت مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تایید ضمانت‌های لغو تحریم‌ها بر عهده مجلس است

وی افزود: برای بخش ضمانت ها، بخشی از آن به عهده مجلس است و اگر به توافق برسیم طیق قانون مجلس باید گزارشی به مجلس بدهیم که اکنون برخی از تحریم ها برداشته شده است و این گزارش ما است و مجلس باید این موضوع را بررسی کند و در واقع با اجازه مجلس، این خود ضمانت است. و برخی از تضمین را در متن، مذاکرات و اسناد داخلی خواهیم گرفت و در مرحله دوم مجلس آن را خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: در مراحل پایانی مذاکرات، مانع اصلی مذاکرات این است که طرف آمریکایی، زیاده خواهی هایی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از زیاده خواهی های آن ها را به بورل مطرح کردم و به ایشان گفتم که ما هم می‌توانیم موضوعاتی را مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: آن چیزی را که در حال حاضر مذاکرات را به توافق نرسانده است، مسائلی اندک از طرف آمریکایی‌ها است و در برخی از موضوعات چالش ها و تفاوت دیدگاه ما وجود دارد و اینکه در مرحله اقدام، باید طرف آمریکایی گام‌هایی بردارد، طرف امریکایی پذیرفته است.

لزوم خروج سپاه از لیست تحریم‌ها

وی ادامه داد: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است . برخی از هلدینگ ها و موسسات حکومتی ما قرار دارد و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است.

امیرعبداللهیان افزود: در موضوع سپاه پاسداران آن چیزی که مهم است اینکه باید جایگاه و نقش سپاه، به عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد .

وی ادامه داد: مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است اما بالاخره سپاه از مجموعه های اصلی کشور است و زمانی که می‌گوییم که سپاه یعنی حاج قاسم سلیمانی و علی رغم اجازه مقامات سپاه، اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.

با سه کشور اروپایی به متن توافق رسیده‌ایم

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع بینانه‌ داشته باشند، توافق دستیافتنی است. ما و سه کشور اروپایی در خصوص یک متن به توافق رسیدیم و این متن ما نیازمند یک ویرایش نهایی است.

وزیر خارجه تاکید کرد: چین و روسیه در کنار توافق هستند و به صراحت به لاوروف گفتم که ما منتظر هیچ طرفی نخواهیم ماند اما باید همه طرف های مذاکرات باشند و این موضوع را به صورت علنی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان مسئول سیاست خارجی به وزرای کشورهای نزدیک به آمریکا گفتم که در پیام هایی که از آمریکا دریافت میکنیم تعارض و تفاوت وجود دارد. ما تا زمانی که تعهد محکمی نگیریم و توافق نکنیم از دستاوردهای هسته ای خود کوتاه نمیایم.

اگر میخواهید نگرانی‌هایتان درمورد مسایل هسته ای برداشته شود باید تحریم های ظالمانه را لغو کنید.

آخرین تحولات عربستان و یمن

وی درمورد رابطه با عربستان گفت: ما اگر بخواهیم گفت و گو با عربستان را به مرحله ورود جدید به گفت و گوها برسیم باید همه ابعاد مورد توجه قرار بگیرد و اگر شرایط سعودی با این اعدام ها در عربستان شکل نگرفته بود شاید برای اولین بار طرف سعودی مایل بود که صحبت کند.

امیر عبداللهیان افزود: ما از بازگشت روابط طبیعی سعودی ها با ایران استقبال میکنیم اما انتظار داریم که عربستان نقش سازنده ایفا کند.

وی درمورد تحولات یمن افزود: برای خاتمه جنگ سعودی ها هم از ایران درخواست هایی داشتند اما در نهایت در میز مذاکره، دنبال آن چیزی بود که در جنگ به دست نیاورده است. ما موافق جنگ و گسترش آن در یمن و منطقه‌ نیستیم چراکه تداوم این جنگ، به نفع هیچ کس نیست.

میرعبداللهیان در مورد سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ما در سوریه در مبارزه با داعش، شهدایی را تقدیم کردیم و در جریان سفر اخیر هم گفت وگ‌های بسیار خوبی در مورد بازسازی سوریه داشتیم. پیشنهاداتی خوبی را به مقامات لبنان داشتیم که میتوان ظرفیت های اقتصادی خوبی داشت. در برخی از کشورها مثل سوریه عراق لبنان، بخش خصوصی بسیار مهم است و نقش مهمی در تحولات مثبت ایران شناخته شده است و از همه دست اندرکاران بخش خصوصی تقاضا داریم این موضوع را به دست بگیرند.

امیر عبداللهیان افزود: ما باید قانون جامع ایرانیان خارج از کشور را به تصویب برسانیم، برخی از موضوعات مشکلات آن‌ها در خارج از کشور است که باید آن ها را حل کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمدرضا کیانفر ارسالی در

      .
      حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: می‌توانیم در دقیقه۹۰ مطالباتی را مطرح کنیم که خارج از برجام بوده.

      آقای عبداللهیان،
      فرمایشتان حکم از این ستون به آن ستون فرج است را دارد زیرا آنچنان خودتان را به تله انداخته‌اید که ناچارید هرچه جلوتان گذاشتند چشم بسته امضا کنید.
      آن باد هوا را بین ز افسون لب شیرین، با نای در افغان شد تا باد چنین بادا.
      فرعون بدان سختی با آن همه بدبختی، نک موسی عمران شد تا باد چنین بادا.

      سرور گرامی،
      تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
      1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
      2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
      با تشکر از توجه شما.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه