ارسال به دیگران پرینت

تاثیر قرص‌های ضدبارداری بر عارضه کیست تخمدان

ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری

هر عنصری که بتواند سبب تغییر در آناتومی (ساختار) طبیعی بدن اعم از رحم، تخمدان و مناطق وابسته شود، می‌تواند بر باروری هم اثرگذار باشد. به عنوان مثال، کیست تخمدان در یک اندازه معین که بتواند مانع از تخمک گذاری شود، باروری را نیز دچار اختلال می‌کند.

ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور با اشاره به کیست تخمدان به عنوان یک بیماری بی‌علامت گفت: هر عاملی که سبب تغییر در ساختار طبیعی بدن شود، می‌تواند بر باروری هم اثرگذار بوده و بنابراین زنان پس از ازدواج چکاپ‌های سالیانه داشته باشند.

سوزان پیروان در گفت وگو با ایرنا افزود: عارضه کیست تخمدان انواع متعددی را دربرگرفته و در هر یک از این گونه‌ها علامت‌های متفاوتی را بروز خواهد داد، اما کیست‌های ساده تخمدان به عنوان شایع‌ترین گونه در زنان عمدتا بی‌علامت بوده و با چکاپ‌های سالیانه نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم نیز می‌تواند با دردهای مزمن زیر شکم، لکه‌بینی و خون‌ریزی‌های رحمی همراه باشد.

کیست تخمدان عمدتا در زنان ۳۰ تا ۴۰ ساله بروز می‌کند

پیروان افزود: این عارضه عمدتا در زنان ۳۰ تا ۴۰ ساله بروز می‌کند و به منظور تشخیص نیازمند سونوگرافی است. اغلب این کیست‌ها فاقد علائم و بر این اساس مستلزم آزمایش‌های سالیانه و سونوگرافی از رحم و تخمدان است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مراجعه به‌هنگام تصریح کرد: "زمان" مراجعه به پزشک به ویژه با بروز درد در بیماران علامت‌دار بسیار حائز اهمیت بوده و گاه می‌تواند مانع از عمل جراحی شود.

پیروان عنوان کرد: بروز درد حاکی از بزرگ شدن کیست است و در صورت بی‌توجهی می‌تواند در شکم پاره شده و جراحی‌های اورژانسی بطلبد. بنابراین زنان در چکاپ‌های سالیانه این مولفه را هم مورد توجه قرار دهند و در صورت علائم بیماری به متخصص مراجعه کنند.

تاثیر قرص‌های ضدبارداری بر عارضه کیست تخمدان

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: یکی از درمان‌های پیشنهادی برای معالجه کیست‌های وابسته به هورمون‌ها، مصرف قرص‌های ضدبارداری است. این قرص ترکیبی از هورمون استروژن (یک هورمون جنسی زنانه) و پروژسترون (که در چرخه تخمک‌گذاری طبیعی از جسم زرد ترشح و قطع آن موجب شروع قاعدگی است) بوده و با جلوگیری از تخمک‌گذاری مانع از بارداری می‌شود.

وی اضافه کرد: این قرص می‌تواند در دوران مصرف، هورمون‌های بدن را کنترل و در معالجه کیست‌ها (صرفا کیست‌های وابسته به هورمون) موثر باشد.

ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری

پیروان تاکید کرد: گاه برخی از زنان با تشخیص ابتلاء به کیست تخمدان اقدام به خوددرمانی کرده و از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند. مصرف خودسرانه این قرص‌های جلوگیری می‌تواند گاه عوارضی خطرناک به دنبال داشته و سبب لخته شدن خون، بسته شدن رگ‌ها و... شود. بنابراین جز با تجویز پزشک معالج مصرف نشود.

وی در ادامه در خصوص این پرسش که «آیا این عارضه بر باروری نیز اثرگذار خواهد بود» گفت: هر عنصری که بتواند سبب تغییر در آناتومی (ساختار) طبیعی بدن اعم از رحم، تخمدان و مناطق وابسته شود، می‌تواند بر باروری هم اثرگذار باشد. به عنوان مثال، کیست تخمدان در یک اندازه معین که بتواند مانع از تخمک گذاری شود، باروری را نیز دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: بنابراین در صورت بروز هر عارضه در این زمینه باید مراجعه به مراکز درمان و معالجه مورد توجه زنان قرار بگیرد تا منجر به نازایی و... نشود.

به گفته پیروان، کیست تخمدان و سندرم تخمدان پُلی‌کیستیک جزو اختلالات شایع در زنان و عامل اصلی مراجعه این جمعیت به مطب‌های زنان و زایمان است.

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه