ارسال به دیگران پرینت

بازداشتگاه جدید زوریخ

گزارش اختصاصی فرورتیش‌آنلاین از بازداشتگاه جدید زوریخ

فراخوان یک زندان تازه‌ساخت در سوئیس برای پذیرش زندانی‌های داوطلب خبری بود که توجه بسیاری از مخاطبان را در سراسر جهان به خود جلب کرد.

گزارش اختصاصی فرورتیش‌آنلاین از بازداشتگاه جدید زوریخ

فراخوان یک زندان تازه‌ساخت در سوئیس برای پذیرش زندانی‌های داوطلب خبری بود که توجه بسیاری از مخاطبان را در سراسر جهان به خود جلب کرد.

بر اساس اطلاعیه Gefängnis Zürich West قرار است تا پیش از افتتاح رسمی آن در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین‌ماه ۱۴۰۱) امکانات و عملکرد کارکنان این مکان مورد آزمایش قرار گیرد.

این بازداشتگاه موقت برای اسکان متهمانی احداث شده که باید حداکثر به مدت ۴۸ ساعت آنجا باشند و از دوره آزمایشی را اجرا می‌کند.

دوره اسکان زندانیان آزمایشی ۲۴ تا ۲۷ مارس اجرا می‌شود و داوطلبانی که درخواست‌شان پذیرفته شده گواهی عدم سوءپیشینه ارائه کرده‌اند. آنها همچنین هنگام ورود موبایل‌شان را تحویل خواهند داد و این تضمین را از مسؤولان زندان دریافت کرده‌اند که در امنیت کامل خواهند بود.

اقامت شهروندان عادی که مرتکب هیچ تخلف یا جرمی نشده‌اند و پلیس آنها را بازداشت نکرده در یک زندان واقعی اتفاقی نادر است.

فرورتیش‌آنلاین در گفت‌وگوی اختصاصی با مسؤولان بازداشتگاه غرب سوئیس اطلاعات بیشتری دریافت کرده که در ادامه می‌خوانید.

نمایی بیرونی ساختمان تازه‌ساخت بازداشتگاه موقت Gefängnis Zürich West

فرورتیش‌آنلاین: زندان‌های سوئیس چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از اروپا متمایز کند؟

آنجایی که ما در سوئیس مراقبت از زندانیان تحت سرپرستی را وظیفه قانونی خود می‌دانیم، نظام بازداشت را به طور منظم بازبینی و تعدیل می‌کنیم. برای مثال، در دوران بازداشت قبل از محاکمه فرصت‌های هر چه بیشتری فراهم شده تا افراد بتوانند ۷ تا ۹ ساعت در طول روز به صورت گروهی کنار یگدیگر باشند و بخشی از این مدت را نیز می‌توانند آزادانه برنامه‌ریزی کنند. همچنین زمان‌هایی هم وجود دارد که فعالیت‌ها با هدایت کارکنان پشتیبانی انجام می‌شود. از سوی دیگر زندانیان اجازه انجام کار در مقابل دریافت دستمزد یا فعالیت داوطلبانه را دارند. البته هیچ الزامی برای کار کردن وجود ندارد، مگر آن که فردی به طور قانونی به حبس محکوم شود. علاوه بر این، حتی در دوره بازداشت قبل از محاکمه نیز سازماندهی زندگی روزانه افراد بازداشت شده طبق اصول عادی‌سازی بر عهده ما است، یعنی زندگی در زندان موقت باید تا حد امکان کم‌ترین تفاوت را با زندگی روزانه در دوران آزادی داشته باشد.

فرورتیش‌آنلاین: چه امکانات یا تهمیداتی زندان غرب سوئیس را از دیگر زندان‌های سوئیس متمایز می‌کند؟

بزرگ‌ترین تفاوت این است که ما مسئولیت دوره «در بازداشت پلیس» را به عهده می‌گیریم. این وضعیت ۹۶ ساعت پس از بازداشت افراد اعتبار دارد. تا پیش از این افراد بازداشتی بلافاصله تحت سرپرستی پلیس قرار می‌گیرفتند، اما از آوریل ۲۰۲۲ ما این مسئولیت را در سیستم تأدیبی بر عهده می‌گیریم و افرادی را که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز دستگیر شده‌اند، پذیرش و آزاد خواهیم کرد.

فرورتیش‌آنلاین: دستگاه‌های پلیس و قضایی سوئیس چطور از بازداشتگاه جدید بهره خواهند گرفت؟

اگر مقام قضائی به بازداشت قبل از محاکمه حکم دهد، متهم به زندان غرب زوریخ سپرده می‌شود یا به یکی از ۷ زندان دیگر ایالات می‌رود. باید توجه داشت که زندان‌های قبل از محاکمه، تخصصی هستند. برای مثال، یک زندان فقط زنان را پذیرش می‌کند. یک زندان دیگر برای نگهداری از زندانیانی است که به بحران روانی دچار هستند و زندان غرب زوریخ نیز به عنوان مرکز تخصصی پزشکی عمل خواهد کرد.

فرورتیش‌آنلاین: آیا پیشتر هم یک زندان تازه تاسیس داوطلبان آزمایشی را فراخوان کرده بود؟

تا جایی که اطلاع داریم، ما نخستین زندانی هستیم که چنین تصمیمی گرفته‌ایم. ما با بررسی واکنش رسانه‌های جهان به خبر پروژه‌مان به این نتیجه رسیدیم که چنین اتفاقی پیشتر در هیچ کشوری سابقه نداشته است. متهمان و محکومان به حبس نیز بخشی از جامعه هستند. بسیاری از این افراد پدر یا مادرند، به طور ناگهانی از خانواده جدا شده‌اند و نمی‌دانند چه موقع می‌توانند با بستگان خود تماس بگیرند یا دوباره به جمع‌شان بازگردند. البته کسانی که از قبل با محیط زندان آشنایی دارند، می‌دانند قرار است چه چیزی را تجربه کنند و ناخودآگاه رفتارشان را تعدیل می‌کنند.

فرورتیش‌آنلاین: تصور می‌کنید بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در طول پروژه اسکان داوطلبان آزمایشی با آنها مواجه شوید، چیست؟

ما اطمینان داریم که همه چیز در طول آزمایش طبق قواعد و انتظارمان پیش خواهد رفت. همچنین اطمینان داریم که بعد از آزمایش و قبل از افتتاح، باید در بسیاری موارد تغییراتی اعمال کنیم.

فرورتیش‌آنلاین: آیا تاکنون با اجرای این پروژه مخالفتی هم صورت گرفته است؟

طور کلی، بازخوردهای مثبت بسیاری درباره پروژه دریافت کرده‌ایم، اما با این حال گروه انگشت‌شماری ما را متهم کرده‌اند که در حال برگزاری یک رویداد نمایشی هستیم و احساسات واقعی زندانیان را در نظر نمی‌گیریم، ولی با این دیدگاه موافق نیستیم، زیرا تمام اقدامات ما بر اساس نیازهای زندانیان صورت می‌گیرد. این اطیمان را داریم که نتایج این آزمایش کمک خواهد کرد تا مصلحت افراد بازداشت شده را هر چه بیشتر در نظر بگیریم و بر نیازهای ضروری آنها تمرکز کنیم.

فرورتیش‌آنلاین: در خبرها اشاره شده بود که زندانی از راه وسایل ارتباطی درون سلول می‌تواند هر لحظه که بخواهد با سرپرست‌ها صحبت کند. این سیستم چطور عمل می‌کند؟

زندانیان در همه سلول‌ها می‌توانند از طریق سیستم تماس داخلی ۲۴ ساعته با کارکنان نظارتی تماس بگیرند. طبق قاعده، یک نفر مستقیما به سلول می‌آید و با زندانی صحبت می‌کند.

فرورتیش‌آنلاین: در هر سلول چند زندانی اقامت خواهند داشت؟

در محوطه بازداشت پلیس، تقریبا فقط سلول‌های ۲ نفره وجود دارد. در محوطه بازداشت قبل از محاکمه نیز بیشتر سلول‌ها تک‌نفره است. همچنین برای افرادی که ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند نیز سلول ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

فرورتیش‌آنلاین: در سلول‌ها چه امکانات و تجهیزاتی وجود دارد؟

همه سلول‌ها پنجره‌های بزرگ بدون میله دارند، زیرا این پنجره‌ها به قدر کافی محکم و ایمن هستند. زندانی‌ها همچنین به یک تلویزیون متصل به شبکه داخلی، یک میز بزرگ و یک صندلی دسترسی دارند. ما در زندان غرب سوئیس از تخت‌های دو طبقه استفاده نمی‌کنیم، زیرا استفاده از آن برای افرادی که تحرک کمتری دارند، آسان‌تر است و از سوی دیگر ملاحظات امنیتی نیز وجود دارد.

فرورتیش‌آنلاین: آیا در دوره آزمایشی بخش‌هایی مانند آشپزخانه و رخت‌شوی‌خانه نیز فعالیت خواهد کرد؟

طول زمان اجرای پروژه، امور رخت‌شویی و شست‌وشوی ملحفه‌ها و همچنین تامین خوراک توسط پیمانکاران خارج از زندان انجام خواهد شد.

فرورتیش‌آنلاین: روبالشی و ملحفه‌ها چند وقت یک‌بار تعویض می‌شود؟

نظافت بخش مهمی از مراقبت بهداشتی است و ملحفه‌ها در مواقع نیاز تعویض می‌شوند. البته در دوره بازداشت پلیس، از پارچه نخی یک‌بار مصرف استفاده می‌کنیم و در دوره بازداشت قبل از محاکمه نیز پتوها و بالش‌ها روکش دارند.

فرورتیش‌آنلاین: داوطلبانی که در طول پروژه آزمایشی زندانی تلقی شده‌اند، مجاز به انجام کدام فعالیت‌های جنبی و سرگرمی خواهند بود؟

در وضعیت آزمایشی سیستم بازداشت پلیس اجرا می‌شود. در این موقعیت نمی‌توانیم به اندازه بازداشت قبل از محاکمه فعالیت‌های متنوعی ارائه کنیم. به طور کلی، در هر حیاط تجهیزات بدن‌سازی و میز پینگ‌پنگ وجود دارد و زندانی می‌تواند به پیاده‌روی بپردازد. همچنین یک کتاب‌خانه با کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف وجود دارد و حتی امکان خریداری آنها نیز در نظر گرفته شده است. اگر فرد بازداشت شده زیر سن قانونی و محصل باشد، در زندان آموزش مدرسه را دریافت خواهد کرد.

فرورتیش‌آنلاین: تلویزیون به عنوان یکی از رایج‌ترین ابزارهای سرگرمی زندانیان چه جایگاهی در زندان غرب سوئیس دارد؟

تلویزیون از طرفی برای وقت‌گذرانی است، اما کمک می‌کند تا زندانیان بتوانند از رویدادهای جهان مطلع شوند. برنامه‌های تلویزیون زندان همان مواردی است که در سوئیس در دسترس است. اما زندانیان می‌توانند به تماشای شبکه‌هایی بنشینند که به زبان‌های دیگر برنامه پخش می‌کنند.

فرورتیش‌آنلاین: زندانیانی جز مطالعه کتاب یا تماشای تلویزیون چطور می‌توانند در طول روز وقت خود را سپری کنند؟

اقوام می‌توانند به ملاقات زندانی بیایند. از سوی دیگر همه افراد بازداشتی می‌توانند با وکیل خود به طور مرتب در تماس باشند. در زمان ساعات گروهی، آنها خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که می‌خواهند دوش بگیرند و چقدر برای این کار وقت صرف کنند. همچنین هر گروه یک اتاق ویژه دارد که افراد اگر بخواهند می‌توانند در آنجا با یکدیگر غذا بخورند یا بازی کنند. این فعالیت‌های گروهی به آنها امکان استفاده از مهارت‌های اجتماعی‌شان را می‌دهد. کارکنان پشتیبانی نیز به عنوان رابط و همچنین به دلیل مسائل امنیتی همواره بین گروه حضور دارند. ما از کارکنان‌مان انتظار داریم که فعالانه با زندانیان ارتباط برقرار کنند، زیرا معتقدیم تعامل محترمانه و منصفانه بهترین اقدام امنیتی است.

فرورتیش‌آنلاین: با توجه به این که بازداشت موقت ممکن است برای هر شهروندی رخ دهد و این افراد معمولا شوک زده هستند، آیا روان‌شناسی هم در زندان مستقر است تا برای کنار آمدن با شرایط به آنها کمک کند؟

همه افراد بازداشت شده به خدمات بهداشتی از جمله پزشک مراقبت پایه، دندان‌پزشک و روان‌پزشک دسترسی خواهند داشت. در صورت لزوم، فرد بازداشتی به بیمارستان یا بیمارستان روان‌پزشکی منتقل می‌شود. باید توجه داشت که در ابتدای دوره حبس، زندانیان بسیار آسیب​پذیر هستند و اغلب دچار افکار خودکشی نیز می​شوند برای همین کارکنان ما برای تشخیص و واکنش به نشانه‌های مربوط به آن آموزش دیده‌اند و دقت و حساسیت لازم را اعمال خواهند کرد.

فرورتیش‌آنلاین: آیا امید دارید که داوطلبان پروژه آزمایش با بازگویی تجربه‌شان از حبس آزمایشی به کاهش آمار جرم در جامعه کمک کنند؟

ما بسیار خوش‌اقبال هستیم که در کشور بسیار امنی زندگی می‌کنیم. علاوه بر آن، امیدواریم که شرکت‌کنندگان نسبت به آنچه پشت دیوارهای زندان رخ می‌دهد تصویر واقع‌گرایانه‌تری کسب کنند. متاسفانه زندان‌ها زمانی در رسانه‌ها مطرح می‌شوند که اتفاقی رخ داده باشد یا زندانیان با بعضی از جنبه‌های بازداشت‌شان مخالفت داشته باشند. با این حال، موارد مثبت متعددی مانند مدرن شدن دوره بازداشت قبل از محاکمه وجود دارد

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه