ارسال به دیگران پرینت

فدراسیون فوتبال

در فدراسیون فوتبال چه میگذرد؟

فدراسیون فوتبال ایران یکی از مهم ترین فدراسیون های حال حاضر کشور است . این اهمیت نه به دلیل محبوبیت ورزش فوتبال ، بلکه به دلیل حواشی و اقدامات این فدراسیون است .

در فدراسیون فوتبال چه میگذرد؟

۵۵آنلاین :

نویسنده : حجت اله شمس مورکانی 

فدراسیون فوتبال ایران یکی از مهم ترین فدراسیون های حال حاضر کشور است . این اهمیت نه به دلیل محبوبیت ورزش فوتبال ، بلکه به دلیل حواشی و اقدامات این فدراسیون است . 

از ماجرای قرارداد ویلموتس و کی روش که صرف نظر کنیم ؛ اقدامات این فدراسیون در بحث اساسنامه ، مجوز حرفه ای گری استقلال و پرسپولیس و حضور بانوان در ورزشگاه بسیار جای بحث دارد . 

اساسنامه برای تایید به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود ، اما مشکل اینجا نمود پیدا کرد که هم فدراسیون و هم مجلس اصلا زمان مقرر برای تحویل آن به فیفا را گویا مد نظر نداشتند . با کش و قوس های فراوان بالاخره این اساسنامه به تایید فیفا رسید .

حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان  با وجود خوش‌بینی بیش از حد مسئولان ورزش ایران مواجه شد و نهایتا کنفدراسیون فوتبال آسیا پرونده‌ سازی‌های زیاد از سوی دو باشگاه مطرح ایرانی را قبول نکرد و رأی به حذف این دو تیم از لیگ قهرمانان آسیا داد . حتی بعد از اتمام تاریخ هم مسئولان اصرار داشتند که همچنان فرصت برای بازگشت این دو تیم پرطرفدار پایتخت به لیگ قهرمانان وجود دارد .

اگر تا پیش از این دغدغه حضور تماشاگران زن در ورزشگاه فکر مسئولان ورزش ایران را مشغول کرده بود، حالا اما مسئله بغرنج‌تر شده و کلا مسئله حضور تماشاگران در ورزشگاه، فارغ از زن و مرد بودنش، زیر سؤال رفته است.مسئله ورود تماشاگران به ورزشگاه‌های ایران از ابتدای لیگ برتر به غیر از دو مورد که به قول مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت بهداشت آزمایشی بوده، هرگز محقق نشده است. مسئولان ورزش ایران دلیل بی‌تماشاگربودن بازی‌ها در فوتبال ایران را شیوع ویروس کرونا عنوان کرده و به این بهانه درهای ورزشگاه را به روی تماشاگران بسته‌اند. البته که این مورد بهانه‌ای بیش نیست و بسیاری می‌دانند از آنجا که نهادهای بالاتر مجوز حضور تماشاگران زن به ورزشگاه را صادر نکرده، بازی‌ها بدون تماشاگر شده است. حتی بدون دانستن چنین موضوعی، انتظار می‌رفت وزیر ورزش در دیدار با وزیر بهداشت این سؤال را مطرح کند که چطور مجوز رفتن به سینما در محیطی مسقف یا مجوز بازگشایی تالارهای عروسی صادر شده ولی هنوز مجوز حضور تماشاگران برای ورزشگاه‌ها صادر نشده است؟

این پرسش به ذهن مخاطب خطور میکند که دلیل این هرج و مرج در فدراسیون فوتبال چیست ؟

میتوان اذعان داشت که ریشه ی تمام این اتفاقات به عدم نظارت وزارت ورزش و جوانان بازمیگردد . این فدراسیون با تکیه بر علاقه ی مردم ایران به این ورزش ، قدرت گرفته است ؛ فارغ از اینکه مسئولیت آن افزایش پیدا کرده است . انتخاب رئیس و هیئت مدیره ی آن هم بدون ذره ای توجه و خیر و صلاح این فدراسیون پرطرفدار انجام میشود .

فدراسیون فوتبال با قرارداد های ننگینی که با سرمربیان قبلی بست ، کاملا خود را به بالتلاقی انداخت که حتی کمک شستا نه تنها آن را نجات نداد ؛ بلکه با خبر مصادره ی ساختمان این فدراسیون آن را به اعماق باتلاق فرو برد . 

چند روزی میشود که بخش کوچکی از سهام این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بعد از سالها در بورس عرضه شده است که بعید است کمکی به وضع آنها بکند .

برای رهایی از این وضع و هرج و مرج ، وزارت ورزش با تدوین مقررات نظارتی جدید ، خلع های قبلی را از بین ببرد . در مرحله یک بعد باید تمامی بدهی های بین المللی و داخلی تسویه شوند ؛ این حرکت قطعا فشار زیادی خواهد داشت اما برای اصلاحات و جلوگیری از تکرار شدن لازم است . در آخر هم باید با انتخاب فردی شایسته که بتوان سکان این فدراسیون را با خیالت راحت به او سپرد ،تا اصلاحات درونی از جمله متعادل سازی قرارداد ها ، بازیکنان و کادر خارجی ، مسائل فنی را کلید بزند .

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • آرش ارسالی در

      عالیه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه