ارسال به دیگران پرینت

لیز تراس:

روایت وزیر خارجه انگلیس از نقش عمان در آزادی نازنین زاغری

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ ای با بیان اینکه زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را به عهده گرفتم، حل و فصل بازداشت اتباع بریتانیا و پرداخت بدهی IMS را در اولویت اصلی خود قرار دادم افزود: دسامبر گذشته من با وزیر خارجه عمان ملاقات کردم تا از کمک دیپلماتیک عمان اطمینان حاصل کنم. ما از دوستان خود در عمان برای حمایت آنها در تضمین بازگشت اتباعمان سپاسگزاریم.

روایت وزیر خارجه انگلیس از نقش عمان در آزادی نازنین زاغری

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای با اشاره به آزادی نازنین زاغری اعلام کرد که ما از دوستان خود در عمان برای حمایت آنها در تضمین بازگشت اتباعمان سپاسگزاریم.

 متن بیانیه ویر خارجه انگلیس بدین شرح است:

نازنین زاغری و انوشه آشوری از اتباع انگلیس، پس از سال ها بازداشت توسط دولت ایران امروز به بریتانیا بازخواهند گشت. مراد طاهباز نیز با مرخصی از زندان آزاد شده است. این نتیجه دیپلماسی سرسخت و خلاق بریتانیا است.

نازنین نزدیک به شش سال است که در ایران بازداشت بوده و انوشه تقریباً پنج سال است. مراد نیز چهار سال در زندان بوده است. آنها به نزد خانواده ها و عزیزانشان برخواهند گشت. آزادی آنها نتیجه سال ها تلاش و فداکاری دیپلمات های درخشان ما و فالیت های فشرده در شش ماه گذشته است. من به وزرای خارجه پیشین و نخست وزیر که همگی برای حل این موضوع سخت تلاش کرده اند ادای احترام می کنم.

ما عمیق‌ترین تحسین را نسبت عزم و شجاعت نازنین، انوشه و مراد و خانواده‌هایشان داریم. آنها با سختی هایی روبرو شده اند که هیچ خانواده ای نباید آن را تجربه کند و این یک لحظه آرامش بزرگ است.

همانطور که گفتیم، به موازات آن، بدهی شرکت تسلیحاتی "خدمات بین الملل نظامی" (IMS) را نیز تسویه کرده ایم.

زمانی که در سپتامبر 2021 مسئولیت وزارت خارجه را به عهده گرفتم، حل و فصل بازداشت اتباع بریتانیا و پرداخت بدهی IMS را در اولویت اصلی خود قرار دادم. در هفته اول، با خانواده همه زندانیان صحبت کردم و با همتای ایرانی خود در نیویورک ملاقات کردم. اکتبر و نوامبر گذشته، تیمی از مذاکره کنندگان وزارت خارجه را به تهران فرستادم تا آزادی بازداشت شدگان را تضمین کنند.

دسامبر گذشته من با وزیر خارجه عمان ملاقات کردم تا از کمک دیپلماتیک عمان اطمینان حاصل کنم. ما از دوستان خود در عمان برای حمایت آنها در تضمین بازگشت اتباعمان سپاسگزاریم.

ماه گذشته من دو بار با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم تا مذاکرات را به نتیجه موفقیت آمیز برسانم. مقامات ما سپس آخرین دور مذاکرات را برای امضای توافقنامه ای انجام دادند که به نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری اجازه می داد به بریتانیا بازگردند و مراد طاهباز با مرخصی آزاد شده و به خانه اش در تهران برود.

بدهی شرکت تسلیحاتی "خدمات بین الملل نظامی" (IMS) به ایران با رعایت کامل تحریم‌های بریتانیا و تحریم های بین‌المللی و تمامی تعهدات قانونی تسویه شده است. از این اموال تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه