ارسال به دیگران پرینت

توافق وین

به درخواست روسیه ، مفادی به متن توافق وین اضافه شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی تصریح کرده که بنا به درخواست این کشور برخی مفاد ضروری به متن توافق آتی وین برای اطمینان از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اضافه شده‌اند.

به درخواست روسیه ، مفادی به متن توافق وین اضافه شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی تصریح کرده که بنا به درخواست این کشور برخی مفاد ضروری به متن توافق آتی وین برای اطمینان از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اضافه شده‌اند.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرده به درخواست مسکو برخی مفاد ضروری به متن توافق آتی وین اضافه شده‌اند تا از همکاری میان ایران و روسیه در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اطمینان حاصل شود.

زاخارووا در یادداشتی به زبان روسی می‌نویسد: «اوضاع سریعاً در حال تغییر در عرصه بین‌المللی و حملات ستیزه‌جویانه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه ما را بر آن داشت به این بیندیشیم که چگونه می‌توان راه مانع‌تراشی‌های جدید برای جلوگیری از همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران را سد کرد.»

ماریا زاخارووا در ادامه نوشته است: «برای تضمین اینکه تمامی پروژه‌ها و حیطه‌های فعالیت پیش‌بینی‌شده در برجام از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از آثار منفی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مصون می‌مانند اضافات ضروری در متن توافق آتی قرار گرفته‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، همانند دیگر مقام‌های این کشور تأکید کرده که این روسیه نیست که باعث کند شدن جمع‌بندی مذاکرات وین شده است. او می‌نویسد: «ما رسیدن به توافق برای ازسرگیری اجرای برجام را کند نکرده‌ایم.»

او همچنین با خاطرنشان کردن اینکه در مذاکرات وین رایزنی بر سر چندین موضوع بسیار حساس و بنیادی هنوز باقی مانده می‌نویسد: «امیدواریم همکارانمان در غرب به مسئولیتی که بر دوش آنها قرار دارد آگاه باشند.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هم بامداد چهارشنبه در توییتر تأکید کرد که به سرانجام رسیدن این مذاکرات دیگر به مسکو بستگی ندارد بلکه در گرو رفتار طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا است. اولیانوف در توییتر نوشت: «از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله نهایی مذاکرات وین خسته شده‌ام.سوءتفاهمات، سوءتعبیرها و تحریف واقعیات. مخلص کلام: جمع‌بندی مذاکرات نه به روسیه بلکه به طرف‌های دیگر به ویژه به آمریکا بستگی دارد.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دقایقی قبل‌تر به نقل از دو مقام ارشد غربی نوشته بود اولیانوف به مقام‌های اتحادیه اروپا گفته که مطالبات روسیه برای اخذ تضمین‌ از آمریکا بار دیگر بر همکاری در زمینه پروژه‌های هسته‌ای متمرکز شده است.

این دیپلمات مدعی شد: «روسیه می‌گوید از ضمانت‌ها در خصوص پروژه‌های هسته‌ای خشنود است و خواستار چیز بیشتری نیست. بنابراین می‌توانیم مذاکراتی را که اکنون منحصراً میان ایران و آمریکا است ادامه دهیم.»

دیپلمات مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال در ادامه ادعاهای خود گفته چنانچه روسیه بار دیگر تغییر مسیر ندهد، اکنون آمریکا و ایران باید اختلافات نهایی‌شان در زمینه تحریم‌ها را حل کنند.»

ساعاتی قبل‌تر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود کشورش اجازه نخواهد داد روسیه از برجام به عنوان مفری برای تحریم‌ها استفاده کند. او با وجود این تصریح کرد ایالات متحده، مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را که بخشی از برجام هستند مشمول تحریم قرار نخواهد داد.

اظهارات ند پرایس در واکنش به موضع‌گیری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد. او پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.

اظهارات وزیر خارجه روسیه چند روز پس از آن مطرح می‌شود که او گفته بود روسیه از آمریکا ضمانت‌ کتبی خواسته مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین بر مناسبات اقتصادی و تجاری این کشور با ایران اثر نخواهد گذاشت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال به اجرای سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه داده است. اجرای این سیاست علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه