ارسال به دیگران پرینت

سویه تازه‌ای از ویروس کرونا شناسایی شد

سویه دلتاکرون چیست و در کجا پیدا شده است؟

با وجود تعداد کمی از موارد ابتلا به دلتاکرون که تاکنون شناسایی شده هنوز اطلاعات کافی در مورد شدت این سویه یا میزان محافظت واکسن‌ها در برابر آن وجود ندارد.

سویه دلتاکرون چیست و در کجا پیدا شده است؟

سویه تازه‌ای از ویروس کرونا شناسایی شده که حاوی عناصر سویه‌های دلتا و اومیکرون است. به نقل از گاردین، دلتاکرون سویه‌ای از کووید است که عناصر دلتا و اومیکرون را در خود جای داده است. به عبارت دیگر، حاوی ژن‌هایی از هر دو سویه است و به عنوان یک ویروس نوترکیب شناخته می‌شود.

پروفسور «لارنس یانگ» ویروس‌شناس در دانشگاه وارویک بریتانیا می‌گوید: «این نوع از سویه‌های نوترکیب زمانی به وجود می‌آیند که بیش از یک سویه در یک فرد در سلول‌های مشابه تکثیر شده و بدن را آلوده کنند. دلتاکرون محصولی از هر دو سویه دلتا و اومیکرون است که در یک جمعیت در گردش هستند».

این هفته Gisaid جامعه‌ای جهانی متشکل از دانشمندان که اطلاعات ویروس را به اشتراک می‌گذارد اشاره کرد که اولین شواهد قوی تایید این سویه توسط انستیتو پاستور در فرانسه به اشتراک گذاشته شده اند.

این سویه از کجا پیدا شده است؟

جامعه Gisaid اعلام کرده که این سویه در چندین منطقه فرانسه شناسایی شده و به نظر می‌رسد که از ابتدای سال جاری در گردش بوده است. Gisaid افزوده است: «ژنوم‌هایی با مشخصات مشابه در دانمارک و هلند نیز شناسایی شده اند».

هم چنین، گزارش‌هایی مبنی بر شناسایی دلتاکرون در ایالات متحده نیز وجود دارند و به گفته آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) حدود ۳۰ مورد ابتلا به این سویه نوترکیب تازه در بریتانیا شناسایی شده اند. انتظار می‌رود اولین موارد انتقال فرد به فرد دلتاکرون در بریتانیا در هفته جاری تایید شود.

دکتر «اتین سیمون لوریه» از انستیتو پاستور هشدار می‌دهد که ممکن است چندین ویروس نوترکیب مختلف از سویه‌های دلتا و اومیکرون تشکیل شده باشند.

او می‌گوید: «چه در فرانسه و چه در دانمارک و هلند آن چه می‌بینیم بسیار شبیه به نظر می‌رسد و ممکن است همان سویه نوترکیب (با همان ویروس‌های والدین) باشد که سفر کرده اند».

با این وجود، او اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد نوترکیب‌های احتمالی دلتا - اومیکرون گزارش شده در کشور‌هایی از جمله بریتانیا و ایالات متحده به نظر می‌رسد قطعات مختلفی از ویروس‌های والدین خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و بنابراین با دلتاکرون دیده شده در فرانسه متفاوت هستند.

او می‌افزاید: «ممکن است لازم باشد نام دیگری برای نشان دادن این نوترکیب‌ها پیدا کنیم یا شروع به اضافه کردن یک عدد کنیم».

چقدر باید نگران باشیم؟

کارشناسان به سرعت تاکید کرده‌اند که ظهور سویه نوترکیب غیر معمول نیست و دلتاکرون اولین و آخرین سویه تازه کووید نخواهد بود.

«جفری بارت» که در زمینه تحقیقات ژنومیک درباره کووید -۱۹ فعالیت می‌کند می‌گوید: «این اتفاق هر زمان که ما در دوره تغییر از یک سویه غالب به سویه‌ای دیگر باشیم رخ می‌دهد».

با وجود تعداد کمی از موارد ابتلا به دلتاکرون که تاکنون شناسایی شده هنوز اطلاعات کافی در مورد شدت این سویه یا میزان محافظت واکسن‌ها در برابر آن وجود ندارد.

«سومیا سوامیناتان» دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه در توییتی نوشت: «ما می‌دانیم که سویه‌های نوترکیب ممکن است در انسان یا حیوان با انواع مختلف سارس کووید -۲ در گردش ظاهر شوند. برای تعیین ویژگی این سویه باید منتظر نتایج آزمایشات بود. توالی، تجزیه و تحلیل و به اشتراک‌گذاری سریع داده‌ها در مواجهه با شیوع این سویه اهمیت دارد».

یانگ با این نظر موافق است و می‌گوید: «ما باید مراقب رفتار این سویه نوترکیب از نظر قابلیت انتقال و توانایی آن برای فرار از حفاظت ایمنی ناشی از واکسن باشیم».

این امر هم چنین نیاز به حفظ نظارت ژنتیکی را تقویت می‌کند. از آنجایی که ویروس به گردش خود ادامه می‌دهد به ویژه در جمعیت‌هایی که واکسینه نشده‌اند و در افرادی که ایمنی ناشی از واکسن شان رو به کاهش است احتمالا سویه‌های بیشتری از جمله آن سویه‌هایی که از طریق نوترکیبی ایجاد می‌شوند را مشاهده خواهیم کرد. با این وجود، این بدان معنا نیست که ظهور این سویه ما را وحشت زده سازد. طبق گفته آژانس امنیت بهداشت بریتانیا این سویه نرخ رشد و ابتلای نگران کننده‌ای را نشان نمی‌دهد.

بارت می‌گوید: «این سویه تعداد دفعات انتقال کمی را در بریتانیا از خود نشان داده و به نظر می‌رسد در سایر نقاط جهان با تنها چند توالی در میان میلیون‌ها توالی اومیکرون تاکنون بسیار نادر بوده است. بنابراین، من فکر نمی‌کنم در حال حاضر نگران این موضوع باشیم اگرچه مطمئن هستم که نظارت بر آن ادامه خواهد داشت».

امواج قبلی دلتا و اومیکرون و هم چنین واکسیناسیون بدین معنی است که احتمالا حداقل محافظت در برابر این سویه وجود دارد.

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه