ارسال به دیگران پرینت

رهبر طالبان به اعضای گروه:

از گرایش‌های قومی و زبانی پرهیز کنید

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی به اعضا و مقام‌های این گروه از آن‌ها خواسته است که از گرایش‌های قومی، منطقه‌ای، زبانی و "پارتی‌بازی" پرهیز کنند. این فهرست توصیه‌ها در حالی صادر شده که در روز‌های اخیر خبر‌هایی از جمله حذف واژه فارسی از تابلوی دانشگاه‌ها و تغییر آن به پشتو و همچنین دستگیری و کشتار برخی افراد غیرنظامی در رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده دست به دست می‌شود. بنا به گزارش‌ها مسئولان طالبان همچنین اجازه برگزاری مراسم‌های بزرگداشت رهبران قومی را نداده‌اند.


از گرایش‌های قومی و زبانی پرهیز کنید

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی به اعضا و مقام‌های این گروه از آن‌ها خواسته است که از گرایش‌های قومی، منطقه‌ای، زبانی و "پارتی‌بازی" پرهیز کنند.

این فهرست توصیه‌ها در حالی صادر شده که در روزهای اخیر خبرهایی از جمله حذف واژه فارسی از تابلوی دانشگاه‌ها و تغییر آن به پشتو و همچنین دستگیری و کشتار برخی افراد غیرنظامی در رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده دست به دست می‌شود. بنا به گزارش‌ها مسئولان طالبان همچنین اجازه برگزاری مراسم‌های بزرگداشت رهبران قومی را نداده‌اند.

در "هدایت‌نامه" ۱۴ ماده‌ای تازه رهبر طالبان که به زبان پشتو منتشر شده است، اعضای طالبان که در آن "مجاهدین" خوانده شده‌اند، دعوت به "عبادت، تقوا، عدالت، کمک به مردم مصبیت‌زده، پرهیز از کبر و غرور و شقاوت" شده‌اند.

در ماده هفتم آن آمده که "از قوم‌پرستی، منطقه‌پرستی، زبان‌پرستی و رفیق‌پرستی اکیدا پرهیز کنید." توصیه‌هایی نیز در مورد ایجاد فضای اعتماد میان افراد گروه کرده است.

رهبر طالبان به "امر به معروف و نهی" از منکر تاکید کرده است. در دولت موقت طالبان وزارتی برای "امر به معروف و نهی از منکر" ایجاد کرده است و ماموران این وزارت موسوم به "محتسبان" در خیابان‌های کابل و شهرهای دیگر نظارت و مردم را به پیروی از دستورات دینی ترغیب می‌کنند. بسیاری از دخالت افراد این اداره به امور شخصی و خصوصی شکایت کرده‌اند. دولت طالبان وزارت امور زنان را حذف کرده و ساختمان این وزارتخانه را به وزارت امر به معروف نهی از منکر اختصاص داده‌اند.

اخیرا، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که نشان می‌دهد افراد طالبان غیرنظامیان را پس از چند سوال و جواب تیرباران می‌کنند. برخی از این ویدیوها مربوط به اوایل به قدرت رسیدن طالبان بوده است که به تازگی نشر شده‌اند.

 

نیروهای امنیتی طالبان در دو هفته اخیر، بازرسی و جستجوی خانه به خانه را در کابل و ولایت‌های شمالی "برای یافتن سلاح، خودروها و اموال دولتی" راه اندازی کرده‌اند

رهبر طالبان پیش‌تر افراد گروه را از ورود به خانه‌های مردم منع کرده بود.

بازرسی خانه به خانه نیروهای طالبان سبب نارضایتی عمومی مردم از طالبان شده است، بسیاری شکایت دارند که نیروهای طالبان، بدون حضور پلیس زن وارد خانه‌ها شده و باعث ترس و وحشت خانواده‌ها شده‌اند. طالبان اما عکس‌هایی منتشر کرده‌اند که در برخی از این بازرسی‌ها آن زنانی در کنار افراد مسلح هنگام این بازرسی دیده می‌شوند.

طالبان نگران فعالیت گروه‌های مقاومت ضد طالبان با آغاز فصل بهار است، در دو دهه گذشته نیز درگیری‌ها در فصل‌های بهار و تابستان شدت می‌‎گرفت.

سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر طالبان را متهم به کشتار نظامیان، دستگیری و شکنجه فعالان حقوق زنان و کارمندان ارشد دولت پیشین کرده‌اند.

فهرست هدایات ۱۴ ماده‌ای رهبر طالبان:

"همه مجاهدین (طالبان) نیت خود را برای خدا خالص کنند.

همه بزرگان و کوچکترها به زینت تقوا آراسته شوید.

حمد و ستایش ویژه خداوندی است که با یاری خود و به برکت جهاد مقدس، پیروزی بزرگی نصیب شما کرد.

در همه امور عدل و انصاف به کار بگیرد.

به مردم مصیبت دیده خود نیکی کنید.

از کبر، غرور، تکبر، ظلم و خیانت برحذر باشید.

از قوم‌پرستی، منطقه‌پرستی، زبان‌پرستی و رفاقت‌پرستی اکیدا پرهیز کنید.

امتیاز باید بنا به تقوا و امانتداری باشد.

فضای اعتماد و برادری را بین خود برقرار کنید.

از اقداماتی که باعث ایجاد فضای بی‌اعتمادی می‌شود بپرهیزید.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در میان خود فراموش نکنید، نماز را به جماعت بخوانید.

از خیانت در بیت المال بپرهیزید.

مراقب خانواده و فرزندان شهدا باشید و هرگز آنها را فراموش نکنید.

جدا از دخالت در امور یکدیگر بپرهیزید."

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه