ارسال به دیگران پرینت

گرد و خاک | سبزیجات تیره‌رنگ | سرطان ریه | ریه | تغذیه | سبک زندگی | مواد غذایی مفید

تقویت ریه‌ها با مواد غذایی مفید

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان برای تقویت ریه‌ها با مواد غذایی مفید در ایام خانه‌تکانی توصیه‌هایی ارائه کرد.

تقویت ریه‌ها با مواد غذایی مفید

سیده معصومه تقی‌زاده اظهار کرد: خانه‌تکانی به دلیل ایجاد گرد و خاک و استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی در طولانی‌مدت (اسفندماه) سموم مضری را وارد ریه‌ها می‌کند اما مصرف برخی مواد غذایی نیز در این ایام به سلامت فرد و تقویت ریه‌ها کمک می‌کند.

مصرف سبزیجات تیره‌رنگ

وی گفت: بیشتر سبزیجات تیره‌رنگ، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی برای سم‌زدایی خون و ریه‌ها هستند و خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد کاهش می‌دهند.

مصرف  مواد غذایی حاوی ویتامین D

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: افراد دارای کمبود ویتامین D، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند؛ برخی مواد غذایی حاوی ویتامین D عبارتند از زرده تخم مرغ، لبنیات، غلات و قارچ.

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم

وی بیان کرد: دریافت منیزیم کافی از طریق مصرف برخی مواد غذایی از قبیل اسفناج، کلم، انجیر، بادام و... موجب تقویت عضلات ریه می‌شود و شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

مصرف کافی ویتامین C

تقی‌زاده گفت: ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به رهایی بدن از سموم و نابودی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و در سبزیجات و میوه‌ها به وفور یافت می‌شود.

مصرف سیر

وی افزود: سیر به دلیل دارا بودن آلیسین که به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می‌کند می‌تواند به کاهش عفونت‌های تنفسی و جلوگیری از آلودگی ریه کمک کند.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: امگا ۳ موجود در مواد غذایی از قبیل ماهی قزل‌آلا، دانه‌ها، آجیل، تخم مرغ، دانه‌های کتان و ... باعث می‌شود که خون از طریق ریه‌ها بهتر جریان یابد و موجب پیشگیری از برخی بیماری‌های التهابی و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها  

وی افزود: بعضی مواد غذایی مانند سیب پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند که اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام‌های مختلف از جمله ریه دارند و مصرف آن‌ها باعث پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها

تقی‌زاده گفت: بعضی مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز و... حاوی کاروتنوئیدها هستند که اثر پیشگیری‌کننده از سرطان ریه دارند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه