ارسال به دیگران پرینت

بازار ارز انعطاف پذیر شد | تقاضا برای درهم کم شد | توان ارزی بانک مرکزی بالاست؟

شلیک به قیمت دلار | چرا قیمت دلار ارزان می‌شود؟

فضای بازار ارز این روزها بسیار انعطاف‌پذیر است بطوریکه با یکسری خبرهای مثبت کاهشی و با یکسری اخبار منفی دیگر، افزایشی می‌شود.

شلیک به قیمت دلار | چرا قیمت دلار ارزان می‌شود؟

فضای بازار ارز این روزها بسیار انعطاف‌پذیر است بطوریکه با یکسری خبرهای مثبت کاهشی و با یکسری اخبار منفی دیگر، افزایشی می‌شود.

با وجود اینکه فضای انتظاری در بازار ارز تعدیل شده اما برخی معامله‌گران در روز یکشنبه اعتقاد داشتند چشم‌انداز کماکان صعودی نیست، چون معامله‌گران نشانه‌های کاهشی در بازار را برجسته‌تر می‌دانند.

شلیک موشک به قیمت دلار

شلیک موشک قیمت دلار را به مرز حساس رساند. در روزهای کم‌هیجان و کم رمق بازار خبر شلیک موشک به مقر جاسوسی اسرائیل و نزدیکی کنسولگری آمریکا، بازار ارز را هیجانی کرد.  قیمت دلار در ساعات آغازین روز یکشنبه در مقایسه با شنبه افزایشی باز شد. دلار هرات ۵۵۰ تومان افزایش یافت و در بازار تهران هم ۵۰۰ تومان نرخ بالا رفت و به مرز حساس ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. معامله‌گران اعتقاد دارند تثبیت دلار بالای ۲۶ هزار ۵۰۰ تومان به معنای تغییر فاز بازار است.

تعدیل فضای انتظاری در بازار ارز

با وجود اینکه فضای انتظاری در بازار ارز تعدیل شده اما برخی معامله‌گران در روز یکشنبه اعتقاد داشتند چشم‌انداز کماکان صعودی نیست چون معامله‌گران نشانه‌های کاهشی در بازار را برجسته‌تر می‌دانند.

پلن بی آمریکا بدون روسیه

نشانه اول: روز گذشته در بازار خبری آمد که آمریکا قرار است پلن بی را درمورد برجام به اجرا بگذارد. پلن بی یعنی توافق هسته‌ای با ایران منهای روسیه. بر اساس این خبر امریکا یک هفته به روسیه فرصت داده تا از خواسته‌هایش عقب‌نشینی کند وگرنه از توافق برجام کنار گذاشته می‌شود. این اظهارات را خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر کرده بود و معاله‌گران نیز دست به دست می‌کردند. البته کنار گذاشتن روسیه یا توافق ایران بدون روسیه، گزینه سختی است چون روسیه بخشی از ترتیبات اجرایی برجام است و مشخص نیست بدون روسیه ایران به کدام کشور برای مشارکت در ترتیبات اجرایی اعتماد می‌کند.

در نشانه دوم، معامله‌گران ارزی می‌گفتند ضرب‌الاجل امریکا به مسکو با واکنش منفی چین روبرو نشده، بنابراین احتمال دارد چین در مسیر جایگزین با امریکا همکاری کند.

توان ارزی بانک مرکزی بالاست؟

سومین نشانه، خبر آزادسازی واردات خودرو بود. معامله‌گران معتقدند وقتی دولت بدون توافق قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند، یعنی توان ارزی بانک مرکزی بالاست. به همین خاطر این تصمیم را  به عنوان شاهد محتمل نبودن صعود در بازار تلقی می‌کردند.

نشانه چهارم ریسک بالای نوسانگیری در سطوح بالاتر در وضعیت فعلی بود. معامله‌گران به شدت نگران برخوردهای انتظامی در صورت حرکت دلار به سطوح بالاتر هستند، بنابراین با احتیاط قدم برمی دارند.

تقاضا برای درهم کم شد

نشانه پنجم تنفس تقاضای تجاری ارز تا میانه بهار بود. باتوجه به پایان سال، کسب و کارهای تجاری تا پایان فروردین به استراحت می‌روند. بنابراین از این کانال تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد. یکی از دلایل نیزبالاتر بود قیمت دلار نقدی تهران  از نرخ تبدیل حواله‌ای درهم امارات بود و این نشان می‌دهد تقاضا برای درهم کم است. البته در این سناریو برخی‌ها می‌گویند درهم با تزریق پایین بوده و این گزاره را تایید نمی‌کند، ولی برخی معامله‌گرها به عنوان یک نشانه می‌دانند.

بازار ارز انعطاف پذیر شد

در مجموع با وجود این نشانه ها فضای بازار ارز این روزها بسیار انعطاف‌پذیر است بطوریکه با یکسری خبرهای مثبت کاهشی و با یکسری اخبار منفی دیگر، افزایشی می‌شود. به همین دلیل معامله‌گران می‌گویند نشانه‌های امروز می‌تواند فردا کارکرد نداشته باشد.

حباب ربع سکه یک میلیون تومانی شد

نکته بازار یکشنبه این بود که حباب ربع سکه به یک میلیون تومان رسید درحالیکه حباب سکه تمام ۱۰۰ هزار تومان بود. قیمت ربع سکه برای اولین بار در زمستان، وارد کانال ۴ میلیون تومان شد که نشانه‌ای از تقاضای ریالی برای سکه‌های با قطع کوچک است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حسین ارسالی در

      سفره مردم گره خورده به یک سری آدم توهمی که تمام ثروت مردم را سرزمین ایران را ثروت خودمیدانند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه