ارسال به دیگران پرینت

روسیه | اوکراین | جنگ | برجام | مذاکرات وین

راز چرخش برجامی روسیه

موضع جدید روسیه در مذاکرات وین بلافاصله پس از دیدار بنت با پوتین مطرح شد. نمی‌شود تاثیر اسرائیل را نادیده گرفت. به ویژه اینکه امروز اسرائیل میان روسیه و اوکراین عملاً نقش میانجی‌گر اصلی را گرفته است و رژیم اسرائیل به دولت اوکراین فشار می‌آورد تا شرایط پوتین را قبول کند.

راز چرخش برجامی روسیه

رضا نصری

- موضع جدید روسیه در مذاکرات وین بلافاصله پس از دیدار بنت با پوتین مطرح شد. نمی‌شود تاثیر اسرائیل را نادیده گرفت. به ویژه اینکه امروز اسرائیل میان روسیه و اوکراین عملاً نقش میانجی‌گر اصلی را گرفته است و رژیم اسرائیل به دولت اوکراین فشار می‌آورد تا شرایط پوتین را قبول کند. 

- می‌توان حدس زد احتمالاً حمایت اسرائیل از موضع روسیه در جنگ اوکراین در ازای کارشکنی روسیه در مذاکرات وین صورت گرفته است.

- به نظرم رفتار اخیر روسیه - که نه تنها بدون هماهنگی با ایران که در تضاد فاحش با منافع ایران صورت گرفت - باید دست‌کم چند پرسش مهم را در ذهن سیاستگذاران ایران ایجاد کند. اول اینکه آیا رفتار اخیر روسیه صرفاً واکنشی به تحولات اخیر اوکراین بوده است؟ دوم اینکه آیا این رفتار ناشی از نگاه منفی روسیه به برجام بوده است؟ و سوم اینکه آیا این رفتار ناشی از نگاه ابزاری روسیه به ایران است؟ معتقدم لازم است متناسب با پاسخ به این پرسش‌ها سیاست جدید در قبال روسیه تدوین شود.

- اینکه ایران در مقابل روسیه جانب احتیاط را بگیرد قابل درک است. روسیه یک همسایه قدرتمند است و لازم است با آن روابطِ خوب و بهینه‌ای داشته باشیم. ضمن اینکه روسیه یک همسایه بی‌پرواست که باید آسیب آن را مدام مهار کرد. در واقع، تنش با روسیه به نفع ایران نیست چرا که تنش با چنین همسایه‌ای ایران را وارد یک رابطه فرسایشی و پرهزینه خواهد کرد.  

- اما از سوی دیگر لازم است در نگاهی کلان‌تر روابط ایران و روسیه به صورت جدی - جهت ایجاد تعادل - بازنگری شود. در وضعیت فعلی، رابطه دو کشور رابطه متوازنی نیست و ایران باید تلاش کند - از طریق بسط روابط خود با سایر قدرت‌ها - این توازن را به روسیه تحمیل کند. 

 

منبع : مجله اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کیش ارسالی در

      تا کجا ما خودمان را بخواب زدیم پسر من12 سالش است فهمید که روسیه داره ایران رو دور میزنه وبخاطر منافع خودشان حتی ایران را نابود میکنند چون سهم ایران را ازبازار جهانی نفت وگاز گرفته وما داریم برای خودمان خیال بافی میکنیم که روسیه دوست وبرادر وشریک استراتژیک ایران است نه بابا روسیه هر بار که شده بر علیه ایران رای داده ومتوجه میشویم که تمام حرفای دکتر ظریف در مورد روسیه واقعیت داشته

    • ناشناس ارسالی در

      اعتمادوتکیه همه جانبه به روسیه وچین همان بلایی راسرملت ایران میاره که ایستادن تمام قدمقابل امریکاواروپا سرمردم اورده،تاکی بایدچوب بی کفایتی وناکارامدی مسئولین مفتخوری رابخوریم که فقط فکرعیش ونوش وپرکردن جیبهای خودشان هستند

    • ناشناس ارسالی در

      جمهوری اسلامی دست بکشدازدشمنی باغرب وآمریکاه تاهم توطعه اسرائیل خنثی شودوهم کشورهای روسه وچین بدانندایران متکی به آنهانیست یک سیاست متوازن عقلانی است چپ وراست ناسزاگفتن به غرب وآمریکاه جزاینکه منافع روسها وچینی هاراحفظ کردیدوسرایران بی کلاه می ماندهنردیگری انجام نداده اید....

    • ناشناس ارسالی در

      عشاق روسیه و چین این موقع چشماشون میبندن آخرم نصف کشور میشه چین نصفه دیگه روسیه راحت تحویل میدن خاک رو میره دوباره کلی باید بجنگیم تا استقلال پیدا کنیم

    • ناشناس ارسالی در

      روسیه همیشه خائن به ایران بوده وایران نباید دراستخراوشناکند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه