ارسال به دیگران پرینت

جواد آل حبیب :

اصول اولیه انسانی در روابط بین فردی

یک روانشناس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصولی که در روابط انسانی وجود دارد و بسیاری از مردم بدان مبتلا هستند قضاوت کردن است. یعنی باید از قضاوت کردن یکدیگر به‌شدت پرهیز کنیم.

اصول اولیه انسانی در روابط بین فردی

جواد آل حبیب روانشناس بالینی در یادداشتی در ارتباط اهمیت حکفرمایی  اصول روابط انسانی در ارتباطات نوشتند: یکی از مسائل مهمی که تمام مردم با آن مواجه هستند مسئله ارتباط و نوع ارتباط میان دو نفر است ممکن است؛ این ارتباط سازمانی اداری یا دوستانه باشد. مهم این است که همه می‌خواهند این ارتباط براساس اصول انسانی صورت پذیرد. حتی اگر این ارتباط با یک حیوان باشد؛ زیرا در برخورد ناشایست با یک حیوان مردم دل‌آزرده می‌شوند و او را مورد مذمت قرار می‌دهند و از او می‌خواهند که انسان باشد.

اصول اولیه انسانی در روابط بین فردی

می‌خواهیم کم‌کم انواع ارتباط و رابطه را توضیح دهیم و بتوانیم بهترین استفاده را در روابط خود داشته باشیم. مهم نیست در چه طیف و گروهی هستیم. مهم آن است به اصول انسانی پای‌بند و معتقد بوده و براساس آن عمل کنیم.

پذیرش بی قید و شرط و گرمی در روابط انسانی

در مهارت ایجاد رابطه بین دو نفر که ممکن است دو دوست یا دو همکار یا یک پزشک و یک مراجع باشد؛ صمیمیت انتقال می‌یابد این‌که این دو با گرمی با یکدیگر مواجه شوند. در این‌جا بسیار مهم است برخورد با طرف مقابل آن‌گونه باشد که انگار سال‌ها با او دوست است. چرا؟ این لازم است بدانیم که طرف مقابل یا شخصی است که هم‌جنس ماست یعنی از جنس انسان است و یا این‌که شخصی است که هم‌عقیده ماست؛ پس بین ما و بین او و اختلاف و تمایزی وجود ندارد و هر چه هست برادری و برابری است. پس اصول انسانی حکم می‌کند که ما در روابط خود براساس آن‌چیزی که مورد قبول است برخورد نموده و با طرف مقابل به بهترین شکل رفتار نماییم و با پذیرش خاص و گرم و صداقت و دوستی پذیرای او باشیم.

قضاوت کردن ممنوع

یکی از مهم‌ترین اصولی که در روابط انسانی وجود دارد و بسیاری از مردم بدان مبتلا هستند قضاوت کردن است. یعنی باید از قضاوت کردن یکدیگر به‌شدت پرهیز کنیم. خوب و نیک می‌دانیم که بسیاری از قضاوت کردن‌ها ناصحیح و نادرست است و منجر به اتفاقات بد و نتایج ناصحیح می‌شود و انحراف‌های بسیار زیادی را به‌همراه دارد این چیزی نیست که ما بخواهیم بگوییم این مطلبی است که همه مردم هر روز هر ساعت در روابط خود با آن مواجه هستند پس باید کوشید که قضاوت کردن را کنار گذاشت و در روابط خود اول با گرمی و سپس بدون قضاوت کردن. بدون قضاوت چهره، بدون قضاوت کردن رفتار، بدون قضاوت کردن بر اساس لباس، بدون قضاوت کردن بر اساس نگاه برخورد کنیم.

یادآوری توانایی ها

نیک می‌دانیم هر کدام از ما ها دارای توانایی‌هایی هستیم که شاید خیلی‌ها از آن محروم باشند و در گذر زمان ممکن است به ورطه فراموشی برود یکی از بهترین اصولی که در روابط انسانی و روابط بین طرفین مهم است این است توانایی‌های یکدیگر را به‌هم یادآوری کنیم این خود موجب پیشرفت می‌گردد.

این‌که باهم صداقت داشته‌باشیم همدلی و نگاه مثبت به یکدیگر داشته‌باشیم باید در برخورد با دیگران روابط گرم داشت پذیرا و مثبت نگر بود و امیدوار و این نوع برخورد مقدمه روابط انسانی را شکل می‌دهد و زندگی پر از امید به همه ما می‌بخشد.

امیدوارم شاهد حکم‌فرمایی روابط انسانی در بین همه در جامعه باشیم.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه