ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

سید محمد غرضی: جنگ اوکراین و روسیه طولانی می‌شود، و برنده‌ای هم نخواهد داشت

در شرایطی که در سطح جهانی شاهد آن هستیم و بیش از 90 درصد کشورها حمله‌ی روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند، این جنگ سرنوشتی جز پایان پوتین یا حتی روسیه نخواهد داشت.

سید محمد غرضی: جنگ اوکراین و روسیه طولانی می‌شود، و برنده‌ای هم نخواهد داشت

سید محمد غرضی:

جنگ اوکراین و روسیه طولانی می‌شود، و برنده‌ای هم نخواهد داشت 

به گزارش خبرنگار ۵۵آنلاین، به نقل از سید محمد غرضی:

در ابتدای حمله‌ی روسیه به اوکراین، تصور بنده بر این بود که قصد روسیه دفاع از خودش است و می‌خواهد تعیین تکلیف کند که اوکراین نباید وارد ناتو بشود. تصور می‌کردم که پوتین صرفاً می‌خواهد شمشیری بالای سر اوکراین بگذارد و مقصودی به جز تهدید ندارد. ظاهراً به لشکریان خودش هم گفته بود که می‌خواهیم برویم مانور و این مانور برای لشکریان هم درآمد دارد و هم گرفتاری جنگ را ندارد. اما وقتی لشکرکشی کرد و با صد و هفتادهزار نفر سرباز همراه با تعداد زیادی تانک و هواپیما و تسلیحات جنگی به اوکراین حمله کرد، مشخص شد که می‌خواهد آزادی اوکراین را خدشه‌دار کند و آن را مثل شوروی جزو قلمرو خودش قرار بدهد. در اینجا بود که تصورات و معادلات سیاسی به هم خورد.

البته لشکر روسیه هرگز لشکری نبوده که بتواند با سرباز بجنگد و وابسته به ابزار است. در جنگ افغانستان هم سرباز برای ارتش شوروی مفید نبود و ضرر هم بود و ملاحظه کردید که شوروی در جنگ افغانستان شکست خورد. در اینجا هم به نظر همین‌طور پیش می‌رود. پوتین به لشکری تکیه کرده که نمی‌تواند از منافع روسیه دفاع کند. دیروز در اخبار اعلام شد که پوتین هزار مزدور استخدام کرده تا برایش در اوکراین بجنگند. این نشان می‌دهد که احتمالا لشکر مورد نظر پوتین نمی‌تواند از سیاستهای او دفاع کند. مردم روسیه هم از این سیاست‌ها دفاع نمی‌کنند و می‌بینید که در مسکو و سن‌پترزبورگ شش هزار نفر را به خاطر تظاهرات ضدجنگ زندانی کرده‌اند. با این تفاسیر، به نظرم جنگ طولانی می‌شود و برنده هم نخواهد داشت. ولی شخصیت پوتین این طور است که تا وقتی بر اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مسلط است، این جنگ بدون برنده را ادامه خواهد داد.

در شرایطی که در سطح جهانی شاهد آن هستیم و بیش از 90 درصد کشورها حمله‌ی روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند، این جنگ سرنوشتی جز پایان پوتین یا حتی روسیه نخواهد داشت.

ایران اگر هشیار باشد، می‌تواند موقعیت بسیار خوبی در این جریان داشته باشد. روس‌ها و چینی‌ها گفته بودند که اگر برجام برقرار شود باید حقوق روسیه و چین حفظ بشود، و آمریکایی‌ها جواب دادند همین‌قدر که ایران مجهز به بمب اتمی نشود برای شما دستاورد است، ولی در جریانات دیگر نباید دخالت کنید. از آن‌جایی که ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز است، موقعیت بسیار خوبی است که بتواند با برقراری دوباره‌ی برجام، معادلات بزرگی به نفع کشور انجام دهد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم دارند با برجام موافقت می‌کنند که نظریات ایران لحاظ شود و موقعیت بسیار خوبی است که برجام بتواند تنظیم شود.

حکومت و دولت ایران تا یک ماه قبل خیلی نزدیک به روسیه شده بود ولی عکس‌العمل مردم روی حکومت اثر گذاشت. علی‌الخصوص که دولت به بازار قوی نفت احتیاج دارد، و فکر می‌کنم ظرف یک ماه گذشته این جریان حمایت از روس‌ها تا حدی تضعیف شده است. امیدوارم دولت منافع مردم و کشور را مد نظر قرار داده و بتواند از این موقعیت به درستی بهره‌مند شود.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حقیقت ارسالی در

      ابله شوروی درجنگ باافغانستان شکست خورد چون افغان ها فقیر وزجرکشیده وازجان گذشته پ مسلمانند ولی اوکراین مردمی سوسول وبی قید ویهودی وجان دوستی هستند که معنی مقاومت را نمی دانند .واین است راز موفقیت افغان ها دربرابر شوروی .

      • ناشناس ارسالی در

        ابله؟؟؟!!!!
        مثل مدیران ایران خودرو و سایپا استدلال کرده ای!! نفت و گاز رو هم مثل همین شماها به باد داده اند. مردم حسابتون را دارند.

      • ناشناس ارسالی در

        دانای کل که به بقیه میگی ابله
        شما یا این همه افغانی که به ایران پناهنده شدند را نمی بینی یا این همه اوکراینی که دارند مقاومت می کنند را
        هر کشوری که باشه یه تعدادی از جنگ فرار می کنند و یه تعداد هم مقاومت می کنند ولی چیزی که حتمی هست اینه که متجاوز در نهایت مستأصل میشه و شکستش اجتناب ناپذیر هست

    • ناشناس ارسالی در

      سپاس فراوان!

    • حامی انسان باشرف ارسالی در

      احسنت بر مهندس عزیز

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه