ارسال به دیگران پرینت

مسکن | نهضت ملی مسکن

مُسَکِن نهضت ملی مَسکَن

وزارت راه و شهرسازی در ادامه ی طرح مسکن مهر اقدام به ساخت چندین هزار واحد مسکن با شرایط و ضوابط جدید با عنوان نهضت ملی مسکن اقدام کرده است.

مُسَکِن نهضت ملی مَسکَن
نویسنده: پریسا امیدی / کارشناس ارشد علوم سیاسی

وزارت راه و شهرسازی در ادامه ی طرح مسکن مهر اقدام به ساخت چندین هزار واحد مسکن با شرایط و ضوابط جدید با عنوان نهضت ملی مسکن اقدام کرده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۶ راهبرد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) طراحی شده است، گفت: اولین راهبرد این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، ارتقا پیدا کند. دومین راهبرد تحریک تقاضا در بافت فرسوده است. زیرا در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد. راهبرد سوم ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعت خانوارهای این دهک‌هاست که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است. راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت احداث است. راهبرد پنچم احداث واحدهای مسکونی روستایی است. راهبرد دیگر موضوع مسکن اجاره‌ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

این طرح به گفته ی مقامات مسئول دارای مزایایی است؛از جمله : 

_ احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای و عرضه آن به بازار

_ ۴ شهر جدید و شهرک‌های تازه طراحی شده، برای نهضت ملی مسکن تهرانی‌ها

_ واریز وجه در ۵ مرحله و متری ۴ میلیون تومان

_ تأمین ۸۰ درصد هزینه ساخت دهک‌های اول تا سوم با تسهیلات

_ سود وام اقشار مستضعف ۵ درصد / ‌‬ متوسط ۱۲ درصد / ‌پرداخت مابه التفاوت سود با صندوق ملی مسکن

_ بیمه ی کیفیت

در این طرح به افراد مجرد هم توجه شده است و دولت سعی کرده است دایره ی افراد واجد شرایط این طرح را گسترده تر کند.

سوال اصلی این است که آیا طرح مسکن مهر موفق بوده است که دولت با تغییرات جزئی آن را ادامه میدهد؟

مشکل بزرگ و اصلی طرح مسکن مهر ، عدم داشتن امکانات در این شهرها و شهرک های جدید به خصوص در شهرهای بزرگ است؛ زیرا در این شهرها مسکن مهر در حاشیه ایجاد شد و نکته ای است که ساخت ساختمان به خودی خود واقعا چه کاربردی میتواند داشته باشد.اکثریت قریب به اتفاق این شهرک های جدید فاقد امکانات رفاهی از جمله : درمانگاه ، مدرسه ، کلانتری و فروشگاه می‌باشند که عملا باعث هجوم افراد در ساعات خاصی به مرکز شهر میشود که این مسیله مخاطرات خاص خود را به همراه دارد.

موضوع بعدی این است که در خرید و فروش این واحد ها به دلیل عدم نظارت ، دلال ها یکه تاز میدان هستند و در تغییر قیمت ها ناشیانه عمل میکنند.بگذریم که قرار بود خرید و فروش این واحد ها با شرایط خاص باشد

دادن این پروژه به پیمانکاران در سطح گسترده و عدم نظارت بر این مورد باعث شده است کیفیت کار تا حد قابل توجهی افت کند که این سلامت ساکنان ساختمان را تحت الشعاع قرار میدهد.

اجرای طرح های از این دست مثال برداشتن چند هندوانه به طور همزمان است ؛ زیرا ، دولت در ابتدا باید با کمک صاحب نظران و افراد متخصص به کندوکاو در این باب بپردازد،یعنی باید زمین احداث،کیفیت،پیمانکار و امکانات رفاهی را متناسب با جمعیت پیش بینی و اجرا کند و یک نسخه را برای همه ی مناطق نپیچد.

مسکن از نیازهای اولیه ی هر انسانی است و جای تامل دارد که چرا رسیدن به آن مانند سراب است.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه