ارسال به دیگران پرینت

اوکراین | جنگ | روسیه

برداشت هایی از جنگ روسیه-اوکراین 2022 (از بعد نظامی) از آغاز تاکنون

کمبود شدید مهمات هدایت دقیق خصوصا مهمات دورایستا در زرادخانه روسیه،"طوفان بالستیک"با نرخ مداوم بالا یک توهم از آب درآمد و زرادخانه بالستیک/کروز روسیه حتی در غیرفعال کردن پایگاه های هوایی فاقد پدافند ضدموشکی عاجز ماند.

برداشت هایی از جنگ روسیه-اوکراین 2022 (از بعد نظامی) از آغاز تاکنون

1-کمبود شدید مهمات هدایت دقیق خصوصا مهمات دورایستا در زرادخانه روسیه،"طوفان بالستیک"با نرخ مداوم بالا یک توهم از آب درآمد و زرادخانه بالستیک/کروز روسیه حتی در غیرفعال کردن پایگاه های هوایی فاقد پدافند ضدموشکی عاجز ماند.

این در حالی است که روسیه در زمینه شناسایی هدف و برآورد خسارت ، پرتاب سریع و آنلاین (لانچرهای همه جاروی توچکا U و اسکندر زیر 20 دقیقه آماده شلیک به هر هدف در برد هستند) و بدون نیاز به تسطیح زمین و عملیات نقشه برداری و قراولروی پیشرو نیروهای بالستیک شرقی است.

نیروهای رده پایین تر در حوزه نیروهای بالستیک/کروز از فناوری های بسیار ابتدایی تر و پرتابگرهای بسیار ناکارآمدتر بهره می برند. فرایند پرتاب بدون لانچرهای مناسب و آماده شدن خودکار برای پرتاب نیازمند ساعت ها/روزها برنامه ریزی و آماده سازی است.

2-کنترل و فرماندهی، توان شناسایی و ISR و قابلیت جنگ شبکه محور نیروهای مسلح روسیه در حد دهه 1990 باقی مانده اند. فقدان شدید پهپادهای کارآمد مجهز به رادارهای با قابلیت SAR و اپتیک مناسب و آواکس ها و پلتفرم های هوایی مشابه ماموریت نیروی هوایی روسیه را به "بگرد و بکش" تقلیل داده است.

در چنین وضعیتی نیروی هوایی و موشکی روسیه از سرکوب موثر پدافند اوکراین که بخش بزرگی از آن از سیستم های متحرک تشکیل شده است ناکام مانده و در محیطی ناامن پس از چند مورد تلفات ناچار به پرواز در ارتفاع پایین شده است که خود مملو از تهدید دوش پرتاب ها است.

3-روند عقب ماندگی و شکاف شدید تکنولوژیکی نیروهای شرقی در برابر توان بالای رزم الکترونیک غربی از دهه 1980 تاکنون ادامه دارد. عملیات بدون مشکل پهپادهای بیرقدار TB2 اوکراینی در نزدیکی مرز بلاروس و در حضور همه تجهیزات شناخته شده جنگال روسی نمود این قضیه است.

4-روس ها بدون معرفی هیچ سیستم دفاع فعال زرهی موثر وارد میدان رزم اوکراین شدند. در دنیایی مملو از ضدزره های نوین ، زرهی بدون دفاع فعال بخت اندکی برای بقا دارد ، حتی در حجم و ابعادی مانند زرهی روسیه.

5-مهمتر از هر چیز دیگر ، سهل انگاری و ضعف شدید در حوزه لجستیک است. ارتش روسیه بیش از آتش دشمن بر اثر ضعف لجستیکی اش در حال از دست دادن تجهیزات مختلف است. در ارتش های نوین لجستیک و آموزش و فرماندهی مناسب بر کمیت تجهیزات برتری بسیار بیشتری دارد.

6-تنها نقطه روشن عملکرد ارتش روسیه تا امروز (5 مارس 2022 ) مهارت و توانایی واحدهای هوابردی بود که فرودگاه آنتونف در شهر گوستومل را پس از عملیات هلی بورن متهورانه روزهای اول جنگ تصرف کرده و با وجود ضدحملات متعدد نگه داشتند.

 

منبع : سهند ایرانمهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      پوتین محکوم به شکست است...

    • ناشناس ارسالی در

      خداونددنیا را طوری آفریده که درحال تغییر است،حتی بمب اتم شاید کارایی پیش بینی شده رادرزمان حال نداشته باشد،پس نبایدبه سلاحهاومهمات خود بنازیدوبه فکرجنگ باشید.صلح ازهمه چیزبهتراست،هرچندکشورهای غربی هیچ وقت دردنیا صلح وآرامش رانمی خواهندوازجنگ ودشمنی دیگران استفاده میکنندوحتی به گسترش آن هم کمک میکنندکه بعضی به اشتباه آنرانشانه انسان دوستی ومهرومهبت غرب میدانند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه