ارسال به دیگران پرینت

نفت برنت | قیمت نفت خام برنت

نفت برنت در آستانه ۱۲۰ دلاری شدن

افزایش درگیری‌ها در اوکراین و نگرانی به خاطر کاهش عرضه، باعث افزایش لحظه‌ای قیمت نفت برنت شده و بهای آن را به بالای ۱۱۹ دلار رسانده است.

نفت برنت در آستانه ۱۲۰ دلاری شدن

نفت برنت روسیه با رسیدن به ۱۱۹.۶ دلار به ازای هر بشکه، رکورد قریب به ده سال گذشته را شکست. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۵ دلاری به بالای ۱۱۶ دلار رسید.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد قیمت نفت خام برنت صبح امروز پنجشنبه در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه به وقت مسکو با جهش ۵.۴۸ درصدی به نسبت نفت مدت دار خام برنت در ماه مه، به ۱۱۹.۱۲ دلار در هر بشکه رسید و در ادامه قیمت آن تا ۱۱۹.۶ افزایش یافت. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز ۱۱۴.۴۶ دلار معامله می‌شود.

روز گذشته نیز قیمت نفت در سطح جهان ۷.۵ درصد افزایش یافت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ قیمت هر بشکه نفت برنت از ۱۱۳ دلار گذشت.

قیمت نفت برنت

جهش قیمت گاز

قیمت گاز طبیعی به افزایش خود ادامه می‌دهد. قیمت گاز در اروپا بار دیگر رکورد تاریخی را شکسته و به دو هزار و ۲۶۷ دلار در هر هزار مترمکعب رسید. قرارداد آتی گاز هلند در آوریل نیز بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و به ۱۸۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

قیمت‌ها در بحبوحه وضعیت فعلی درگیری روسیه و اوکراین در حال جهش است. وبسایت بازار فارکس پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت به محدوده بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ دلاری نیز برسد. پیش از این نیز به دلیل همه گیری کرونا و کاهش عرضه، بازار انرژی با افزایش شدید قیمت رو به رو بود، اما اکنون درگیری‌های فزاینده بین اوکراین و روسیه که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، وضعیت را به طور قابل توجهی تغییر داده است.

افزایش قیمت فلزات و گندم 

قیمت نفت، زغال سنگ، آلومینیوم، گندم و سایر کالا‌ها همچنان در حال افزایش است. آلومینیوم با افزایش ۲.۳ درصدی امروز در بورس فلزات لندن، سه هزار و ۶۵۰ دلار معامله شد. قیمت نیکل بیش از ۴ درصد افزایش یافته و به ۲۶ هزار و ۹۳۵ دلار در هر تن رسید. روسیه تولید کننده عمده هر دو فلز است.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه و اوکراین با هم حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، بنابراین درگیری بین این دو باعث افزایش قیمت جهانی گندم شده است. معاملات آتی گندم شیکاگو به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته یعنی ۱۱.۳۴ دلار رسیده و در یک ماه گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، شاخص سهام انگلیس با ۸.۳ درصد افزایش به رکورد سال گذشته خود نزدیک می‌شود. شرکت‌های معدنی «پلی متال» و «اوراز»، پس از متحمل شدن زیان سنگین قیمت سهام پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، از شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز خارج شدند.

از هفته گذشته تا کنون، آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، استرالیا و کانادا بسته‌های تحریمی متفاوتی علیه روسیه اعمال کرده اند. این تحریم‌ها باعث افزایش قیمت کالاها و بروز بحران در بازار انرژی شده است. گزارش سازمان انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام آمریکا به کمترین میزان خود در چند ساله اخیر رسیده است. 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه