ارسال به دیگران پرینت

کرونا

یک نکته مهم درباره ماسک‌های یکبار مصرف

وی با بیان اینکه ماسک‌های یک‌بار مصرف بهترین گزینه برای جلوگیری از انتقال آلودگی است، گفت: توجه شود که ماسک مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و مهر مربوطه را داشته باشد.

 یک نکته مهم درباره ماسک‌های یکبار مصرف

مهرداد روانشاد ،دکتری ویروس‌شناسی پزشکی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا گفت: کارایی ماسک‌های یکبار مصرف پس از ۶ تا ۷ ساعت از بین رفته و باید تعویض شود.

مهرداد روانشاد افزود: ماندگاری ویروس امیکرون بر روی سطوح از ۸ تا ۲۰ ساعت متغیر و وابسته به جنس سطح، میزان ماندگاری تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورت آلوده بودن اشیاء به ویروس و عدم استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده، باید این بازه زمانی سپری شده تا ویروس غیرفعال شود. برخی از سطوح فلزی از جمله استیل نظیر دستگیره درب‌ها ویروس امیکرون را بیش از سایر سطوح فعال نگه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: این ویروس علاوه بر الکل، مواد ضدعفونی کننده و همچنین طی شدن این بازه زمانی، در معرض نور خورشید و گرما نیز غیرفعال خواهد شد.

روانشاد در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع این سویه اظهارداشت: همه شهروندان باید از ماسک استفاده کنند؛ بیمار مبتلا به کرونا در صورت استفاده از ماسک، از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کرده و شخص سالم با استفاده از ماسک در حقیقت از خود در برابر آلودگی محافظت می‌کند.

وی با بیان اینکه ماسک‌های یک‌بار مصرف بهترین گزینه برای جلوگیری از انتقال آلودگی است، گفت: توجه شود که ماسک مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و مهر مربوطه را داشته باشد.



این پزشک ادامه داد: ماسک‌های یک‌بار مصرف همچنین پس از ۶ تا ۷ ساعت باید تعویض شوند. پس از این مدت، به دلیل برخورد با رطوبت دهان کارایی ماسک از بین می‌رود. برخی از شهروندان نیز برای رفع این آلودگی اقدام به شست وشوی ماسک می‌کنند؛ رفع عوامل آلودگی از طریق شست وشو نیز کارایی ماسک را از بین خواهد برد.

ماسک‌های یک‌بار مصرف پس از ۶ تا ۷ ساعت باید تعویض شوند. پس از این مدت، به دلیل برخورد با رطوبت دهان کارایی ماسک از بین می‌رود. برخی از شهروندان نیز برای رفع این آلودگی اقدام به شست وشوی ماسک می‌کنند؛ رفع عوامل آلودگی از طریق شست وشو نیز کارایی ماسک را از بین خواهد برد

وی همچنین در خصوص استفاده از الکل برای پاک‌سازی ماسک گفت: استفاده از الکل هم برای رفع عوامل آلودگی به الیاف ماسک آسیب رسانده و بنابراین کارایی ماسک برای حفاظت در برابر ورود عوامل ویروسی با مشکل مواجه می‌شود.

قرنطینه امیکرون ۱۰ تا ۱۲ روز درنظر گرفته شود

این پزشک ویروس‌شناس همچنین در خصوص قرنطنیه بیمار مبتلا به امیکرون گفت: ۵ روز قرنطینه که با آغاز شیوع این گونه از ویروس کرونا مطرح شد، ارزیابی دقیقی نبود.

امیکرون هم یکی از سویه‌های کرونا ویروس بوده و قرنطینه بیمار باید ۱۰ تا ۱۲ روز درنظر گرفته شود.

روانشاد در مورد انتقال این بیماری در صورت تداوم علائم بالینی نیز خاطرنشان کرد: گاه علائم بالینی در بیمار مبتلا به امیکرون باقی مانده و تست آزمایشگاهی منفی می‌شود. از منظر علمی در صورت نتایج منفی تست پی سی آر شخص نمی‌تواند ناقل باشد.

وی افزود: تداوم علائم بیماری در درازمدت می‌تواند به دلیل عوارض و آسیب‌های بدنی ناشی از کرونا باشد و درگیری تنفسی یعنی سرفه و... در برخی بهبودیافتگان کووید۱۹ ادامه داشته باشد.

روانشاد تصریح کرد: به منظور اطمینان از عدم انتقال آلودگی توسط بهبودیافتگان کرونا می‌توان تست آزمایشگاهی انجام داد، اما به طور متعارف شخص پس از ۱۴ روز پاک است.

چرا برخی تست‌های پی سی آر کاذب است؟

این استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس همچنین در پاسخ به این پرسش «چرا برخی تست‌های پی سی آر کاذب است» گفت: یکی از دلایل اصلی این مساله خطای آزمایشگاه است. در انجام تست‌های تشخیصی باید از تکنیک‌های مدرن روز استفاده شود، در غیر این صورت احتمال خطا و اشتباه و طبیعتا تست کاذب وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی از فصول سال هم مصادف با شیوع عفونت‌های ویروسی نظیر ویروس آر اس پی است. این ویروس علائمی شبیه به کرونا داشته و در شرایط فعلی با کووید۱۹ اشتباه گرفته می‌شود و بالتبع با انجام تست‌های تشخیصی نتیجه نیز منفی خواهد شد.

روانشاد تاکیدکرد: اما باتوجه به اهمیت سلامتی، در شرایط فعلی با بروز علائم بالینی، تست‌های تشخیصی انجام شود و در صورت نتایج منفی تست (و آلودگی به انواع دیگر ویروس‌ها نظیر آنفولوآنزا و...) شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

به گزارش ایرنا، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید امیکرون به ایران را تایید کرد.

قدرت انتقال و سرایت این سویه به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور پیشگیری شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات، شست وشوی مداوم دست و پرهیز از تماس دست با صورت، باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه