ارسال به دیگران پرینت

اوکراین | روسیه

میدان آزادی اوکراین در پی انفجار ویران شد!+ویدئو

ویرانی میدان آزادی خارکف پس از انفجار صبح امروز.

میدان آزادی اوکراین در پی انفجار ویران شد!+ویدئو

ویرانی میدان آزادی خارکف پس از انفجار صبح امروز.

 

 

آخرین تحولات اوکراین؛

نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف

در دومین روز درگیری‌ها در اوکراین،رسانه های محلی گزارش دادند بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین طنین انداخت و پس از آن آژیرهای خطر به صدا درآمدند.

نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف
 

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، رسانه‌های محلی گزارش دادند بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

کنترل سه شهر توسط نیروهای دونتسک

 

خبرنگار الجزیره گزارش داد جدایی‌طلبان دونتسک پس از نبرد با ارتش اوکراین، ۳ شهر در محور جنوبی را به کنترل درآوردند. آن‌ها همچنین از تلفات در صفوف خود در نبردهای جبهه دونباس خبر می‌دهند.

 

وزارت دفاع روسیه: ۱۸ تانک و ۷ سیستم پرتاب راکت اوکراین منهدم شد

 

وزارت دفاع روسیه ضمن ارائه آمار، تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند. این وزارتخانه سطح تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی چرنوبیل را نرمال خوانده است.

 

استقبال از نیروهای روسیه در نزدیکی «خارکِف»

شبکه «راشا تودی» گزارش داد ویدئویی تایید نشده در فضای مجازی منتشر شده که ظاهراً خودروهای زرهی روسی را نشان می‌دهد که وارد یک شهرک در نزدیکی «خارکف» در شرق اوکراین شده و از سوی شهروندان آن تشویق می‌شوند.

 

لودریان: امنیت رئیس‌جمهور اوکراین موضوع اصلی است

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت این کشور آماده کمک به رئیس‌جمهور اوکراین در صورت تهدید جانی علیه اوست. وی همچنین مدعی شد تحولات اوکراین به ویژه در دونباس چیزی جز بهانه‌ای برای پوتین به منظور آغاز یک جنگ همه‌جانبه نبود.

 

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر اقتصاد فرانسه هم گفت که هدف تحریم‌های اقتصادی اروپا ضربه زدن به اقتصاد روسیه و منزوی کردن آن از سیستم مالی است. وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است

 

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با بیان اینکه ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد، افزود: ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند.

به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کی‌یف پس از حمله موشکی ادعایی روسیه

 

تلویزیون اوکراین اعلام کرده که آژیرهای خطر پس از آنچه حمله موشکی روسیه در کی‌یف خواند، به صدا درآمده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده خیابان‌های کی‌یف تقریباً خالی شده و مردم به پناهنگاه‌ها رفته‌اند و همزمان مقامات نگران هستند که روسیه آماده ورود به شهر باشد.

 

تلویزیون اوکراین گزارش داد شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت را تأیید می‌کند. به گزارش خبرنگار الجزیره، ارتش اوکراین یک پل را در نزدیکی کی‌یف منفجر و حرکت تانک‌های روسیه را به سمت شهر متوقف کرد.

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

 

رویترز گزارش داد، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت یک هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف صبح جمعه در توییتی گفت که سه نفر که حال یکی از آن‌ها وخیم است در اثر اصابت لاشه راکت به یک ساختمان مسکونی در خیابان «کوشیتسیا» زخمی شدند.

زلنسکی: در اوکراین می‌مانم / دیر یا زود روسیه مجبور به گفت‌وگو با ما است

 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین صبح جمعه با انتشار یک پیام ویدئویی جدید، خواستار مقاومت در برابر روسیه شد و از متحدان اوکراین برای دومین بار در چند ساعت گذشته انتقاد کرد. او در اظهاراتی که به نظر می‌رسید به ایالات متحده اشاره دارد، گفت: امروز صبح، ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم. درست مثل دیروز، قدرتمندترین کشور جهان از دور به آن نگاه می‌کرد.

وی متعهد شد در حالی که نیروهایش با نیروهای روسیه که در حال پیشروی به سمت پایتخت در «بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم می‌جنگند»، در کی‌یف بماند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: دشمن من را به عنوان هدف شماره یک مشخص کرده، خانواده من هدف شماره دو هستند. آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند. من در پایتخت خواهم ماند. خانواده من نیز در اوکراین هستند.

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا نگران امنیت زلنسکی است یا خیر، به «سی‌بی‌اس» گفت: تا جایی که می‌دانم، رئیس‌جمهور زلنسکی در سمت خود در اوکراین باقی می‌ماند و البته ما نگران امنیت همه دوستانمان در اوکراین هستیم، مقامات دولتی و دیگران.

زلنسکی همچنین با بیان اینکه جهان همچنان آنچه را که در حال وقوع است از دور تماشا می‌کند، گفت: «اوکراین تنها ماند، روسیه تحت تاثیر تحریم‌های جدید قرار نگرفت». وی افزود: دیر یا زود، روسیه باید با ما در مورد پایان دادن به این عملیات نظامی، در مورد پایان دادن به این تهاجم صحبت کند و هر چه زودتر این گفت‌وگو آغاز شود، خسارات روسیه کمتر خواهد بود.

وی مدعی شد: نیروهای روسیه مناطق غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند و از روس‌ها خواست که علیه جنگ اوکراین اعتراض کنند. زلنسکی گفت: در ساعت ۴ صبح، نیروهای روسی به حملات موشکی خود به خاک اوکراین ادامه دادند. آن‌ها می‌گویند که فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار می‌دهند، اما این‌ها دروغ است. در واقع، آن‌ها تشخیص نمی‌دهند که در کدام مناطق عملیات انجام می‌دهند. در آسمان کی‌یف (امروز صبح)، گلوله‌باران شد. در یک آپارتمان مسکونی آتش‌سوزی شد. چنین حملاتی به پایتخت ما از سال ۱۹۴۱ رخ نداده است.

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

لاوروف: سخنان زلنسکی مبنی بر آمادگی برای مذاکره در مورد موقعیت اوکراین را باور نمی‌کنیم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر آمادگی کی یف برای مذاکره در مورد موقعیت بیطرف اوکراین را باور نمی‌کنیم.

لاوروف روز جمعه گفت: زلنسکی زمانی که مدعی می‌شود برای مذاکره در مورد موقعیت بیطرف اوکراین آماده است، دروغ می‌گوید.

لاوروف افزود: زلنسکی خود مذاکرات در مورد تامین امنیت را رد کرد و ادعای وی در مورد آمادگی برای گفت و گو با روسیه، دروغ محض است.

زلنسکی امروز اعلام کرده بود که برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین آمادگی دارد.

لاوروف همچنین گفت، روسیه امیدوار است محدودیت‌ها برای روابط تجاری میان کی یف و منطقه محاصره شده دونباس، از میان برداشته شود.

مقام اوکراینی: آماده مذاکره با روسیه هستیم

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: کی‌یف خواستار صلح و آماده مذاکره با روسیه در مورد اتخاذ موقعیت بی‌طرف اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وی افزود: در صورتی که مذاکرات ممکن باشد، باید انجام شود. اگر مسکو اعلام کرده خواستار مذاکره است، ما هم نگرانی نداریم و می‌توانیم در این مورد مذاکره کنیم.

پودولیاک در پیامی مکتوب اضافه کرد: آمادگی ما برای گفت وگو بخشی از پیگیری مستمر ما برای رسیدن به صلح است. با وجود این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه لحظاتی قبل اعلام کرد: سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر آمادگی کی یف برای مذاکره در مورد موقعیت بیطرف اوکراین را باور نمی‌کنیم.

وی افزود: زلنسکی خود مذاکرات در مورد تامین امنیت را رد کرد و ادعای وی در مورد آمادگی برای گفت و گو با روسیه، دروغ محض است.

وزیر دفاع آمریکا: پیاده‌نظام روسیه ۳۰ کیلومتر با کی‌یف فاصله دارد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با بعضی اعضای کنگره آمریکا گفت که پیاده نظام مکانیزه روسیه که از بلاروس وارد اوکراین شده‌اند، حدود ۲۰ مایل (تقریباً ۳۲ کیلومتر) با کی‌یف فاصله دارند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با اعضای کنگره آمریکا گفت که پیاده نظام مکانیزه روسیه که از بلاروس وارد اوکراین شده‌اند، حدود ۲۰ مایل (تقریباً ۳۲ کیلومتر) با کی‌یف فاصله دارند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت وگویی تلویزیونی اظهار کرد: که احتمالاً کی‌یف محاصره خواهد شد و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد دولت فعلی اوکراین را ساقط کرده و دولتی مد نظر خود را در این کشور روی کار آورد.

سوزاندن اسناد مقابل سازمان اطلاعات اوکراین

برخی خبرها حاکی از آن است که کارمندان اطلاعات اوکراین در حال سوزاندن اسناد و مدارکی در مقابل این ساختمان هستند.

وزارت دفاع روسیه: مناطق مسکونی کی‌یف را هدف قرار نمی‌دهیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور محله‌های مسکونی در کی‌یف را هدف قرار نخواهند داد و همچنین گفت که «در عملیات کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف، نیروهای ما تلفات جانی نداشتند». این وزارتخانه همچنین اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه کی‌یف را از غرب محاصره کردند.

آژیر هشدار ممتد در کی‌یف

منابع محلی با انتشار فیلم زیر خبر دادند که حداقل ۵ دقیقه است که آژیر هشدار در پایتخت اوکراین شنیده می‌شود و این در حالی است که نیروهای روسیه در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند.

گفت و گوی تلفنی پوتین با سران چین و سوریه درباره اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گوی تلفنی با همتایان چینی و سوریه‌ای خود، درباره اوضاع اوکراین در رابطه با اجرای عملیات نظامی روسیه در این کشور تبادل نظر و به آمادگی مسکو برای مذاکره با کی یف در سطح عالی اشاره کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفت و گو با پوتین، حمایت قاطعانه دمشق از عملیات نظامی روسیه برای دفاع از ساکنان منطقه دونباس را اعلام کرد.

رئیس جمهوری روسیه در گفت و گوی تلفنی با شی جین پینگ همتای چینی خود نیز گفت که روسیه برای مذاکره با اوکراین در سطح عالی آماده است.

رئیس جمهوری چین هم گفت که پکن خواهان حل و فصل اختلافات بین روسیه و اوکراین از راه مذاکره است.

دبیرکل ناتو: سال‌های زیادی از اوکراین حمایت‌های نظامی کرده‌ایم

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در گفت و گو با سی‌ان‌ان اعلام کرد: اعضای ائتلاف ناتو سال‌های زیادی است که از اوکراین حمایت کرده‌اند. آنها در ناتو به مدرن‌سازی نهادهای نظامی و دفاعی اوکراین کمک کرده‌اند. آنها تجهیزات و آموزش در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. ناتو علاوه بر این به اوکراین برای تقویت دفاع‌های سایبری کمک کرده است.

به گفته وی، اعضای ناتو آماده‌اند حمایت‌های خودشان را از اوکراین ادامه دهند. با این حال، الان که داریم صحبت می‌کنیم با اوضاع میدانی بسیار متغیر و پیچیده‌ای مواجه هستیم.

۱۸ هزار سلاح به سربازان ذخیره در منطقه کی‌یف داده شد / مردان اوکراینی ۱۸ تا ۶۰ ساله از خروج منع شدند

به گفته مقامات اوکراینی، از زمان آغاز عملیات روسیه در اوایل پنجشنبه، حدود ۱۸۰۰۰ اسلحه با مهمات تنها در منطقه کی‌یف بین نیروهای ذخیره توزیع شده است. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که سلاح‌های بیشتری در راه است. آنها گفتند: به زودی ما با تسلیحات مدرن و منابع دیگر از شرکای خود حمایت بیشتری دریافت خواهیم کرد.

زلنسکی هم گفت که به منظور تضمین دفاع از کشور، حفظ آمادگی رزمی و بسیج نیروهای مسلح اوکراین و دیگر تشکل‌های نظامی، دستور بسیج گسترده از جمله در پایتخت و همه شهرهای اصلی اوکراین صادر شد. به گفته سرویس گارد مرزی دولتی، این دستور شامل ممنوعیت خروج همه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله از اوکراین می‌شود.

زلنسکی: ما در کی یف هستیم و مشغول دفاع!

زلنسکی رییس جمهور اوکراین در واکنش به اخباری که درباره او منتشر شده ۱۰ دقیقه قبل ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اعلام کرد ما در کی‌یف و مشغول دفاع از اوکراین هستیم.

روسیه نسبت به حفظ جان ایرانیان ساکن اوکراین اطمینان داد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه عصر جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره وضعیت ایرانیان گرفتار در اوکراین و مذاکرات وین گفت و گو کرد.

طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • نقی ارسالی در

      حرکتهای داعشی پوتین

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه