ارسال به دیگران پرینت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

استقلال و پرسپولیس به بازار پایه فرابورس می‌روند

رئیس سازمان خصوصی سازی توضیحاتی را در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کرد. وی گفت: این اتفاق 15 اسفند به لطف خدا مصادف با سوم شعبان، میلاد امام حسین(ع) یا می‌افتد یا دیگر من رئیس سازمان خصوصی سازی نیستم. به هیچ جای عالم هم برنمی‌خورد. من خون دل زیادی در این سه شب خوردم، دیشب هم نخوابیدم.

استقلال و پرسپولیس به بازار پایه فرابورس می‌روند

رئیس سازمان خصوصی سازی توضیحاتی را در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کرد. وی گفت: این اتفاق 15 اسفند به لطف خدا مصادف با سوم شعبان، میلاد امام حسین(ع) یا می‌افتد یا دیگر من رئیس سازمان خصوصی سازی نیستم. به هیچ جای عالم هم برنمی‌خورد. من خون دل زیادی در این سه شب خوردم، دیشب هم نخوابیدم.

رئیس سازمان خصوصی سازی توضیحاتی را در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کرد.

حسین قربانزاده در جلسه هم‌اندیشی باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: آنچه که مردم همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌ خاموش می‌کنند و تلویزیون را‌‌‌‌‌‌‌‌ روشن می‌کنند تا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینند، بازی استقلال و پرسپولیس است. آورده مالی این دو باشگاه برای صدا و سیما صدها برابر بازی مشابه لیگ است. همین نسبت باید در درآمد دو باشگاه بیاید. این مطالبه را‌‌‌‌‌‌‌‌ چه کسی می‌تواند انجام بدهد؟ باشگاه‌ها صد بار گرفته‌اند این مطالبه را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسی می‌تواند انجام بدهد که از این به بعد سهامدار جزء می‌شود و در هر شهری صاحب این موضوع می‌شود. دیگر امکان ندارد او از حق خودش بگذرد. یعنی این 10 درصد آتش زدن کشتی‌های پشت سر است. یک راه بی‌بازگشت است و بعد از آن حتما باید کپی‌رایت بیاید.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: مانند سنگ است. حسین کلانی می‌گوید تا این قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشید نمی‌شود. سنگ را‌‌‌‌‌‌‌‌ باید اهرم کرد، وقتی می‌بینید نمی‌توانید سنگ را‌‌‌‌‌‌‌‌ جابجا کنید، عرضه قربانزاده نمی‌رسد، عرضه چه کسی می‌رسد؟ کسی که بتواند طوری اهرم کند که بهمنی آوار شود تا هیچ مسئولی یارای مقاومت با این مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشد. این اتفاق 15 اسفند به لطف خدا مصادف با سوم شعبان، میلاد امام حسین(ع) یا می‌افتد یا دیگر من رئیس سازمان خصوصی سازی نیستم. به هیچ جای عالم هم برنمی‌خورد. من خون دل زیادی در این سه شب خوردم، دیشب هم نخوابیدم. الان هم نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی افتاده چون اینجا افرادی هستند که کل کار ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ روی هوا می‌برند. عده‌ای گفتند ما تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.

قربانزاده گفت: من این اتفاق را‌‌‌‌‌‌‌‌ حتما پیگیری می‌کنم. شاید آخرین حرفم این باشد که بگویم من عرضه نداشتم مردم عزیز، باشگاه استقلال و پرسپولیس، این همه جلسه گذاشتیم، 15 اسفند هم آمد اما این اتفاق نیفتاد. دیگر به سازمان خصوصی‌سازی هم نخواهم رفت. یا این اتفاق می‌افتد یا من در خانه‌ام می‌نشینم و به کاری که از قبل داشتم می‌پردازم. یک بار در این کشور باید اتفاقی که همه می‌گویند درست است بیفتد. فقط رئیس جمهور یک ساعت برای این کار وقت گذاشته، من، خاندوزی و آیت‌الله رئیسی نشستیم صحبت کردیم که این اتفاق به نفع باشگاه است. ایشان هم شخصا گفت محکم بروید، دیگر معنی ندارد که یک کارشناس سنگ‌اندازی کند که کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن طرف سال بیندازد. آن طرف سال یعنی 24 سال بعد؛ یعنی تا الان چگونه به تعویق افتاده؟ با هم این اتفاق، اما حداقل من این اجازه را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این اتفاق در این طرف سال نخواهم داد. تا 15 اسفند هم معلوم می‌شود.

وی افزود: من الان حرف می‌زنم و حرف هم کنتور ندارد. قول نیاید به کار/ فعل بود در شمار/ منکر گفتار شد/ امت کردار باش. این حرفی که باد هوا است تا 15 اسفند مشخص می‌شود که عملی می‌شود یا همان باد هوا است. در 15 اسفند 10 درصد ارزش دو شرکت به مردم صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستند واگذار می‌شود. این 10 درصد که معادل 50 درصد سرمایه ثبتی دو باشگاه است، طوری مدلش را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کردیم که پول در باشگاه بماند و یک ریال به خزانه دولت نرود. افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم، موضوع ماده 160 قانون تجارت، از یک امکانی استفاده شده که هم مردم و هواداران به عنوان سهامدار تطبیق پیدا کنند و هم پول در باشگاه بماند و هم آغاز مسیر واگذاری باشد.

قربان زاده تصریح کرد: من اصلا از کلمه خصوصی‌سازی استفاده نکردم، چون به این شکل قبول ندارم. من نباید رئیس سازمان خصوصی‌سازی باشم. همه دنیا سازمان مدیریت دارایی دولت دارند. هدفشان هم این نیست که ما این را‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کردیم پس خوب شد. از کجا معلوم خوب شود؟ شاید به کسی بدهیم و بدتر شود. هدف بهبود کیفیت مدیریت حرفه‌ای دو باشگاه است.

قربانزاده ادامه داد: مگر حتما شما به حسن یا حسین دادید و مزایده گذاشتید کار تمام می‌شود؟ یا کار بهتر می‌شود؟ عمراً! این اتفاق باید مثل مراقبت یک پزشک تا لحظه آخر رهگیری شود. این رهگیری مراقبت می‌خواهد، مگر می‌شود باشگاهی که 40-30 میلیون هوادار دارد را‌‌‌‌‌‌‌‌ به مزایده ببریم و یک شرکت بخرد و الان دوست نداشته باشد باشگاهداری کند و منحل کند؟ ان‌شاءالله فروردین که نماینده مجلس به اینجا آمده در اسفند این اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله در اسفند شاهد این اتفاق مبارک باشیم، دیروز هم راستینه رئیس کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی مجلس هم به سازمان خصوصی‌سازی آمد، برای او هم به طور مفصل تشریح شد. کمیسیون فرهنگی هم حمایت می‌کند، این اتفاق برای این است که راهنمایی و کمک کنید.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: حرمت کسانی که برای این برند خون دل خوردند باید حفظ شود، من مقابل همه بازیکنان و پیشکسوتانی که برای دو باشگاه زحمت کشیدند سر تعظیم فرود می‌آورم، به آنها عرض می‌کنم برادران عزیزم! در این موضوع همه همت ما برای بهبود مدیریت حرفه‌ای دو باشگاه است. کسی که در این باشگاه زحمت کشیده باید سهامدار باشد. به لطف خدا این 10 درصد این طرف سال با همکاری دست اندرکاران محقق می‌شود، استقلال و پرسپولیس به بازار پایه فرابورس می‌روند و کار ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. آن طرف سال 15 تا 30 فروردین نماد دو باشگاه باز و امکان خرید و فروش فراهم می‌شود. قاعدتا سهام استقلال و پرسپولیس سهامی نیست که مثل مردم بخواهند مثل فولاد مس فردا بفروشند و به سود برسند. قاعدتا صف فروشی ایجاد نخواهد شد یا خیلی اندک است، ولی صف خریدی ایجاد خواهد شد. این قیمت به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: دولت در اینجا باید مجددا سهام خردش را‌‌‌‌‌‌‌‌ عرضه کند برای اینکه هم قیمت تعدیل شود و هم اینکه به تدریج مالکیت را‌‌‌‌‌‌‌‌ از صد درصد به زیر 50 درصد برساند. پیشنهاد ما این است که 5 درصد بلوکی که هر کسی که در این باشگاه قرارداد مکتوب دارد، بازی کرده، دست اندرکار است، کادر فنی است، این افراد هم باید سهامدار باشند. باید در هیات واگذاری که 4 وزیر هستند تصویب شود. این را‌‌‌‌‌‌‌‌ به هیات واگذاری می‌‌بریم و ان‌شاءالله این اتفاق هم می‌افتد.

قربانزاده اظهار داشت: باشگاه‌ها تشخیص دقیقی از هوادار کارت دار و شناسنامه‌دار دارند که من هنوز به این اطمینان خاطر نرسیده‌ام که چنین اتفاقی افتاده است، ولی اگر وجود داشت نه به خاطر سهام که همه بروند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ بخرند، نه، کسی که تعصب و وفاداری‌اش نسبت به باشگاه ثابت شده و کارت هواداری را‌‌‌‌‌‌‌‌ از قبل دارد و فهرستش هم مشخص است، این می‌شود بلوک هواداری، قابلیت عرضه 5 درصد سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد که باز هیات واگذاری تصویب کند را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داریم،

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: ولی این نکات هنوز بر فرض پیشنهاد است. دولت هر شرکتی که واگذار می‌کند 5 درصدش را‌‌‌‌‌‌‌‌ موظف است تحت عنوان سهام ترجیحی به کارکنان آن شرکت بدهد. پالایشگاه نفت اصفهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کرد، 5 درصد سهام ترجیحی به کارکنان آن داد که با همان خانه دارشدند. 21اردیبهشت تا 9خرداد رویدادی برگزار می کنیم. جمهوری اسلامی در 20سال گذشته، هر شرکتی که واگذار کرده خودش آنجا پرزنت می کند که من از دولت چه تحویل گرفتم و الان چه موقعیتی دارد. از نظر شاخص بهره وری، سودآوری، سطح اشتغال و...

وی افزود: آنجا معلوم می‌شود که 7تپه، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه یا... است. روسای سه قوه هم باید بیایند و ببینند که چه اتفاقی برای این کشور افتاده و بنگاه دولتی چه سرنوشتی پیدا کرده؟ آن، آینه تمام نمای اقتصاد ایران است. در خود این دو باشگاه هم به همین شکل که گفتم. تا مرداد دد لاینش را دقیق دیدم. این دو باشگاه نباید لیگ بعدی را از دست بدهند. ایراد AFC بود با عنوان تاثیر مستقیم یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک باشگاه نسبت به یک باشگاه دیگر، باید تا مرداد مرتفع شود و این اتفاق بیفتد تا از مالکیت دولت کاسته شود و حکمرانی شایسته اتفاق بیفتد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه