ارسال به دیگران پرینت

جنگ اوکراین

روسیه، پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد

روسیه با وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اوکراین، مانع تصویب آن شد.

روسیه، پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد

روسیه با وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اوکراین، مانع تصویب آن شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود را وتو کرد.

این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است.

 

 

در رای گیری انجام شده، یازده رای موافق به این قطعنامه داده شد، یک رای مخالف (روسیه) و ۳ رای ممتنع. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت است، به تصویب نرسید.

 
این پیش نویس به شدیدترین شکل ممکن حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند و می گوید این حمله  بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد را نقض می کند.

این متن پیشنهادی  همچنین از روسیه می خواهد فوری استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل خودداری کند.

 
پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد قطعنامه ای که حمله روسیه به اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کند و از روسیه می خواهد نیروهای خود را فورا عقب بکشد، رای گیری کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد پس از آنکه روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد، بلافاصله یک قطعنامه در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل معرفی خواهد شد که در آن وتو وجود ندارد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که این قطعنامه شورای امنیت بر اساس بند ۷ منشور سازمان ملل درحال آماده سازی است که برای اجرای آن می توان از نیروی نظامی استفاده کرد.

منبع : دنیای اقتصاد
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه