ارسال به دیگران پرینت

رئیس کل گمرک ایران:

۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن کالای اساسی در حال ترخیص است

ماهشهر- رئیس کل گمرک ایران گفت: دو میلیون و ۹۰۰ هزار تُن کالای اساسی در کشور وجود دارد که کار ترخیص آنها جاری و تشریفات در حال انجام است.

۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن کالای اساسی در حال ترخیص است

علیرضا مقدسی عصر امروز جمعه در پایان سفر نیم روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی به خوزستان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود کالا در مراحل مختلفی انجام می‌شود؛ وقتی که کالا ثبت سفارش و از مبدأ به سمت کشور به عنوان رویه واردات حرکت می‌کند در مرحله اول در لنگرگاه، بعد اسکله، تخلیه، بارگیری و در نهایت اظهار کالا صورت می‌گیرد؛ بعد از اظهار کالا مسئولیت گمرک با اخذ مجوزهای الکترونیکی (برای برخی کالا بین یک تا چند مجوز) شروع می‌شود.

وی افزود: برای اظهار کالا تشریفات گمرکی انجام می‌شود ولی ترخیص کالا منوط به اخذ کد رهگیری تخصیص بانک است؛ بر این اساس می‌توان کار تشریفات گمرکی را انجام داد و برای کاهش ماندگاری کالا یکسری تسهیلات از جمله افزایش سرعت کار و فعالیت شبانه روزی گمرکات در نظر گرفته شده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: ۹۰ درصد کالاها با کد تخصیصی که داده شده ترخیص می‌شوند و ۱۰ درصد باقیمانده بعد از اعلام و ابلاغ بانک ترخیص خواهند شد، امیدوارم که امورات و تشریفات این ۱۰ درصد نیز سریع‌تر انجام و کالاها ترخیص شوند.

مقدسی با اشاره به اینکه اصلاح و ویرایش ثبت سفارش یکی دیگر از دلایلی است که باعث ماندگاری کالا می‌شود، ادامه داد: ممکن است پس از اظهار و پس از بررسی که روی محموله‌ها می‌شود، کالاها به دلیل تغییر در ردیف تعرفه نیازمند ویرایش اطلاعات داشته باشند.

وی عنوان کرد: هدف از بازدید امروز این بود که در خصوص ماندگاری کالا بتوان اقدامات و راهکارهایی را در نظر گرفت تا ماندگاری کالا از لحاظ زمان سنجی موجود کاهش پیدا کند.

رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: دو میلیون و ۹۰۰ هزار تُن کالای اساسی در کشور وجود دارد که کار ترخیص آنها جاری و تشریفات در حال انجام است؛ همچنین از این میان دو میلیون و ۱۰۰ هزار تُن مربوط به گمرک بندر امام خمینی (ره) است.

مقدسی با اشاره به اینکه گمرک بندر امام خمینی یکی از بنادر مهم به ویژه در زمینه ورود کالاهای اساسی است، ادامه داد: همه واحدها و دستگاه‌هایی که ذی مدخل در تجارت خارجی هستند در گمرک بندر امام خمینی به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: این فعالیت‌های شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل نویدبخش این است که امید است در زمینه تأمین کالاهای اساسی کشور مشکلی وجود نداشته باشد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حاج علی محمد آیین ارسالی در

      سریعا ترخیص و انبارهای کشور را پر کنید و مجددا سفارش دهید ...برای هر سناریویی آماده باشید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه