ارسال به دیگران پرینت

نگرانی جدی روسیه از رویکرد ناتو درخصوص مسائل امنیتی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره پیشنهاد روسیه برای دریافت ضمانت های امنیتی گفت: در مورد مساله کلیدی این پیشنهاد که ما را برای درخواست از ناتو و آمریکا واداشت، واکنش غرب منفی بود.

نگرانی جدی روسیه از رویکرد ناتو درخصوص مسائل امنیتی

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که روسیه نگران رویکرد کشورهای عضو پیمان ناتو در مسائل امنیتی و اصل تفکیک ناپذیر بودن امنیت است.

لاوروف عصر سه شنبه به وقت مسکو در گفت و گو با خبرنگاران که از شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ پخش شد درباره پیشنهاد روسیه برای دریافت ضمانت های امنیتی افزود: در مورد مساله کلیدی این پیشنهاد که ما را برای درخواست از ناتو و آمریکا واداشت، واکنش غرب منفی بود. 

وی توضیح دادکه  منظورم درخواست برای اجرای منصفانه توافق های در مورد تفکیک ناپذیر بودن امنیت است و در اجلاس سال ۱۹۹۹ سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول و سال ۲۰۱۰ در آستانه بدست آمد.

وزیر خارجه روسیه گفت: این توافق ها نه فقط شامل انتخاب آزاد متحدان است بلکه این آزادی را مشروط به پرهیز از اقداماتی می کند که امنیت یک کشور را با به خطر انداختن امنیت کشورهای دیگر به خطر می اندازد. 

وی ادامه داد: آنها (کشورهای غربی) اصلی آزادی انتخاب متحدان و ائتلاف ها را در راس قرار می دهند و شرط برای توافق درباره عدم آسیب رساندن به امنیت دیگر کشورها را بطور کامل نادیده می گیرند.  

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در مساله اصل تفکیک ناپذیر بودن امنیت کشورها  گفت که غرب سعی دارد که این اصل را بطور کامل از یاد ببرد.

 وی افزود: امروز در گفت و گوی تلفنی با انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تصریح کردم که اجازه نخواهیم داد این موضوع به فراموشی سپرده شود. 

لاوروف گفت: بر انجام گفت وگوی صریح اصرار خواهیم کرد و توضیح می دهیم که چرا غرب به تعهدات خود عمل نمی کند یا اینکه بطور گزینشی و به نفع خود عمل کند. 

وی ادامه داد: بلینکن با این گفته من موافقت کرد و گفت که این موضوع می تواند مورد مذاکره قرار بگیرد. باید ببینم وضعیت چگونه پیش خواهد رفت. 

وی یادآورشد : هماهنگی بین سازمانی روسیه برای واکنش به پاسخ ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی در حال تکمیل شدن است.

روسیه اواخر ماه دسامبر (دی) باتوجه به طرح های ناتو برای گسترش حضور نظامی خود در مناطق مجاور روسیه و کشورهای همسایه آن از جمله اوکراین و گرجستان و امکان استقرار تسلیحات پیشرفته در این کشور، از آمریکا و ناتو خواستار ارائه ضمانت های حقوقی الزام آور برای تضمین امنیت  خود و جلوگیری از گسترش ناتو به شرق شد.  

یک هفته پیش آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه برای ارائه ضمانت های امنیتی پاسخ دادند و اکنون غرب منتظر دریافت جواب مسکو شده است.

بلینکن در گفت و گوی با لاوروف تلفنی خاطرنشان کرد که همه کشورها حق دارند بطور مستقل سیاست خارجی خود را تعیین و بلوک مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نیز اجازه همه کشورها برای تعیین سیاست خارجی خود و برگزیدن ائتلاف مورد نظر خود پایبند است.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه