ارسال به دیگران پرینت

رژیم های غذایی

رژیم های غذایی که شانس مرگ را افزایش می دهد

محققان می گویند غذاهای فوق فرآوری شده احتمال مرگ زودهنگام را به ویژه در اثر بیماری قلبی به میزان زیادی افزایش می دهند.

رژیم های غذایی که شانس مرگ را  افزایش می دهد

محققان می گویند غذاهای فوق فرآوری شده احتمال مرگ زودهنگام را به ویژه در اثر بیماری قلبی به میزان زیادی افزایش می دهند.اما شاید اجتناب از خوردن شیرینی های ناسالم و غذاهای فرآوری شده برای برخی سخت باشد. تحقیقات زیادی در طول سال ها منتشر شده که نشان می دهد چگونه شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده برای سلامت کلی وحشتناک هستند.

در ادامه پنج تهدید قابل توجه که نشان می دهد چرا غذاهای ناسالم برای شما مضر هستند مورد بررسی قرار گرفته اند. قبل از اینکه معده خود را به زباله دانی تبدیل کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید.

التهاب مضر 

ظاهراً دلیل خوبی وجود دارد که غذای ناسالم این نام را دارد. غذاهای ناسالم با از بین بردن باکتری های خوب بدن، تعادل سالم روده را بر هم می زند. محققان هشدار می دهند که رژیم های غذایی حاوی محصولات حیوانی، الکل و شکر بر سلامت روده انسان آسیب وارد می کنند.

 
 

 

در مطالعات جدید، دانشمندان دریافتند که غذاهای فرآوری شده با باکتری های مضر ارتباط دارند. این غذاها شامل گوشت‌ها، نوشابه‌ ها و سایر مواردی است که در دسته  فست فود قرار می ‌گیرند.

در غیاب فیبر، این باکتری ها برای تغذیه به لایه مخاطی روده می روند و منجر به فرسایش یکپارچگی روده می شود. غذاهای فرآوری شده و حیوانی ارتباط ثابتی با گونه هایی از باکتری ها دارند که التهاب را افزایش می دهند. این غذاها همچنین خطر ابتلا به شرایط بالقوه کشنده از جمله چاقی، دیابت، بیماری قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

 
 

خطر مرگ زودرس 

یک پژوهش ایتالیایی هشدار وحشتناک تری را برای دوستداران غذاهای ناسالم ارائه می دهد. محققان می گویند غذاهای فوق فرآوری شده احتمال مرگ زودهنگام را به ویژه در اثر بیماری قلبی به میزان زیادی افزایش می دهند.

بر اساس این مطالعه، افرادی که بیش از حد غذاهای فوق فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند، بیش از ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و مرگ زودرس هستند.

عادات غذایی و سلامت ۲۲ هزار نفر در یک دوره هشت ساله مورد بررسی قرار گرفت. خطر مرگ در افرادی که به طور منظم از غذاهای فوق فرآوری شده مصرف می کنند تا یک چهارم افزایش می یابد و حتی خطر بیماری های قلبی نیز بیشتر می شود. خوردن این غذاها شانس مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی را تا ۵۸ درصد افزایش می دهد.

خطر ابتلا به آرتروز 

رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع شده خطر ابتلا به آرتروز را در افراد افزایش می دهد. به گفته محققان، غضروف ‌ها به ‌ویژه در زانوها و لگن، به دلیل رژیم‌ های پرچرب و پر کربوهیدرات، سریع ‌تر از بین می ‌روند.

سطوح بالای چربی اشباع شده که معمولا در افزودنی های غذایی مانند کره، روغن نارگیل، روغن پالم و چربی حیوانی یافت می شود باعث می شود که غضروف مفاصل سریعتر از بین برود.

رسوبات اسیدهای چرب اشباع شده در غضروف متابولیسم را تغییر می دهد و غضروف را ضعیف کرده و آن را مستعد آسیب می کند. از این رو، این امر منجر به درد آرتروز ناشی از از بین رفتن اثر بالشتکی غضروف می شود.

احتمال تصادف بیشتر

یک تحقیق جدید نشان می دهد رانندگانی که رژیم غذایی آنها مملو از شکر، گوشت های فرآوری شده و غذاهای ناسالم است، بیشتر در معرض تصادفات رانندگی هستند. خوردن همبرگر، سوسیس و بیسکویت یا نوشیدنی های گازدار با رفتارهای پرخطر پشت فرمان نیز مرتبط است. 

 
 

محققان ۸۱۷ راننده استونیایی که در رژیم غذایی خود غذاهای سرخ شده زیادی مصرف می کردند، را مورد بررسی قرار دادند و خاطرنشان کردند که میزان تخلفات رانندگی و تصادف بالاتری در بین این افراد شناسایی شده است. 

افزایش کالری تنها مشکلی نیست که باید در هنگام غذا خوردن در جاده در نظر گرفت. محتوای قند و چربی بالا ممکن است برای مدت کوتاهی هوشیاری را افزایش دهد، اما می تواند باعث کاهش سطح تمرکز و خلق و خو شود. نتایج پژوهش ها نشان می ‌دهد که بین خوردن غذاهای ناسالم و تخلفات یا تصادفات رانندگی ارتباط روان ‌شناختی وجود دارد. این موضوع با ژنی مرتبط است که سروتونین را متابولیزه می کند.

مانع رشد در کودکان می شود

در یک تحقیق جدید مشخص شد که تنقلات فرآوری شده و شیرین تهدیدی جدی برای استخوان های بچه های در حال رشد است. این غذاها می توانند رشد اسکلتی را متوقف کرده و استخوان های ضعیف تری را در کودکان ایجاد کنند.

 علاوه بر این، غذاهای فوق فرآوری شده تأثیر منفی قطعی بر رشد اسکلتی حتی در مقادیر کم دارند. حتی اگر چربی ها، کربوهیدرات ها، نیترات ها و سایر مواد مضر شناخته شده را کاهش دهند، این غذاها همچنان دارای ویژگی های مضر خود هستند.

 
 

گفتنی است که حدود ۷۰ درصد از کالری دریافتی کودکان از مواد غذایی فوق العاده فرآوری شده تشکیل شده است. این محصولات قبل از اینکه برای بچه ها بسته بندی شوند، چندین مرحله پردازش را پشت سر می گذارند. مطالعات قبلی حاکی از آن است که حدود نیمی از جوانان هر روز نوعی غذای ناسالم می خورند.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه