ارسال به دیگران پرینت

توکن های دیفای چیست؟ معرفی ۱۰ توکن معروف

دیفای (Decentralized Finance) به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. دیفای در سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست‌یافته است و دیدگاه مردم را نسبت به تشکیلات اقتصادی، بانک‌ها و دولت تغییر داده است. مردم به دنبال راه حلی برای بسیاری از مسائل قدیمی خدمات مالی جهانی به کمک دیفای هستند. تقاضا برای توکن‌های دیفای به‌شدت افزایش‌ یافته‌است. توکن‌های دیفای چیست؟ آیا توکن دیفای ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟ اگر شما هم به دنبال اطلاعات جامع برای درک بهتر توکن‌های دیفای می‌گردید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توکن های دیفای چیست؟ معرفی ۱۰ توکن معروف

دیفای (Decentralized Finance) به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. دیفای در سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست‌یافته است و دیدگاه مردم را نسبت به تشکیلات اقتصادی، بانک‌ها و دولت تغییر داده است. مردم به دنبال راه حلی برای بسیاری از مسائل قدیمی خدمات مالی جهانی به کمک دیفای هستند. تقاضا برای توکن‌های دیفای به‌شدت افزایش‌ یافته‌است. توکن‌های دیفای چیست؟ آیا توکن دیفای ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟ اگر شما هم به دنبال اطلاعات جامع برای درک بهتر توکن‌های دیفای می‌گردید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

توکن‌های دیفای چیست؟

دیفای یک سیستم ناشناس است و تراکنش‌های مالی سنتی را بدون استفاده و یا دخالت یک واسطه تکمیل می‌کند. این سیستم به‌جای استفاده از شخص ثالث، از یک برنامه کاربردی با کمک‌گرفتن از فناوری بلاک‌چین برای اتصال مستقیم کاربران استفاده می‌کند. فناوری بلاک‌چین به‌عنوان پروتکل دیفای شناخته می‌شود. توکن‌های دیفای و سایر محصولات و قراردادهای هوشمند آن، اجرای این توافقات را حفظ می‌کنند. امکان ساخت برنامه‌های دیفای روی بلاک‌چین‌های دیگر نیز وجود دارد و اتریوم محبوب‌ترین و در دسترس ترین بلاک‌چین است.

هدف اصلی دیفای ایجاد یک سیستم شفاف متن‌باز، دررابطه با امور مالی است. از دیفای برای امور وام‌دهی استفاده می‌شود و در جهت استخراج نقدینگی در فضای دیفای به کار گرفته می‌شود. مهم‌ترین نکته توکن‌های دیفای، نقش حاکمیتی آنها در پروژه است. مالکین توکن DeFi، در تصمیم‌گیری‌های آن پروژه حق رأی دارند. بسیاری از این توکن‌های دیفای در صرافی ارز دیجیتال ایرانی تبدیل لیست می‌شوند و شما می‌توانید این ارزها را خریداری کنید و در کیف پول خود نگه‌داری کنید. 

معرفی ۱۰ توکن دیفای معروف

1-2

پروژه‌های دیفای خود را با عنوان توکن‌های با ارزش بالا معرفی کرده‌اند. این پروژه‌ها در سال‌های اخیر نسبت به بیت‌کوین عملکرد بهتری را داشته‌اند و سرمایه زیادی را به سمت خود کشانده‌اند. در ادامه برخی از برترین پروژه‌های دیفای و همچنین نقش آنها را بررسی می‌کنیم.

LUNA توکن شبکه ترا

Terra یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که امور مالی غیرمتمرکز را به استیبل کوین‌ها پیوند می‌دهد. این پلتفرم ضمن پشتیبانی از استیبل کوین‌ها، با ارائه تراکنش‌های پرسرعت و کارمزد پایین، مبادلات بین صرافی‌ها را تسهیل می‌کند. تقویت سیستم‌های پرداخت جهانی با استفاده از ثبات قیمت استیبل کوین‌ها از اهداف اصلی شبکه ترا به شمار می‌رود.

AVAX توکن شبکه Avalanche

اولنچ از ابتدای ورود خود را به‌عنوان سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک‌چین معرفی کرد. این بلاک‌چین جایگاه خود را توانست در فضای پررونق NFT محکم کرده و به‌سرعت با سایر پروژه‌ها وارد تعامل شده است. اولانچ یک شبکه بلاک‌چین متن‌باز است و از یک پروتکل اجماع منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. اولین پلتفرم قرارداد هوشمند است که می‌تواند تراکنش‌ها را در کمتر از یک ثانیه انجام دهد. اوالانچ از ابزار توسعه اتریوم پشتیبانی می‌کند و توکن مورداستفاده در آن ارز AVAX است.

WBTC توکن شبکه رپد بیت‌کوین

شبکه بیت‌کوین با تمام قابلیت‌هایی که دارد عاری از مشکلات نیست. این مشکلات باعث شد تا ارزهایی مانند اتر به بازار آمدند تا تکمیل‌کننده راه این ارز باشند. رپد بیت‌کوین از ترکیب بهترین‌های قابلیت‌های بیت‌کوین و اتریوم به وجود آمده است. این ارز یکی از ارزشمندترین توکن‌های دیفای به شمار می‌رود.

DAI  استیبل کوین

دای یک استیبل کوین است و هنگام وام‌گیری در بستر Maker DAO به وجود می‌آید. این ارز با هدف پایداری و شفافیت در دنیای غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است پشتوانه آن، قراردادهای هوشمند است. دای علاوه بر اتریوم از ارزهای دیگری هم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال گوناگون برای دریافت وام اقدام کنند. غیرمتمرکز بودن دای موجب شده است تا این ارز از سایر استیبل کوین‌ها مجزا شود.

LINK  توکن شبکه چین لینک

چین لینک تا به امروز بیشترین ارزش بازار را میان دیگر توکن‌های دیفای دارد و یکی از پرطرف‌دارترین پروژه‌ها به شمار می‌رود. هدف اصلی چین لینک، اتصال داده‌های دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند است. به‌طورکلی بلاک‌چین قادر نیست به داده‌های خارج از شبکه دسترسی پیدا کند و نیاز به یک واسطه دارد. قراردادهای هوشمند به اطلاعات بیرون شبکه نیاز دارند و چین لینک به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کند.

UNI با پروتکل یونی سوآپ

یونی سوآپ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز قدرتمند جهان است. این پروتکل یک استخر نقدینگی با هدف افزایش بهره‌وری در بازار محسوب می‌شود. این صرافی توکن UNI را به نام خود ثبت کرده است. قیمت این ارز از همان ابتدا ۲.۵ دلار بود و درحال‌رشد است. در سال ۲۰۲۰ یونی سوآپ به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز معرفی شد. با خرید یونی سواپ شما هم می‌توانید به جمع سرمایه‌گذاران این ارز بپیوندید.

FTM توکن اصلی شبکه فانتوم

فانتوم یک پلتفرم با کارایی بالا، مقیاس‌پذیری، قابل سفارشی‌سازی و ایمن برای قراردادهای هوشمند است. این ارز با هدف غلبه بر محدودیت‌های پلتفرم‌های بلاک‌چین نسل قبل طراحی شده است. از مهم‌ترین کاربردهای این شبکه می‌توان به تأمین امنیت شبکه از طریق استیکینگ، مشارکت در مدیریت شبکه، انجام پرداخت‌ها و پرداخت کارمزد شبکه اشاره کرد. با به‌کارگیری از این پلتفرم، کاربران می‌توانند به‌جای متمرکز کردن تمام توان محاسباتی و استفاده از یک دفتر کل غیرمتمرکز شبکه مستقل خود را داشته باشند.

XTZ ارز دیجیتال تزوس

تزوس میان ارزهای دیجیتال خود را با عنوان اولین پلتفرم خوداصلاح‌گر معرفی کرده است. قراردادهای هوشمند این ارز مانند اتریوم است و امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. این ارز همچنین از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. دارندگان در بلاک‌چین تزوس می‌توانند روی تغییراتی که می‌خواهند رأی دهند و تصمیم‌گیری‌ها نظر خود را بیان کنند.

AAVE اولین توکن برتر دیفای آوی

1-3

آوی در سال ۲۰۱۷ و با نام ETHLend به بازار معرفی شد و از پلتفرم‌های اصلی دیفای به شمار می‌رود. آوی یک پلتفرم نقدینگی غیرمتمرکز است که امکان دریافت وام و کسب پاداش سرمایه‌گذاری را فراهم می‎‌کند. این پلتفرم می‌تواند یک سیستم وام‌دهی با فرصت برابر ایجاد کند و وام دهندگان و وام‌گیرندگان را در فضای غیرمتمرکز گردآوری کند. در این سیستم هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و شخص وام‌گیرنده و وام‌دهنده، یکدیگر را نمی‌شناسند. برای سرمایه‌گذاری در این ارز هیچ‌وقت دیر نیست و شما می‌توانید با خرید آوی به جمع سرمایه‌گذاران این ارز بپیوندید.

CAKE توکن صرافی پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ روی بایننس اسمارت چین ساخته شده است. این صرافی به طور متوسط روزانه ۲۷ میلیارد دلار معامله را پردازش می‌کند. عملکرد آن مانند پلتفرم یونی سواپ بر روی شبکه اتریوم است. این پلتفرم در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است و تاکنون رشد چشم‌گیری را در بازار داشته است. معاملات آن به‌صورت همتا به همتا انجام نمی‌شود و برای مدیریت معاملات از استخرهای نقدینگی و مکانیزم خودکار بازار استفاده می‌کند.

سخن آخر

ایده سیستم مالی غیرمتمرکز همتا به همتا و بدون هیچ واسطه‌ای توسط قراردادهای هوشمند بدون مجوز بر روی یک بلاک‌چین اجرا می‌شود. این ایده بسیار بی‌نظیر و درخشان است. به‌جای آنکه در یک فضای خشک و رسمی وارد معامله شوید، می‌توانید بدون هیچ واسطه‌ای مستقیم با سرمایه‌گذاران سراسر دنیا وارد واسطه شوید.

دیفای یک بازار نوپا است اما در همین مدت‌زمان کم توانسته است نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند. شما هم می‌توانید با هدایت بخشی از سرمایه خود به این سمت، از مزایای ثمربخش آن بهره‌مند شوید. فقط کافی است زمان بگذارید و چگونگی ورود و همچنین سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید. دنیای ارزهای دیجیتال پر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و شما می‌توانید از تمام این فرصت‌ها استفاده کنید به‌شرط آنکه در محیطی تخصصی آموزش ببینید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه