ارسال به دیگران پرینت

جو بایدن:

پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفت

آقای بایدن پس از تماس تلفنی با رهبران اتحادیه اروپا، ناتو، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، رومانی و بریتانیا صحبت می کرد

پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفت

آقای بایدن پس از تماس تلفنی با رهبران اتحادیه اروپا، ناتو، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، رومانی و بریتانیا صحبت می کرد

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده می‌گوید متقاعد شده است که ولادمیر پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

آقای پوتین که عصر جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی صحبت می کرد، از قصد روسیه برای حمله به اوکراین در ''هفته آینده '' و ''روزهای آتی '' خبر داد.

این نخستین بار است که جو بایدن با قاطعیت از تصمیم روسیه برای تهاجم به اوکراین خبر داده است.

آقای بایدن همچنین گفت که روسیه قصد دارد در حمله به اوکراین، کی‌اف پایتخت این کشور را هدف قرار دهد.

آقای بایدن گفت: بر این باوریم که آنها کی‌اف، پایتخت اوکراین را با دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بی‌گناه هدف قرار خواهند داد.

با این حال، آقای بایدن بار دیگر خواهان به کارگیری دپیلماسی برای پایان دادن به بحران اوکراین خبر داد.

ایالات متحده و متحدانش در اروپا روسیه را متهم می کنند که با اعزام دست کم ۱۵۰ هزار نظامی به مرز اوکراین، قصد دارد به این کشور حمله کند.

روسیه این اتهام را رد می کند.

آقای بایدن پس از تماس تلفنی مشترک با رهبران اتحادیه اروپا، ناتو، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، رومانی و بریتانیا صحبت می کرد.

بنابر اعلام کاخ سفید، در این تماس تلفنی طرفین درباره ادامه تقویت نظامی روسیه در مرزهای اوکراین ابراز نگرانی ک و بر حمایت خود از تمامیت ارضی و استقلال این کشور تاکید کردند.

خروج غیرنظامیان

روز جمعه در تحولی مهم، جدایی‌طلبان شرق اوکراین اعلام کردند که غیرنظامیان را از ترس حملات دولت مرکزی این کشور از منطقه «دونباس» خارج می‌کنند؛ اقدامی که از سوی اوکراین، «کارزار دروغ‌پراکنی و تحریک» خوانده شد و آمریکا نیز آن را بهانه‌جویی برای جنگ کرده است.

جدایی‌طلبان اوکراین که نزدیک به هفت سال است منطقه «دونباس» شامل دو استان دونتسک و لوهانسک را اداره می‌کنند، می‌گویند که نگران حمله اوکراین به این منطقه هستند و به همین دلیل، غیرنظامیان را از آنجا خارج می‌کنند.

اوکراین اما می‌گوید که هیچ قصدی برای حمله ندارد و جدایی‌طلبان که از سوی مسکو حمایت می‌شوند، در خدمت اهداف روسیه هستند و می‌خواهند تنش را افزایش دهند.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت: «ما به شکل قاطع همه گزارش‌های نادرست روسیه را درباره عملیات تهاجمی اوکراین یا اقدامات خرابکارانه در تاسیسات تولید مواد شیمیایی تکذیب می‌کنیم.»

آقای کولبا افزود که حکومت مرکزی اوکراین در منطقه «دونباس» به هیچ اقدامی دست نزده است و کی‌یف خود را متعهد به دیپملاسی می‌داند.

اما جدایی‌طلبان شرق اوکراین می‌گویند که هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفته‌اند و روز جمعه نیز خودروی یکی از رهبرانشان در استان دونتسک منفجر شده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به انتقادهایی که علیه کشورش مطرح است، کشورهای غربی و سازمان امنیت و همکاری اروپا را متهم کرد که «نقض آتش‌بس را در اوکراین نادیده می‌گیرند.»

رهبران غربی در چند روز اخیر بارها هشدار داده‌اند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است و برای این حمله نیز به دنبال «بهانه‌‌ای ساختگی» است.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسیه، تعدادی از مقام‌های دولت این کشور برای کمک به وضعیت موجود به جنوب غربی این کشور اعزام شده‌اند تا به خروج غیرنظامیان کمک کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به هر یک از شهروندان پناهجوی اوکراینی که وارد خاک این کشور شود، ۱۰ هزار روبل (۱۳۰ دلار) پرداخت خواهد شد.

بعد از اعتراض‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در اوکراین و سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری وقت این کشور، روسیه از جدایی‌طلبان دو استان دونتسک و لوهانسک که اکثریتشان روس‌زبان بودند حمایت کرد.

آقای یانوکوویچ از سیاستمداران هوادار مسکو بود و خودداری او برای پیوستن به قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا، دلیل اصلی آغاز اعتراض‌های اوکراین در آن سال بود.

بعد از سقوط آقای یانووکویچ، استان‌های کریمه، دونتسک و لوهانسک که اکثریت جمعیتی روس‌زبان دارند، شاهد ناآرامی‌هایی بودند.

در نهایت ارتش روسیه وارد شبه جزیره کریمه شد و اندکی بعد نیز روسیه این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد؛ تصمیمی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده و این بخش از نظر قوانین بین‌المللی، منطقه تحت اشغال روسیه است.

اما برخلاف شبه‌جزیره کریمه، استان‌های دونتسک و لوهانسک به روسیه ملحق نشدند و هر دو اعلام استقلال کردند. از آن زمان کنترل این مناطق از دست دولت مرکزی اوکراین خارج شده است.

مسکو متهم است که از شبه‌نظامیان و جدایی‌طلبان شورشی در این دو استان حمایت مالی و نظامی می‌کند.

 

 

دونتسک

 

منبع تصویر، Getty Images

 

 

 

توضیح تصویر،

 

تصویری از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در حال پاره کردن پرچم اوکراین در سال ۲۰۱۴. اوکراین می‌گوید که این شبه‌نظامیان با حمایت تسلیحاتی و مالی مسکو موفق شدند کنترل استان‌های دونتسک و لوهانسک را به دست بگیرند

 

در پی تنش اخیر که بعد از انتقال تعداد قابل توجهی از سربازان روسیه به پشت مرزهای اوکراین آغاز شد، کشورهای غربی بارها هشدار دادند که روسیه احتمالا به بهانه حمایت از روس‌زبان‌های مناطق شرقی اوکراین به این کشور حمله خواهد کرد.

 

روز جمعه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، «همه گزینه‌ها» از جمله لغو قرارداد ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» روی میز‌ خواهد بود.

 

به گفته خانم بربوک، آلمان «آماده است تا هزینه بالای این اقدام را بپردازد.»

 

خط لوله «نورد استریم ۲» که ساخت آن اخیرا به پایان رسیده، بعد از راه‌اندازی نهایی، گاز روسیه را از زیر دریای بالتیک به شکل مستقیم به آلمان منتقل می‌کند.

 

این پروژه در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده و در حال حاضر در مرحله آزمایش‌های نهایی قرار دارد.

 

پیشتر برخی مقام‌های غربی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از اینکه روسیه از خط لوله «نورد استریم ۲» به عنوان یک «سلاح سیاسی» استفاده کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

این گمانه‌زنی به طور جدی مطرح بود که به دلیل نیازهای اقتصادی آلمان به گاز روسیه، برخلاف آنچه رهبران غربی می‌گویند از تحریم همه‌جانبه مسکو خبری نخواهد بود.

 

البته در روز جمعه نیز به رغم تهدیدهایی که توسط وزیر خارجه آلمان مطرح شد، نخست‌وزیر ایتالیا گفت که در صورت هرگونه تحریم روسیه، مساله واردات انرژی از این کشور باید استثنا باشد.

 

ماریو دراگی در جمع خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌ روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین است.

 

او با این حال تاکید کرد از نظر رم، «بسیار مهم است که بخش انرژی، شامل تحریم نباشد.»

 

 

 

 

نورد استریم ۲

 

منبع تصویر، Sean Gallup

 

 

 

توضیح تصویر،

 

خط لوله «نورد استریم ۲»، گاز را به شکل مستقیم از روسیه به آلمان منتقل می‌کند

 

این نگرانی وجود دارد که در صورت حمله روسیه و تحریم همه جانبه این کشور، هزینه انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای در اروپا افزایش یابد.

 

یک مقام اتحادیه اروپا روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که علاوه بر روسیه، این احتمال وجود دارد که این نهاد فراملی بلاروس را نیز تحریم کند.

 

به گفته این مقام اروپایی، اگر بلاروس در حمله به اوکراین، به روسیه کمک کند، این احتمال هست که اتحادیه اروپا این کشور را نیز با اقدامات تنبیهی روبه‌رو کند.

 

در سال ۲۰۲۰ و در پی سرکوب معترضان در بلاروس، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه این کشور و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس وضع کرده است.

 

در پی برپایی مانور نظامی مشترک بلاروس و روسیه، دولت بریتانیا به شهروندانش هشدار داد که از سفر به بلاروس خودداری کنند.

 

 

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه