ارسال به دیگران پرینت

پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار اجرایی است؟

زنان خانه‌دار حقوق ۵ میلیونی می‌گیرند؟

رئیس ستاد امر به معروف پیشنهاد داده که زنان خانه‌دار باید حقوق بگیرند و حداقل حقوق پیشنهادی‌اش ۵ میلیون تومان در ماه است. اگر دولت بخواهد این پیشنهاد را اجرا کند به چه بودجه‌ای نیاز دارد؟

زنان خانه‌دار حقوق ۵ میلیونی می‌گیرند؟

در سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت زنان در ایران، خود را خانه‌دار معرفی کرده‌اند. این یعنی پیشنهاد پرداخت حقوق به زنان، ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شود.

از طرف دیگر، رییس ستاد امر به معروف طی نامه‌ای به رئیس مجلس، درخواست کرده که به زنان خانه‌دار حقوق پرداخت شود و گفته حداقل حقوق زنان خانه‌دار باید ۵ میلیون تومان باشد. با یک حساب ساده می‌توان گفت هزینه ماهانه این پیشنهاد عجیب رئیس ستاد امر به معروف برای دولت، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. آن هم در اقتصادی که سال گذشته کل درآمد نفتی‌اش ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس برای اجرای این پیشنهاد، دولت باید ۱۰ برابر کل درآمد نفتی سال گذشته را صرف پرداخت یک ماه حقوق به زنان خانه‌دار کند.

 پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار اجرایی است؟

آبان ماه سال جاری، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب مجلس رسید. طرحی که بر اساس آن تسهیلات و امکانات خاصی برای تسهیل ازدواج و تشویق به فرزندآوری در نظر گرفته بود. حالا در ادامه آن طرح، پیشنهادات مالی و حمایتی متعددی از سوی مجلس و یا افراد مختلف ارائه می‌شود.

یکی از این پیشنهادات مربوط به رئیس ستاد امر به معروف است. محمد صالح هاشمی گلپایگانی گفته بود که در جامعه باید به شغل تربیتی زنان بها داده شود و اجرت‌المثل کار در منزل و پرورش نسل شامل حقوقی با عنوان شغل تربیتی همسر شود.

نکته قابل توجه این است که حقوق پیشنهادی این مقام مسئول برای زنان خانه‌دار حدود ۵ میلیون تومان است. معادل دو برابر حقوق پایه کارگران در سال ۱۴۰۰. البته هاشمی گلپایگانی گفته به ازای هر فرزند باید حداقل یک میلیون تومان هم حق اولاد به خانواده‌ها تعلق بگیرد.

اما سوال مهم این است که بودجه و اعتبار لازم برای اجرای چنین طرحی از کجا باید تامین شود؟ چون محاسبه ساده نشان می‌دهد هزینه این طرح برای دولت ماهانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

پیش از این هم در ایام انتخابات محسن رضایی پیشنهاد پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار را مطرح کرده بود. البته محسن رضایی مبلغی را برای پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار اعلام نکرده بود. اما تجارت‌نیوز در گزارشی به محاسبه اعتبار لازم برای اجرای وعده رضایی پرداخت. بر این اساس اگر حقوق زنان خانه‌دار حدود یک میلیون تومان هم بود، هزینه اجرای این وعده ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شد و در سال به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. بر این اساس به نظر می‌رسد چنین وعده‌هایی بیشتر جنبه پوپولیستی دارد و قابلیت اجرایی ندارد.

 

افزایش ۶۰ درصدی حقوق ها صحت دارد؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ۶۰ درصدی حقوق ها صحت دارد؟
 

 حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و حداقل حقوق شاغلان و کارکنان در سال آینده پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق بازنشستگان نیز پنج میلیون تومان خواهد بود.

کمترین رقم در میان حقوق های پایین ۶۰ درصد و بالاترین رقم در میان حقوق های بالا ۱۰ درصد خواهد بود که در بحث بودجه با افزایش روبرو خواهد شد.

 

 اعتبارات مهمی در بودجه ۱۴۰۱ برای حوزه مسکن در نظر گرفته‌ شده زیرا مبحث مسکن مهم ترین مسئله کشور در بحث بودجه سال ۱۴۰۱ است؛ بودجه ۱۴۰۱ یکی از پر امیدترین بودجه‌های تدوین شده برای مردم و هم‌چنین حوزه‌های تولیدی و اشتغال در اصناف گوناگون خواهد بود.

 

 

منبع : تجارت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حسین ارسالی در

      با سلام وتشکر از اقای هاشمی مسوول محترم که نظر اقتصادی واجتماعی مفید وسازنده ای داده اند با نفت بشکه ای نود دلار شما درامد روزانه یک میلیون دویست هزار بشکه چطور نمی شود این نظر امار طلاق را پایین می اورد،/

    • ناشناس ارسالی در

      برای حل مشکلات خانودگی وخروج ازتنش ها وزندگی با ارامش طبقه ضعیف حقوق زنان خانه دار بسیار ضروری ولازم است که مجلس باید عملی کندتا شان زنان اسلامی حفظ شود/

    • ناشناس ارسالی در

      چه برای ازدواج وچه فرزند سوم از دولت یک تعهدنامه بگیرید بعد از دو سه سال این طرح منحل نشه هم ازدواج کردید بدون سرمایه هم یک فرزند بدون اینده نگری اگر دولت نداد ازش شکایت کنید همیشه که نباید مردم از هم شکایت کنند

    • فاطمه ارسالی در

      سلام توروخدا به زنان خانه دهدی که نه پس اندازی دارند ونه ارث و میراثی هر ماه حقوق بدهید به خدا زنان خانه دار ی که هیچ پشتوانه مالی ندارند خیلی افسرده و سرخورده هستند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه