ارسال به دیگران پرینت

لوازم آرایشی نفتی | پوست | سلامت

بلایی که لوازم آرایشی نفتی بر سر پوست و سلامت می آورد

نفت موجود در لوازم آرایشی و مواد غذایی، پوست و سلامت همه مردم به ویژه کودکان را تهدید می کند.

بلایی که لوازم آرایشی نفتی بر سر پوست و سلامت می آورد

بازار لوازم آرایشی یکی از پررونق ترین عرصه های تجاری در جهان است که گویا رکودی ندارد و هر روز بزرگتر می شود. با اینحال تولید این کالاها به گونه ای صورت می گیرد که مضرات فراوانی را برای سلامتی انسان ها در پی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی « NATURALLY SAVVY» نوشت، فوم، ضد یخزدگی و مرطوب کننده صورت یک ویژگی مشترک دارند. همه آنها با نفت ساخته شده اند؛ درواقع سوخت فسیلی که ماشین شما را به حرکت در می آورد،در هزاران محصول غذایی و دارویی که حاوی رنگ های مصنوعی هستند یافت می شود.

کنار هم قرار گرفتن ضد یخ و لوسیون بدن با غلات صبحانه کودک تصور ترسناکی است. نفت (در اشکال مختلف و با نام‌های متعدد آن) در ده‌ها هزار لوازم آرایشی، محصولات مراقبت شخصی و مواد غذایی وجود دارد که شما و خانواده‌تان هر روز در معرض آنها قرار می‌گیرید.

نفت در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبتی

می‌توانید انتظار داشته باشید که نفت و فرآورده‌های فرعی آن را در همه چیز، از شامپوها و نرم‌کننده‌ها گرفته تا کرم‌های ضد پیری، لوسیون‌های بدن، ریمل‌ها، عطرها، رژ لب‌ها، فونداسیون‌ها، شل‌کننده‌های مو، نرم‌کننده‌ها، سایه‌های چشم و لاک‌های ناخن پیدا کنید.

اغلب نفت بر روی برچسب با نام‌های مخفیانه مانند روغن معدنی یا کلماتی که به «eth» ختم می‌شوند، درج می‌شود که نشان می‌دهد برای تولید آن به یک عملیات شیمیایی و پتروشیمی نیاز است.

فهرست بلندی از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد که باید در مورد برچسب مواد تشکیل دهنده آنها دقت کنید:  کلماتی که به "eth" ختم می شوند (مانند ceteareth، laureth، myreth، oleth)، بنزن، بوتانول و کلمات با "بوتیل" مانند بوتیلن گلیکول و بوتیل الکل، دی اتانول آمین، اتانول آمین، اتانول و کلمات دارای "اتیل" مانند اتیل الکل، اتیلن اکسید، اتیلن دی کلراید، اتیلن-دیامین-تتراستات اسید (EDTA)، اتیلن گلیکول،  عطرها (تقریباً تمام مواد شیمیایی مورد استفاده در عطرها از نفت مشتق شده است)، متانول و کلماتی با متیل، مانند متیل الکل، متیل پارابن، و متیل سلولز، روغن معدنی، پارابن ها (به عنوان مثال، پروپیل پارابن، متیل پارابن، بوتیل پارابن، بنزیل پارابن)، واکس پارافین، فنوکسی اتانول، مواد حاوی پروپیل مانند ایزوپروپیل الکل، پروپیلن گلیکول، کوکامیدوپروپیل بتائین و تولوئن.

برخی از این فرآورده‌های نفتی، مانند بنزن و اکسید اتیلن، عوامل سرطان‌زای شناخته شده یا بالقوه ای هستند، در حالی که برخی دیگر مانند پارابن مختل‌کننده‌های هورمونی هستند.

روغن معدنی که یک ماده محبوب و رایج برای روغن کودک و طیف وسیعی از محصولات پوست و مو است، شاید حاوی آلاینده‌ها باشد و می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و خطر ابتلا به آکنه و جوش‌های سرسیاه را افزایش دهد و مانع تنفس پوست شما شود.

بدتر از آن زمانی است که پوست در معرض محصولات مشتق شده از نفت قرار می گیرد و مواد شیمیایی که برخی از آن ها به طور بالقوه سرطان زا هستند را جذب می کند، و این مواد واردجریان خون می شوند. این مواد برای همه، به ویژه کودکان، زنان باردار و جنین در حال رشد به شدت خطرناک هستند.

خطر دیگر مواد مشتق شده از نفت، خطر واکنش های آلرژیک از جمله بثورات پوستی، تحریک پوست و ضایعات است. و به همین دلیل باید در استفاده از  ژله‌های نفتی قدیمی محتاط بود و باید برای حذف آن ها فکری کرد.

نفت در غذا و داروی شما

جذب مواد مرتبط با نفت تنها از طریق پوست و مواد آرایشی رخ نمی دهد و می توان آنها را در غذاها و داروها به شکل طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی مشاهده کرد.

کلمات «طعم دهنده مصنوعی»، «رنگ‌های مصنوعی»، «red 40»، «yellow 5»، «blue 1»، «آblue 2»، «green 3»، «orange B»، «red 3» و "yellow 6" روی محصولاتی مانند غلات، تنقلات، آب نبات، نوشیدنی های میوه ای، میوه های خشک، و مکمل ها و داروها، به ویژه خوردنی های مورد علاقه کودکان دیده می شوند.

مرکز علوم در منافع عمومی (CSPI) در سال 2008 از FDA درخواست کرد تا استفاده از رنگ‌های غذایی مصنوعی را ممنوع کند، زیرا آنها با مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط بودند.

 یک گزارش CSPI با عنوان «رنگ های غذایی: رنگین کمان خطرات» هشدار داده است که هشت رنگ مصنوعی که توسط FDA ایمن اعلام شده اند احتمالا باعث سرطان، مشکلات رفتاری، واکنش های حساسیت مفرط می شوند یا آنکه به اندازه کافی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

با این حال رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی مشتق شده از نفت هنوز در محصولات بهداشتی شخصی، غذا، مکمل‌ها و داروها موجود هستند.

به عنوان مصرف کننده، باید روی برچسب ها را به دقت مطالعه کنیم، محصولات ارگانیک تایید شده را انتخاب کنیم، و به تولیدکنندگان و موسسات بهداشتی تاییدکننده بفهمانیم که ما این مواد خطرناک را در محصولات روزمره خود نمی پذیریم.

منبع : تحریریه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه