ارسال به دیگران پرینت

به مناسبت روز جهانی رادیو

از آدمی، تنها صداست که می‌ماند!

حقیقتا این جادوگرِ صدا، دوستی گویا و پویا است که وجودش در هر منزل و حتی امروزه در هر گوشیِ هوشمندی جزء ملزومات است.

از آدمی، تنها صداست که می‌ماند!

از آدمی تنها صداست که می‌ماند!

(به مناسبت روز جهانی رادیو)

 

بهار مه‌آبادی

فعال فرهنگی و اجتماعی 

 

اولین بار در سال ۲۰۱۲میلادی در چنین روزی، یعنی درست ۱۰سال پیش، رادیو به عنوانِ رسانه‌ای پویا رسما صاحب یک روز جهانی در تقویم بین‌الملل شد؛ هرچند که از زمان‌های بسیار قدیم تنها راه ارتباطیِ پیشرفته در رساندن اخبار همین رادیو بوده است که برای هرکسی جذاب و البته عجیب به نظر می‌رسید که جعبه‌ای جادویی و کوچک بتواند صدا تولید کند، با فرکانس به نقاط مختلف جهان و حتی به مناطق محروم متصل شود و موزیک و اخبار و آوا را به آسانی پخش کند و شنیده شود.

 

در ابتدا اولین مطلبی که حینِ شنیدنِ نام رادیو در ذهن تداعی می‌شود، این است که افرادی خوشصدا و اهل کتاب و کتابت در‌ آن فعالیت می‌کنند. 

و به‌ واقع کسی را نمی‌توان یافت که بگوید تا به‌‌حال آوای رادیو را نشنیده است، حداقل همه‌ی ما وقتی سوار تاکسی شده‌ایم تا رسیدن به مقصد بالاجبار آن را شنیده‌ایم و گاه، به‌ناگاه علاقه‌مند سماعِ این جادوی صدا شده‌ایم.

 

رادیو، بهترین ابزار برای خوب شنیدن است و نیازی به نشستن و تماشا کردن ندارد که وقتی را از ما زایل کند!

 

برای خودِ من حیرت‌انگیز است که رادیو را روشن کنم و همزمان در حین استماعِ آن به انجام امور روزانه‌ام بپردازم و حتی ناخودآگاه خانواده هم ترغیب می‌شوند. 

به جرأت می‌توان گفت:‌ "رادیو یکی از بهترین رسانه‌هاست که مستقیما با ذهن و روان آدمی در ارتباط است." علاوه بر اینکه اطلاع‌رسان به دیگران است، می‌تواند ذهن را برای مدتی از هر تشویش و دغدغه‌ای رها و آرامش را به فرد القا کند، حتی با شنیدن صدای خوشِ افراد هورمون اکسی‌توسین( هورمون عشق و علاقه)، هم در افراد افزایش می‌یابد. حتما تجربه کرده‌اید که شنیدن موزیک در رادیو گیراتر و فرح‌بخش‌تر است!

 

برای هر شخصی رادیو خاطراتی را تداعی‌گر است، مثلا در گذشته موزیک‌های زورخانه‌ای پخش‌ می‌شده و افراد با آن ورزش می‌کردند، حتی در زمان جنگ، رادیوها روی طاقچه‌ها مدام روشن بوده و اخبار مو‌ به مو دنبال می‌شد.

 

حقیقتا این جادوگرِ صدا، دوستی گویا و پویا است که وجودش در هر منزل و حتی امروزه در هر گوشیِ هوشمندی جزء ملزومات است.

 

روحشان شاد! کسانی که برای پایداری این رسانه‌ی سمعی تلاش کرده‌اند.

و جاودان باد نوای گویندگان برجسته یا نوپای رادیو که پیام‌رسانِ آگاهی در زندگی هستند.

 

روزت مبارک جعبه‌ی جادویی صدا!

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • سای ارسالی در

      resane=raktor
      khabar=atom
      shetabdehande=karbar

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه