ارسال به دیگران پرینت

«فؤاد معصوم» نامزد ریاست‌جمهوری عراق می شود

در حالی که برخی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بر تداوم نامزدی «برهم صالح» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری تاکید دارند، زمزمه‌هایی از حزب دموکرات کردستان عراق به گوش می‌رسد که حاضر است از نامزدی «فواد معصوم» از حزب اتحادیه میهنی حمایت و از نامزدی «هوشیار زیباری» صر‌ف‌نظر کند.


 «فؤاد معصوم» نامزد ریاست‌جمهوری عراق می شود

فؤاد معصوم: حزب دموکرات کردستان عراق از احتمال نامزدی «فؤاد معصوم» و حمایت از او برای تصدی پست ریاست‌جمهوری خبر داد.

در حالی که برخی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بر تداوم نامزدی «برهم صالح» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری تاکید دارند، زمزمه‌هایی از حزب دموکرات کردستان عراق به گوش می‌رسد که حاضر است از نامزدی «فواد معصوم» از حزب اتحادیه میهنی حمایت و از نامزدی «هوشیار زیباری» صر‌ف‌نظر کند.

«فاضل میرانی»، دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با بخش کردی رادیو آمریکا از احتمال نامزدی «فؤاد معصوم» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق و حمایت این حزب از او خبر داد.

فؤاد معصوم که یک سیاستمدار کردتبار و لیبرال عراقی است، پیش از تصدی ریاست‌جمهوری عراق در سال ۲۰۱۴، عهده‌دار مناصب مختلفی بوده است. (برای اطلاع از زندگی‌نامه و سوابق فؤاد معصوم اینجا را کلیک کنید).

این عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت: «مقام ریاست جمهوری برای منطقه کردستان فایده‌ای ندارد و من تعجب می‌کنم که بر سر این سمت با اتحادیه میهنی کردستان وارد جنگ شویم. ما به یک نامزد ذخیره نیاز داریم، شاید او فؤاد معصوم باشد».

میرانی تصریح کرد: «برهم صالح اقداماتی را انجام داده است که نباید انجام می داد و به کردها آسیب رسانده و از شایستگی خود به نفع کردها استفاده نکرده است».

وی تاکید کرد: «نه ما و نه اتحادیه میهنی کردستان نمی‌توانیم اپوزیسیون باشیم، ما می‌خواهیم به تجربه فدرال در کشورمان خدمت کنیم و اپوزیسیون را انتخاب نخواهیم کرد».

میرانی در پایان با اشاره به این‌که به دنبال ریاست‌جمهوری نیست خواستار حذف نامش از فهرست این پست شد.

هفتم فوریه (۱۸ بهمن جاری) نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری به دلیل عدم رسیدن شمار حاضران به حد نصاب قانونی لغو و به زمانی نامعلوم موکول شد. در چنین شرایطی «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دستور ثبت‌نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری را صادر کرد که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، فرصتی دوباره به احزاب کُرد برای توافق بر سر نامزد ریاست‌جمهوری بود.

در چنین شرایطی برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که «آلا طالبانی» از رهبران حزب اتحادیه میهنی قصد دارد برای تصدی این پست به جای برهم صالح، نامزد شود. خبری که از سوی «اریز عبدالله» از رهبران این حزب تکذیب شد و گفت که این خبر صحت ندارد.

برخی منابع نیز از رایزنی در داخل حزب دموکرات کردستان عراق برای نامزدی «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق برای تصدی این پست خبر دادند. خبری که تایید نشده است و حتی «مسعود حیدر» مشاور رئیس حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرد که «هوشیار زیباری» همچنان تنها نامزد این حزب برای تصدی این پست است هرچند که فعلا به صورت موقت به دلیل حکم دادگاه فدرال عراق، نامزدی او به حالت تعلیق درآمده است.

در این میان به نظر می‌رسد که حزب دموکرات کردستان عراق تنها در صورتی حاضر است از نامزدی برای ریاست‌جمهوری صرف‌نظر کند که حزب اتحادیه میهنی کردستان از اصرارش بر نامزدی برهمی صالح دست بردارد. به همین دلیل نیز گزینه فؤاد معصوم را که از ژوئیه ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۸ به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور عراق خدمت کرده؛ روی میز گذاشته است.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه