ارسال به دیگران پرینت

گروه خونی

افراد با این گروه خونی، بیشتر در معرض از دست دادن حافظه هستند

کسانی که گروه خونی AB دارند نباید بی جهت نگران باشند، زیرا اگرچه این گروه خونی خطر ابتلا به مشکلات حافظه را زیاد می کند اما در مقایسه با سبک زندگی و اثرات محیطی، تأثیر گروه خون نسبتاً کم است.

افراد با این گروه خونی، بیشتر در معرض از دست دادن حافظه هستند

شاید باور این موضوع که اختلال حافظه با گروه خونی در ارتباط است برای کمتر کسی قابل پذیرش باشد اما نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد افرادی که دارای گروه خونی AB هستند بیشتر در خطر بروز اختلالات حافظه قرار دارند.

نتایج یک مطالعه که روی بیش از ۳۰ هزار نفر در رابطه با  ارتباط بین گروه خونی و علائم پیش از زوال عقل انجام شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که دارای گروه خونی AB هستند با افزایش سن، بیشتر در معرض از دست دادن حافظه قرار می گیرند.

 

بر این اساس اعلام شد گروه خونی نسبتاً غیرمعمولی که در حدود ۴ درصد افراد یافت می شود، با مشکلات حافظه و تفکر ناشی از افزایش سن مرتبط است. یافته های این تحقیق  نشان داد که افراد دارای گروه خونی AB  به میزان ۸۲ درصد بیشتر در معرض مشکلات شناختی هستند که می تواند منجر به زوال عقل شود.

دکتر مری کوشمن، استاد هماتولوژی در دانشگاه ورمونت، که این مطالعه را رهبری کرد، درباره موضوع فوق گفت: مطالعه ما به گروه خونی و خطر ابتلا به اختلالات شناختی می پردازد، اما چندین مطالعه دیگر نشان داده اند که عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل را افزایش می دهند.

گفتنی است گروه خونی همچنین با سایر بیماری های عروقی مانند سکته مغزی مرتبط است، بنابراین یافته ها ارتباط بین مشکلات عروقی و سلامت مغز را برجسته می کند.  این مطالعه افراد داوطلب را برای حدود سه سال و نیم مورد بررسی قرار داد و از این افراد، ۴۹۵ نفر در طول مطالعه دچار مشکلات حافظه و تفکر شدند. در ادامه این افراد با ۵۸۷ نفر مقایسه شدند که هیچ مشکل شناختی نداشتند.

کسانی که گروه خونی AB دارند نباید بی جهت نگران باشند، زیرا اگرچه این گروه خونی خطر ابتلا به مشکلات حافظه را زیاد می کند اما  در مقایسه با سبک زندگی و اثرات محیطی، تأثیر گروه خون نسبتاً کم است. به عبارت دیگر: ورزش منظم، خوب غذا خوردن و پرهیز از سیگار احتمالاً تأثیر مثبت بسیار بیشتری نسبت به تأثیر منفی گروه خونی در ابتلا به آلزایمر خواهد داشت.

محققان همچنین هشدار دادند که این یک یافته اولیه است و هنوز نمی توان به طور قطعی درباره آن نظر داد. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی Neurology منتشر شده است.

 

 

گروه خونی طلایی | روانشناس | چهار گروه خونی

گروه خونی طلایی را بشناسید | ببینید شما هم صاحب خون طلایی هستید؟

گروه خونی که به خون طلایی معروف است، تنها در یک نفر از هر شش میلیون نفر در سراسر جهان یافت می‌شود.

گروه خونی طلایی را بشناسید |  ببینید شما هم صاحب خون طلایی هستید؟
 

در سال ۱۹۰۱ کارل لندشتاینر پزشک و ایمونولوژیست اتریشی، گروه‌های خونی A، B و O را شناسایی کردو در سال ۱۹۳۰ جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد. گروه‌های خونی بر اساس وجود یاعدم وجود مولکول‌های مختلف بر روی سطح گلبول‌های قرمز است.

چهار گروه خونی اصلی عبارتند از A، B، AB و O است به طوری که بررسی می‌شود آیا فاکتور Rh دارد یا خیر. فاکتور Rh پروتئینی است که در قسمت بیرونی گلبول‌های قرمز یافت می‌شود. اگر این پروتئین وجود داشته باشد، خون Rh مثبت است و اگر وجود نداشته باشد، خون Rh منفی است.

 
 

اگر پروتئین وجود داشته باشد، یعنی خون Rh+ باشد، و آن خون به فردی که Rh- دارد داده شود، سیستم ایمنی گیرنده پروتئین را خطرناک تشخیص می‌دهد و آنتی بادی‌هایی علیه آن ایجاد می‌کند و به خون تزریق شده حمله می‌کند. پروتئین Rh یک آنتی ژن است، چیزی که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود.

 

افراد مبتلا به Rh- خون می‌توانند به گیرندگان Rh- و Rh+خون بدهند. در مجموع چهار گروه خونی که هر کدام Rh- یا Rh+ هستند، در مجموع هشت گروه خونی اصلی را ارائه می‌دهند.

 

گروه خونی طلایی چیز خوبی است.

 
 

گروه خونی جدید

در دهه ۱۹۶۰ یک نوع خون کشف شد که مطلقاً هیچ پروتئین Rh نداشت. این وضعیت به عنوان Rhnull شناخته می‌شود. افراد مبتلا به خون طلایی فقط می‌توانند از سایر افراد دارای شرایط مشابه تزریق خون دریافت کنند، در غیر این صورت آنتی ژن‌های Rh روی گلبول‌های قرمز اهدایی باعث واکنش ایمنی می‌شود. با توجه به اینکه تعداد کمی از افراد دارای خون طلایی هستند، یافتن اهداکننده بسیار دشوار است.

خون طلایی تقاضای زیادی دارد، زیرا خون آن‌ها به طور جهانی با هر گروه خونی کمیاب در سیستم Rh سازگار است، به این معنی که توانایی نجات جان بسیاری را دارد.

 

دکتر تیری پیرارد، مدیرآزمایشگاه مرجع ملی ایمونوهماتولوژی در پاریس، با توجه به ارزش بالایی که توسط پزشکان دارد، آن را خون طلایی نامید.

به نظر می‌رسد Rhnull نتیجه یک جهش ژنتیکی است و این جهش‌ها می‌توانند از طریق خانواده‌ها منتقل شوند. خطر ابتلا به خون طلایی در خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی بیشتر است.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه