ارسال به دیگران پرینت

رییس سازمان انرژی اتمی:

راکتور اراک سال آینده تکمیل می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران با وجود این که در برجام هم برای تامین آن توافق شده بود اما به ما داده نشد و در تمام این روند خودمان سوخت این راکتور را تامین کردیم.

راکتور اراک سال آینده تکمیل می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران با وجود این که در برجام هم برای تامین آن توافق شده بود اما به ما داده نشد و در تمام این روند خودمان سوخت این راکتور را تامین کردیم.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب گفت: امیدواریم امسال در ۲۰ فروردین یک تعداد دستاورد هسته‌ای را بتوانیم ارایه دهیم. سعی داریم امسال را به عنوان نقطه عطف برای برنامه هسته‌ای تعیین کنیم. با توجه به اتهاماتی که در دنیا به ایران می‌زنند و دشمنی که در حق ایران و مردم دارند، سعی داریم یک تصویر متفاوت از صنعت هسته‌ای برای مردم و دنیا داشته باشیم. یک نمایشگاه کامل از کل فرایندهای هسته‌ای به نوعی یک تصویر پانورامایی خواهیم داشت؛ چه فرایندهایی که به آنها دست یافتیم، چه آنها که باید داشته باشیم.  امسال می‌خواهیم فراخوان دهیم و زنجیره‌ای از تولید کنندگان و تامین کنندگان در بخش‌های مالی، علمی و فناوری و تکنولوژیک داشته باشیم تا به این شکل در اولین سال قرن جدید تحول چشمگیر را شاهد باشیم. به ویژه خودمان را در پیشگاه مردم و خداود متعهد کنیم به راه بزرگی که می‌خواهیم طی کنیم.

وی درباره وضعیت راکتور اراک اظهار کرد: راکتور اراک تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود. در برجام یکی از مزاحمت‌های سنگین کشورهای غربی این بود که طراحی راکتور قبلی را تغییر دهند و تلاش زیادی برای این کار داشتند، ولی برای ساخت آن همکاری نکردند اما همکاران ما با به کارگیری توان خود و صنعت کشور توانستند اکثر اجزا و قطعات آن را بسازند که مراحل تکمیلی آن در حال اجراست.

 

 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات سازمان در برخورد با خرابکاری‌های اخیر در تاسیسات هسته‌ای کشور تصریح کرد: ما سه کار را در دستور داریم؛ روزنه‌هایی که از آنها دشمن ورود کرد و آسیب دیدیم را شناسایی کردیم. در عین حال این اتفاقات موجب شد کل فرایندهایمان و امور اجرایی و مدیریتی را بازبینی کنیم و این کار مهمی بود که انجام دادیم. هم چنین چیدمان‌مان را در عرصه کشور داریم تغییر می‌دهیم و چیزی که طمع دشمن را تحریک کند در منظر آنها نداشته باشیم و آرایش استقراری‌مان را داریم اصلاح می‌کنیم. این حوادث نشان داد که می‌توانیم چقدر زود خودمان را بازیابی کنیم، اگر چه آسیب و ضایعات داشت اما نشان دادیم به دنیا که این حرکت‌های دشمن و ایذایی نمی‌تواند روی اراده ملت ایران تاثیر بگذارد و به طور تصاعدی ظرفیت خود را افزایش دادیم و سرعت در ماشین سازی ما را به بلوغ رسانده است.

اسلامی درباره تغییر توان غنی سازی در کشور با تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ اظهار کرد: فناوری‌های پیشرفته و قدرت ساز از نظر دشمن برای ما منطقه ممنوع است و برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند و این موجب شده برای دفع شر به مذاکراتی برسیم که در آن سند برجام تحصیل شده است. اما با تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران خود را به طوری تنظیم کردیم که خود را از این شر رها کنیم. بنابراین قابلیت سازی و پایین آوردن ریسک و افزایش راندمان هدف ما در پژوهش بوده است با نیروهای متخصص‌مان و با یاد شهدای هسته‌ای که اگر جریان سازی نکرده بودند، ما امروز این گستره عظیم از جوانان دانشمند علاقه‌مند را نداشتیم. ما به لحاظ ظرفیت و زمانی باید منتظر نتایج مذاکرات برای لغو تحریم‌ها باشیم که هر چه در جهت لغو تحریم‌ها وزارت خارجه و هیات مذاکره کننده تنظیم کنند ما به لحاظ ظرفیتی خود را با آنها تنظیم می‌کنیم.

 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه