ارسال به دیگران پرینت

هر بازی 700 میلیون!

بازی ایران و چین رایگان شد، مردم از سر و کول استادیوم پیر آزادی بالا رفتند و نگرانی‌های زیادی به‌وجود آمد

هر بازی 700 میلیون!

۵۵آنلاین :

بازی ایران و چین رایگان شد، مردم از سر و کول استادیوم پیر آزادی بالا رفتند و نگرانی‌های زیادی به‌وجود آمد. خوشبختانه در آن مسابقه حادثه خاصی پیش نیامد، اما در روزهای بعد از بازی مسوولان زیادی از جمله مدیر ورزشگاه آزادی به انتقاد از این رویکرد پرداختند. این گروه معتقدند فرا خواندن مردم به ورزشگاه بدون تخمین زدن اشتیاق موجود و استقبال احتمالی، ده‌ها هزار نفر مازاد بر گنجایش ورزشگاه را راهی سکوها می‌کند که ممکن است فاجعه‌ای به‌دنبال بیاورد. غیر از این دیدگاه بسیار مهم، باید این نکته را هم در نظر گرفت که مجانی کردن تماشای مسابقات تیم‌ملی، فدراسیون فوتبال را از یکی از معدود راه‌های کسب درآمد محروم می‌کند. یک محاسبه اجمالی نشان می‌دهد هر بازی که ورزشگاه آزادی پر‌می‌شود، می‌تواند چیزی بین 500 تا 700میلیون تومان پول بلیت‌فروشی داشته باشد، اما فدراسیون فوتبال ایران در بازی با قطر، کره‌جنوبی و چین، تماشای مسابقه را رایگان کرد و این درآمد را از کف داد. در این مطلب به محاسبه رقم درآمد کلی ناشی از بلیت‌فروشی یک مسابقه در استادیوم آزادی می‌پردازیم؛ با این توضیح که بهای هر قطعه بلیت با استناد به قیمت بلیت‌های ورزشگاه در مسابقات باشگاهی در نظر گرفته شده است.

جزئیات حداکثر درآمد مقدور

بعد از صندلي‌گذاري هر دو طبقه ورزشگاه آزادي، گنجايش دقيق اين استاديوم از 100هزار نفر معروف تقريبا 20درصد كاهش يافت. بر اين اساس در حال حاضر دقيقا 77هزار و 616صندلی در اين استاديوم نصب شده است. از اين تعداد، 43هزار و 116صندلی در طبقه دوم نصب شده و طبقه اول هم 34هزار و 500صندلي دارد. از اين تعداد صندلي، 650نفر در قسمت VIP مستقر هستند كه به تازگي بليتش براي عموم در معرض فروش قرار گرفته و قيمت 50هزار توماني دارد. اين يعني آنكه اگر تمام بليت‌هاي اين قسمت به فروش برسد، درآمدي معادل 32ميليون و 500هزار تومان حاصل خواهد شد. در قسمت كنار جايگاه اما 5666 صندلي قرار دارد. بليت اين قسمت آنطور كه در سايت رسمي فروش بليت‌هاي مسابقات ليگ برتر درج شده، با كارت ملي 18هزار تومان قيمت دارد. بنابراين در صورت فروش تمامي بليت‌ها درآمدي معادل 101ميليون و 988هزار تومان به دست خواهد آمد.

ساير صندلي‌ها در طبقه اول با بليت 10هزار توماني به فروش مي‌رسد. تعداد اين صندلي‌ها 28هزار و 184 است كه با بهاي 10هزار توماني، عدد 281ميليون و 840هزار تومان را به‌وجود مي‌آورد. در مورد طبقه دوم ورزشگاه آزادي اما كار محاسبه آسان‌تر است، چرا كه تمامي 43هزار و 116 صندلي اين قسمت با كارت ملي با بهاي 7 هزار تومان به فروش مي‌رسد. بنابراين اگر همه صندلي‌ها مشتري پيدا كند، 301ميليون و 812هزار تومان درآمد به‌دست خواهد آمد. حالا اگر تمامي ارقام چهارگانه را با هم جمع ببنديم، به عدد 718 ميليون و 140هزار تومان خواهيم رسيد؛ رقمي كه در صورت فروش اصولي بليت براي تمامي صندلي‌هاي ورزشگاه آزادي به دست مي‌آيد و البته در صورت رايگان شدن مسابقه از آن چشم‌پوشي مي‌شود!

نکات قابل‌توجه

چنانکه پیش‌تر نیز ذکر شد، با توجه به اینکه مبنایی برای قیمت فروش بلیت در مسابقات ملی در دسترس نیست و اصولا فدراسیون چیزی در این مورد اعلام نکرده بود، ملاک ما برای محاسبه حداکثر درآمد ممکن در بازی ایران و چین و سایر مسابقات تیم کشورمان، قیمت‌های جاری در مسابقات لیگی است. سامانه فروش بلیت مسابقات لیگ برتر، هر قطعه بلیت را با دو قیمت متفاوت به فروش می‌رساند؛ یکی نرخ خرید بلیت با کارت ملی است و دیگری نرخ خرید با کارت عضویت که بین 20 تا 30درصد ارزان‌تر خواهد بود. از آنجا که برای مسابقات ملی کارت عضویتی صادر نشده، ما در این مطلب به نرخ بلیت‌ها با کارت ملی استناد کردیم. نکته دیگر اینکه مسلما تعداد قابل‌توجهی از بلیت‌های ورزشگاه آزادی به شکلی غیر از فروش در ازای پول به هواداران عرضه می‌شود.

مثلا در مورد قسمت VIP، قطعا در هر مسابقه تعدادی بلیت در اختیار پیشکسوتان و میهمانان ویژه قرار می‌گیرد که قابل فروش نیست. به علاوه احتمالا تعدادی تماشاگر به هر طریقی بدون بلیت روی سکوها می‌آیند که این مساله هم از جمع رقم درآمد می‌کاهد. در هر صورت حتی با وجود در نظر گرفتن همه این نکات و ملاحظات هم چاره‌ای جز پذیرفتن این نکته باقی نمی‌ماند که صرف نظر از بلیت‎فروشی در مسابقه‌ای مثل ایران و چین که استقبال فوق‌العاده‌ای از آن به عمل آمد، حداقل نیم‌میلیارد تومان منفعت مالی را از کف فدراسیون برده است.

این در حالی است که همین‌طوری هم منابع مالی این مجموعه برای اداره تیم‌ملی کافی نیست و مشکلاتی مثل نبود حق پخش تلویزیونی و بلوکه شدن پول ایران در فیفا، برای ما مشکل درست کرده است. بنابراین شاید می‌شد با پول بلیت‌فروشی سه مسابقه‌ای که تا به حال رایگان شده، یعنی مجموعا چیزی بین یک‌ونیم تا دو میلیارد تومان، گرهی از گره‌های پرشمار تیم‌ملی باز کرد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه