ارسال به دیگران پرینت

ارتودنسی خوب

مراقبت های لازم برای داشتن ارتودنسی خوب

درمان اردتودنسی مراقبت هایی احتیاج داد که باعث میشود نتیجه ی مطلوب و بهتری از درمان داشته باشید همچنین از پوسیدگی دندان ها در طول ارتودنسی جلوگیری میکند.


مراقبت های لازم برای داشتن ارتودنسی خوب

درمان اردتودنسی مراقبت هایی احتیاج داد که باعث میشود نتیجه ی مطلوب و بهتری از درمان داشته باشید همچنین از پوسیدگی دندان ها در طول ارتودنسی جلوگیری میکند.

مراقبت های لازم برای داشتن ارتودنسی خوب

وقتی که درمان ارتودنسی را انجام می دهید، بسیار مهم است که از بهداشت دهانی خود محافظت کنید. در این قسمت از بهداشت دهان و دندان نمناک نکاتی را در مورد جزئیات ارتودنسی در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید راحت تر این دوران را طی کرده و به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

 

بهداشت دهان را رعایت کنید

براکت های موجود در دهان عاملی برای تجمع باکتری هستند و در نتیجه احتمال بروز مشکلاتی مثل پوسیدگی بیشتر است؛ بنابراین بسیار مهم است که به بهداشت کلی دهان هنگام استفاده از ارتودنسی توجه کنید. هر روز باید دهان خود را پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و هر بار 4 تا 5 دقیقه برای انجام این کار زمان بگذارید. مسواک تان باید دندانه نرم باشد و خمیر دندان باید فلوراید داشته باشد.

مسواک زدن

کمی حساسیت طبیعی است

وقتی که برای اولین بار ارتودنسی را استفاده می کنید، کاملاً طبیعی است که به آن عادت ندارید و کمی اذیت می شوید یا حتی دردی را در روز های اول احساس می کنید که کاملا موقتی است و زود برطرف می‌ شود؛ همچنین براکت ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت دندانی شوند اما بعد از مدتی این حساسیت از بین می‌ رود. برای بهبود حساسیت از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. براکت ها ممکن است به غشای مخاطی داخل دهان آسیب وارد کنند و سوزش را به وجود بیاورند و بعد از چند روز این اتفاق هم برطرف می‌ شود.

اگر حساسیت از بین نرفت یا سوزش ها بهبود پیدا نکرد، با ارتودنتیست خود در این باره صحبت کنید. شاید پزشک برایتان و وکس هایی را لابلای سیم‌ ها قرار دهد یا از داروهای موضعی یا مواد ضد التهاب استفاده کند.

مراقب غذاهای خاص باشید

این موضوع در مورد کسانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌ کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد‌. کسانی که ارتودنسی متحرک دارند، می‌ توانند موقع غذا خوردن خیلی راحت آن را در بیاورند اما در مورد ارتودنسی ثابت، این امکان وجود ندارد. ‌

از مصرف غذاهای چسبنده و سفت و سخت مانند شیرینی جات، آجیل، گاز زدن سیب، ساندویچ، ته دیگ و شکلات خودداری کنید‌. مواد غذایی را تکه تکه کنید و بخورید و به یکباره آن ها را گاز نزنید.

تا جایی که می‌ توانید براکت را داخل دهان نگه دارید

کسانی که ارتودنسی ثابت انجام می‌ دهند، نمی‌ توانند آن را از داخل دهان جدا کنند اما افرادی که ارتودنسی متحرک دارند، معمولاً برای غذا خوردن آن را بیرون می‌ آورند اما بهتر است که سریعا مسواک زده و داخل دهان بگذارید. بهتر است تا جایی که می توانید تا مدت زمان طولانی داخل دهان تان نگه دارید.

ارتودنسی متحرک

استفاده از بند های الاستیک را فراموش نکنید

بندهای الاستیک می توانند به نتیجه درمانتان کمک کنند و آن را تا حد زیادی بهبود ببخشند. به خاطر همین، اگر پزشک برای تان این بندها را تجویز کرد، حتماً به موقع آنها را استفاده کنید.

قرار ویزیت با پزشک را به تاخیر نیندازید

هنگامی که ارتودنسی دارید، باید هر ماه به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید وضعیت پیشرفت خود را به او نشان دهید و اقدامات لازم را انجام دهید؛ بنابراین باید مراقب باشبد که قرار ملاقات با پزشک را به تأخیر نیندازید و هر یک الی دو ماه یکبار مراجعه کنید.

مشکلات را به پزشک گزارش دهید

اگر مشکلی در استفاده از ارتودنسی داشتید، حتماً به پزشک اطلاع رسانی کنید تا بتواند هرچه سریع تر شرایط را بهبود ببخشد. ممکن است گاهی اوقات براکت ها بشکنند یا سیم ها از جای خود در بیایند که قطعا مراجعه به پزشک، روند درمان را در این حالت سریع تر می کند.

یا حتی افرادی که ارتودنسی متحرک دارند، ممکن است قالب های خود را گم کنند که اگر سریع تر به پزشک مراجعه کنند، می توانند زودتر قالب گیری کرده و دوباره پروسه ارتودنسی را ادامه دهند.

دندان پزشکی

نگهدارنده را فراموش نکنید

بعد از اینکه درمان ارتودنسی به پایان می رسد، برای این که دندان ها به حالت قبلی برنگردند، مجبور به استفاده از نگهدارنده یا ریتینر هستید که استفاده از آن ها را نباید پشت گوش بیاندازید. در غیر این صورت دوباره دندان هایتان کج می شوند.

نخ دندان را فراموش نکنید

استفاده از نخ دندان برای افرادی که ارتودنسی دارند، کمی سخت تر است اما باید هر طور که شده با تمرین، این کار را انجام دهید و لابه لای دندان و براکت ها را تمیز کنید، زیرا بعد از ارتودنسی شاید با مسواک به خیلی از قسمت های دندان دسترسی نداشته باشید و تمیز کردن آن فقط با نخ دندان ممکن است.

یکبار در روز نخ دندان بکشید که حدودا باید 10 دقیقه طول بکشد. استفاده از مسواک بین دندانی را نیز فراموش نکنید. البته کسانی که ارتودنسی متحرک دارند، می توانند مثل همیشه نخ دندان بکشند، زیرا برای مسواک و نخ دندان قادر به درآوردن براکت هستند.

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی که فرد استفاده می کند، بستگی به نوع مشکلات دندانی او دارد. همچنین همه چیز به سن و نیازهای فردی او هم وابسته است. ارتودنتیست می‌ تواند شرایط شما را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که شما نیاز به کدام درمان دارید. درمان ها و روش های مختلفی برای بهبود وضعیت دهانی از طریق ارتودنسی وجود دارد:

ارتودنسی فانکشنال

در این ارتودنسی شما دستگاهی متحرک را داخل دهان می گذارید که عملکرد ماهیچه فک را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تغییر ساختاری در دندان و استخوان فک می شود که معمولاً در کودکان بیشتر استفاده می‌ شود و موقتی است.

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک، شما می توانید آن را وارد و خارج کنید اما هر چقدر بیشتر در دهان بماند، نتیجه موثرتری دارد.

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت هم همانطور که از نامش مشخص است، براکت ها را روی دندان می چسبانند و بعد از پایان درمان، پلاکت ها را در می آورند. این براکت ها به جابجایی دندان ها کمک می کنند که معمولاً برای افراد جوان و نوجوانان استفاده می‌ کنند، زیرا کودکان نمی‌ توانند بهداشت را با براکت های ثابت رعایت کنند.

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه