ارسال به دیگران پرینت

تکلیف یارانه نقدی جدید چه شد ؟

با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده، می‌شود، مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی منتفی شد؟

با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده، می‌شود، مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

آنچه که در ماه‌های اخیر در مورد افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح بود، به این موضوع برمی گشت که دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتواند بخشی از منابع ناشی از آن را جهت پرداخت یارانه های نقدی اختصاص دهد که در این صورت مبلغ یارانه نیز افزایش پیدا می کرد.

شرط یارانه جدید حذف ارز ۴۲۰۰ است که برنامه نداشت و نشد

اگرچه دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی در مورد ادامه روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ نداشت و تصور می کرد که این موضوع در مجلس نیز رای آورد اما بررسی های کمیسیون تلفیق با عدم موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده است چراکه نمایندگان معتقدند دولت برنامه مدون و مشخصی برای حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی و مدیریت تبعات تورمی آن ارائه نکرده و در نهایت با حذف مخالفت کرده‌اند.

آن طور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه پیش از این اعلام کرده بودند قرار بود بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین جمعیت یارانه بگیران معیشتی که به حدود ۶۰ میلیون  نفر می رسند، از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پرداخت کنند، اما با توجه به این که حذف ارز ۴۲۰۰ منتفی اعلام شده است، در نهایت موضوع پرداخت یارانه های جدید نیز فعلا منتفی خواهد شد، چراکه دیگر منابع جدیدی ایجاد نمی شود که دولت بخواهد از محل آن یارانه اضافه ای پرداخت کند و پرداخت از محل دیگر نیز امکان ندارد مگر یارانه‌ پنهان دیگری حذف شود.

وعده پرداخت یارانه نقدی جدید زمانی جدی تر شد که معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر آذرماه اعلام  کرد که یارانه جدید را از اوایل دی ماه پرداخت خواهند کرد و حتی افزایش مبلغ  تا ۸۰۰ هزار تومان را هم تخمین زده بود. این وعده نیز نه تنها در دی ماه بلکه در بهمن هم محقق نشد و با این مصوبه تلفیق به نظر می رسد فعلا  هم برنامه ای برای اجرای آن نباشد چراکه اگر دولت بخواهد در این رابطه اقدام کند، باید منابع جدیدی پیش بینی کند که بعید به نظر می رسد چنین منابع مازادی در اختیار داشته باشد.

این موضوع البته در اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز قابل تائید است؛ به طوری که زارع اعلام کرده، با مخالفت مجلس با حذف ارز ترجیحی و پیش بینی منابع ۹ میلیاردی ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالای اساسی در سال آینده، یارانه  نقدی با همان مبلغ قبلی پرداخت خواهد شد.

بر این اساس مبلغ یارانه در سال آینده همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون به ازای هر نفر و برای جمعیت ۷۸ میلیون تومانی پرداخت می شود و از سوی دیگر یارانه های معیشتی که در نتیجه افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ با مبلغ متغیر ۵۰ تا ۲۰۵ هزار تومان به حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیران اختصاص پیدا می کند.

 

یارانه نقدی

منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این دو یارانه نیز حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که از ابتدا هم قرار نبود تغییری در این مبالغ ایجاد شود،  فقط پیش بینی این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی،  منابع جدیدی ایجاد و به این یارانه‌ها اضافه شود که در مجموع می توانست مبلغ یارانه یک خانوار را به حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

باید منتظر صحن و برگ برنده دولت بود

با این حال اینکه با ورود لایحه بودجه به صحن علنی مجلس چه تغییری در مورد روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود و آیا دولت برنامه کارآمدی جهت مدیریت حذف ارز ترجیحی از اقلام اساسی ارائه کرده و بازی ارز ۴۲۰۰ را به نفع خود تمام می‌کند و یا در نهایت به همین روال تمام می‌شود، باید منتظر کنش‌ها و واکنش‌های بین دولت و مجلس بود.

مردم هفته آینده منتظر واریزی جدید باشند؟

هفته آینده یارانه نقدی بهمن ماه واریز خواهد شد؛ مبلغ این یارانه باید طبق معمول ۴۵هزار و ۵٠٠تومان برای هر نفر باشد.

 اما خیرا بحث هایی در مورد یارانه‌ها شکل گرفته و مردم منتظرند تا مبلغ یارانه‌ها افزایش یابد. اما سوال مهم این است که آیا این افزایش مبلغ تا انتهای سال اتفاق می‌افتد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت افزایش مبلغ یارانه نقدی برای این ماه و همینطور اسفندماه بعید به نظر می‌رسد. چند دلیل هم برای این موضوع وجود دارد. در ابتدا اینکه یارانه نقدی وقتی قرار بود اضافه شود که ارز ترجیحی حذف شود و با توجه به اینکه فعلا کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرده و خبری از حذف ارز ترجیحی نیست؛ بنابراین واریز یارانه جدید منطقی نیست.

پیشتر گفته شده بود حتی اگر ارز ترجیحی حذف شود و دولت تصمیم بگیرد بودجه‌ای که برای ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد را به واردکننده ندهد و به زنجیره آخر یعنی مصرف‌کننده بدهد؛ در این صورت ممکن است یارانه جدید پرداخت شود که باز هم زمان آن سال آینده خواهد بود.

اما هفته گذشته خبری مطرح شد که پرداخت یارانه جدید را قوت می‌بخشد و آن صحبت‌های سبحانیان است. وی از آماده شدن کارت یارانه تا پایان سال خبر داد و گفت: تا انتهای امسال کارت یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد، بنابراین با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای معتقدیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد خواهد بود. دولت از نظر تامین مالی مشکلی برای تامین ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده ندارد اما از منظر اقتصادی مهمترین شرط حذف ارز ۴۲۰۰ وجود کارت‌ یارانه‌ای است.

ولی هنوز کسی واکنشی به صحبت‌های او نشان نداده و مشخص نیست منظور وی چیست و آیا ارز ترجیحی حذف می‌شود یا خیر و در صورت حذف ارز ترجیحی تنها سیاست حمایتی دولت کارت یارانه است؟ بنابراین طبق معمول باید منتظر اخبار جدید از سوی مسئولان بود و دید یارانه جدید به چه صورت است و آیا اصلا وجود دارد یا خیر.

۳ یارانه برای ۶۰ میلیون نفر/ ۲ تغییر در برنامه واریز یارانه/ یارانه‌ها از کی تغییر می‌کند؟

با واریز یارانه نقدی در هفته آینده، دولت تنها باید تا پایان سال هر دو یارانه را در یک نوبت تکرار کند. پس از آن باید منتظر تصمیم دولت برای تغییر یارانه‌ها در سال آینده بود.

 تغییر یارانه‌های از موضوعات مطرح چند ماه اخیر است. دولت در هفته قبل یارانه معیشتی بنزین را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد و باید در هفته آینده نیز یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را واریز کند. با واریز یارانه در هفته آینده، دولت باید این دو یارانه را یک بار دیگر در امسال تکرار کند که به واریز یارانه‌ها در اسفند ماه مربوط می‌شود.

دولت سیزدهم از زمانی که قدرت را به دست گرفت بارها وعده تغییر یارانه‌ها را داده اما تاکنون نتوانسته به آن عمل کند. ابتدا قرار بود در آذر ماه یارانه‌ها افزایش یابد، اما افزایش یارانه‌ها از آذر به دی و سپس به بهمن ماه موکول شد و در هیچ ماهی عملی نشد.

به نظر می‌رسد تا پایان سال خبری از افزایش یارانه‌ها نشود، مگر این که دولت قصد داشته باشد که نزدیک عید از خانوارها حمایت کند.

تغییر یارانه‌ها در سال آینده

در مجموع به نظر می‌رسد برای تغییر یارانه‌ها باید منتظر تصمیم دولت در سال آینده بود.

اولین تغییر به مبلغ یارانه مربوط می‌شود. دولت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان مجلس باید تا پایان سال درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. اگر تصمیم مجلس و دولت بر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد، دولت باید از منابعی که آزاد می‌شود مبلغ یارانه را افزایش دهد.

نمایندگان مجلس می‌گویند که در سال آینده مبلغ ۱۱۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود. آنطور که گفته می‌شود قرار است یارانه جدید به ۶۰ میلیون نفری پرداخت می‌شود که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

دومین تغییر یارانه‌ها در سال آینده، حذف یارانه‌بگیران است. براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است که، سه دهک از یارانه‌بگیران را برای حذف شناسایی کند.

بنابراین این که مجلسی‌ها می‌گویند یارانه جدید به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد، منظور حذف یارانه‌بگیران است.

مبلغ ۳ یارانه واریزی

در واقع برنامه واریز یارانه‌ در سال آینده این است که فقط ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر باقی بمانند و حدود ۲۰ میلیون نفری که تنها یارانه نقدی دریافت می‌کنند در سال آینده هیچ یارانه‌ای نگیرند.

مبلغ یارانه‌ها نیز به شرح زیر است:

نقدی: ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر

معیشتی بنزین: ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای هر خانوار

جدید: ۱۱۰ هزار تومان برای هر نفر (براساس جدیدترین اظهارنظر نمایندگان مجلس)

یارانه نقدی

جزئیات پرداخت کارت یارانه جدید/ مبلغ کارت یارانه چقدر است؟

معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید به مردم تا پایان سال جاری خبر داده است. اما ماجرای کارت یارانه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

قرار بر این بود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و اعتبار آن در قالب یارانه به مردم پرداخت شود. درباره مبلغ یارانه جدید هم گمانه‌های زیادی مطرح بود و حتی گفته شد احتمالا یارانه خانوار چهار نفره به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

آنگونه که محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت اعلام کرده قرار بود بخشی از این یارانه در قالب کارت اعتباری و بخشی در قالب نقدی به مردم پرداخت شود. حالا معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید تا پایان سال خبر داده است.

یارانه نقدی

کارت یارانه جدید چیست؟

کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری مانده و هنوز هیچ نهادی جزئیات پرداخت کارت یارانه را اعلام نکرده است. جدیدترین خبر، مربوط به معاون وزیر اقتصاد است که گفته با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ جدید آماده می‌شود.

اما آنگونه که هادی سبحانیان خبر داده کارت یارانه‌ای جدید، از سال آینده به صورت اعتباری و یارانه‌ای شارژ می‌شود و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت، اولا کارت یارانه جدید از سال آینده قابل استفاده است.

دوما بخشی کل اعتباری که در این کارت شارژ می‌شود به صورت نقدی قابل برداشت نیست. بلکه قرار است بخشی در قالب یارانه نقدی باشد و بخشی در قالب اعتباری که می‌توان احتمالا با آن کالا خرید.

منتظر تغییرات یارانه نباشید

با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق، حذف ارز ترجیحی فعلا منتفی شده است؛ در این شرایط نیز موضوع پرداخت یارانه جدید موضوعیت نخواهد داشت.

پاییز امسال حذف ارز ترجیحی، تقریبا قطعی به نظر می رسید. قطعی شدن حذف ارز ترجیحی همانا و حدس و گمان‌ها برای یارانه جدید همان. چرا که اگر ارز ترجیحی حذف می‌شد، دولت باید برای جبران آن از سیاست‌های حمایتی استفاده می‌کرد.

در چند ماه گذشته که موضوع یارانه‌های مطرح بود، ادعاهای متناقضی در این باره مطرح شد؛ اما در حالی که حذف ارز ترجیحی قطعی به نظر می رسید و بحث‌ها بر سر میزان یارانه نقدی بود، یکباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی شد.

رحیم زارع، سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد که این کمیسیون به دلیل روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.

 با منتفی شدن حذف ارز ترجیحی، احتمال یارانه جدید هم منتفی می‌شد. اقتصاد آنلاین در رابطه با جزییات این موضوع، به گفتگو با احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس پرداخته است.

ارکانی توضیح داد: قرار بود حذف ارز ترجیحی اتفاق بیافتد و دولت از مابه‌التفاوتی که از حذف ارز ترجیحی برای دولت ایجاد می‌شود، کاهش قدرت خرید را با پرداخت یارانه، حمایت از تولیدکنندگان و... جبران کند؛ اما دولت تا این لحظه هیچ برنامه مکتوبی برای اینکه کاهش قدرت خرید را جبران کند، به مجلس ارایه نداده است.

یارانه نقدی

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه دولت هیچ برنامه‌ای اعلام نکرد، نمایندگان نتوانستند ریسک کنند و ارز ترجیحی را مصوب کنند.

احسان ارکانی با بیان اینکه احتمال رای نیاوردن حذف ارز ترجیحی در صحن علنی، زیاد است، گفت: اگر حذف ارز ترجیحی رای نیاورد، ۹میلیارد دلار برای ارز ترجیحی گذاشته می‌شود و تبعا یارانه‌ای نخواهیم داشت.

یارانه بهمن‌ماه واریز شد؟

بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی،  ۱۰ بهمن‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه واریز شد.

امید حاجتی،رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پیشتر در این خصوص گفته بود: مانند دوره‌‌‌های پیشین، واریزی‌‌‌ یارانه معیشتی به حساب خانواده‌‌‌های یک نفره ۵۵‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های دو نفره ۱۰۳‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های سه نفره ۱۳۸‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌‌‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵‌هزار تومان است.

او یادآور شد: «چهاردهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک‌میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌‌‌هایی که این وام را دریافت کرده‌‌‌اند، کسر خواهد شد.

احتمال حذف یک واریزی مهم از جیب سرپرستان

باوجود اینکه یارانه ۸۰۰هزار تومانی تا دیروز قطعی بود، عدم موافقت با حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق شائبه‌هایی در این خصوص ایجاد کرد.

در ماه‌های اخیر و با قطعی شدن حذف ارز ترجیحی، امید بسیاری از خانوارها به یارانه جدید بود؛ یارانه‌ای که مبالغ متفاوتی هم برای آن ذکر می‌شد؛ از ۱۱۰هزار تومان گرفته تا ۵۰۰هزار تومان.

در روزهای اخیر نیز یارانه ۸۰۰هزار تومانی (یعنی ۲۰۰هزار تومان برای هر نفر از یک خانواده ۴نفره) قطعی شده بود؛ اما این یارانه در شرایطی مطرح شده بود که حذف ارز ترجیحی قطعی به نظر می رسید؛ اما دیروز خبری منتشر شد که همه امیدها را ناامید کرد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه دیروز نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح  مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد.

میر تاج‌الدینی در پاسخ به سوالیی که تکلیف ارز ترجیحی در سال جدید چیست گفت: فعلا مقرر شده تا به دولت اجازه دهیم که ۹ میلیارد دلار به دارو، نهاده‌ها و روغن اختصاص دهد؛ در اینجا بحث گندم باقی می‌ماند. در مورد گندم نیز قرار بر یارانه ریالی است. یعنی با خرید تضمینی از کشاورزان، یارانه داده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر ارز ترجیحی برداشته نشود، یارانه‌ای هم در کار نخواهد بود. البته این منوط به تصمیم دولت است. یعنی اگر دولت بخواهد می‌تواند این ۹میلیارد دلار را به جای واردکننده به مصرف‌کننده دهد و در این صورت یارانه‌ها ادامه خواهند داشت.

بنابراین باوجود اینکه یارانه ۸۰۰ هزار تومانی قطعی شده بود، اکنون در این باره تردید وجود دارد و اینکه تکلیف چیست، هفت خان رستم دیگری است که مشخص نیست چه زمانی قطعی شود.

منتظر یارانه امشب باشید / یارانه ۲۰۰ هزار تومانی برای کدام خانوار است؟

طبق اعلام مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی، ساعت ۲۴ امشب ۱۰ بهمن‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه نقدی بهمن‌ماه امشب واریز می‌شود؟

به نقل از روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها، مدیرعامل این سازمان از پرداخت «بیست و هفتمین» مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه خبر داد.

امید حاجتی، با اعلام این خبر گفت: مانند دوره‌‌‌های پیشین، واریزی‌‌‌ یارانه معیشتی به حساب خانواده‌‌‌های یک نفره ۵۵‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های دو نفره ۱۰۳‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های سه نفره ۱۳۸‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌‌‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵‌هزار تومان است.

او یادآور شد: «چهاردهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک‌میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌‌‌هایی که این وام را دریافت کرده‌‌‌اند، کسر خواهد شد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، رحیم زارع، درباره میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده گفت: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها نشده است، ولی افزایش یارانه‌های نقدی حتمی است.

وی درباره میزان افزایش یارانه افزود: هنوز مبلغ و میزان آن مشخص نیست اما صد در صد میزان از ۴۵ هزار تومان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره زمان تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای بررسی حذف ارز ترجیحی گفت: طی چند روز آینده این جلسات تشکیل خواهد شد و احتمالا از مجلس، هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و از دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد حضور خواهند داشت.

یارانه نقدی

وام فوری با کارت یارانه/ مبلغ وام چقدر است؟

وام فوری با کارت یارانه یکی از طرح‌هایی است که دولت برای تسهیل‌گری در پرداخت وام آن را مطرح کرده است. مبلغ وامی که می‌توان با کارت یارانه دریافت کرد چقدر است؟ وام فوری با کارت یارانه یکی از انواع وام بدون ضامن است. وعده دولت پرداخت وام بدون ضامن است، این وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و فقط به کارمندان دولت پرداخت می‌شود. براساس اظهارات وزیر اقتصاد کارمندان ثابت دولت می‌توانند بدون ضامن و با روش اعتبارسنجی از ۱۲ بانک زیرمجموعه وزارت اقتصاد وام بگیرند.

طی یک سال گذشته یکی از طرح‌های دولت برای حل مشکل ضامن برای وام‌گیرندگان این بوده که در بخش ضمانت وام تسهیل‌گری رخ دهد. بارها دولت روی وام فوری با کارت یارانه تاکید کرده که در واقع نوعی وام بدون ضامن است.

در این روش متقاضی می‌تواند با به گرو گذاشتن کارت دریافت یارانه خود وام فوری بگیرد، در جریان دریافت وام پروسه پیدا کردن و ارائه ضامن موجب زمان‌بر شدن دریافت وام می‌شود. با حذف این مرحله وام‌گیرندگان زودتر به پول می‌رسند.

در حال حاضر بیشترین یارانه را احتمالا یک خانواده پنج نفره دریافت می‌کند، مبلغ یارانه معیشتی بنزین این خانوار ۲۰۵ هزار تومان است و آنها ۲۲۷ هزار تومان نیز یارانه نقدی دریافت می‌کند.

به جز مواردی که دولت تکلیف می‌کند، میانگین زمان برای بازپرداخت وام‌‌های بانکی سه سال یعنی ۳۶ ماهه است. هچنین نرخ سود مصوب برای تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است.

مبلغ وام چقدر است؟

از آنجایی که اگر قرار باشد کارت یارانه آنها به عنوان وثیقه در اختیار بانک باشد، مبلغ یارانه فقط نیمی از قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی را پوشش می‌دهد. چرا که مبلغ قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه، ۹۰۳ هزار تومان برآورد می‌شود اما مبلغ کل یارانه دریافتی یک خانوار پنج نفره ۴۳۲ هزار تومان است،

حتی ممکن است که بانک فقط تا مبلغی وام بدهد که مبلغ یارانه بتواند اقساط را پوشش دهد. خانواری ۴۳۲ هزار تومان یارانه می‌گیرد می‌تواند وام ۱۲ میلیون تومانی دریافت کند. این در حالی است که تعداد اعضای بسیاری از خانوارهای یارانه‌بگیر کمتر از پنج نفر است و برخی فقط یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

با توجه به شرایطی که وجود دارد احتمالا بانک‌ها برای پرداخت وام فوری با کارت یارانه سخت‌گیری بیشتری کنند، مگر این که ضامن هم به آن اضافه شود یا مبلغ وام کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد.

یارانه نقدی

۲۳ میلیون ثروتمند یارانه می‌گیرند

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سال، تعداد ۲۳.۰۳۳.۵۰۵ نفر یارانه­ بگیر سه دهک بالای درآمدی را شناسایی کرد؛ در حالی که در سال یاد شده، اقدامی مبنی بر معرفی خانوارهای شناسایی شده به سازمان هدفمندسازی برای حذف از لیست یارانه­ بگیران صورت نپذیرفت.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از مجموع ۷۴۲.۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید و اشتغال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ۶۶۳.۹۰۰ میلیارد ریال (۸۹ درصد) به صندوق پیشرفت و عدالت ایران تخصیص یافته است. در واقع، یکی از رویکردهای اساسی در اصلاحات ساختاری بودجه­، تغییر از ردیف­ محوری به برنامه­محوری است.

مجموع تعداد منابع و مصارف جدول تبصره (۱۴) موضوع هدفمندی یارانه­‌ها از ۵۴ ردیف در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به ۳۱ ردیف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. همچنین، ایجاد ردیف بودجه مربوط به صندوق پیشرفت و عدالت ایران (توزیع ملی و استانی) و تشکیل ۳۱ صندوق برای تحقق رشد اقتصادی استان‌ها، مجموعاً به مبلغ ۶۶۳.۹۰۰ میلیارد ریال، حاکی از نگاه برنامه­ محوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه