ارسال به دیگران پرینت

آنتونی بلینکن

فوری: دولت بایدن برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرد

هدف دولت بایدن از رفع این تحریم‌ها، ترغیب ایران به بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ است

فوری: دولت بایدن برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری ۵۵آنلاین به نقل از واشنگتن پست: دولت بایدن روز جمعه، برخی از تحریم‌های برنامه‌ی هسته‌ای ایران را لغو کرد. زیرا مذاکرات با هدف بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵, به مرحله‌ی حساسی رسیده است. 

 

همزمان با بازگشت تیم مذاکره‌کننده‌ی آمریکایی به وین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، رفع برخی تحریم‌های مربوط به فعالیت هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. این تحریم‌ها در دولت ترامپ اعمال شده بود و این اقدام دولت بایدن، با تصمیم دولت ترامپ در تضاد است.

 

هدف دولت بایدن از رفع این تحریم‌ها، ترغیب ایران به بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ است. از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا، از این توافق خارج شد و آن را نقض کرد، این تحریم‌ها مجدداً علیه ایران به اجرا درآمد. پس از آن دولت ایران نیز اعلام کرد از آنجایی که آمریکا توافق را زیر پا گذاشته، ایران نیز به مفاد این توافق وفادار نخواهد بود.

شرط ایران برای پایبندی به برجام، لغو تمامی تحریم‌هایی است که طبق این توافق به آن وعده داده شده بود.

 

اقدام روز جمعه‌ی دولت بایدن، تهدیدهای تحریمی توسط کشورها و شرکتهای خارجی مثل روسیه، چین و اروپا را از میان برمی‌دارد. این کشورها با بخشهای غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران، تحت شرایط توافق ۲۰۱۵ موسوم به برنامه‌ی جامع اقدام مشترک یا برجام، همکاری می‌کردند.

 

دولت ترامپ در ماه می ۲۰۲۰، این تحریم‌ها را به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری، علیه ایران اعمال کرده بود. آغاز این ماجرا، سال ۲۰۱۸ بود که ترامپ آمریکا را از این توافق خارج کرد و مدعی شد این بدترین توافق دیپلماتیکی است که می‌توانسته انجام شود، زیرا به ایران امکان ساختن بمب هسته‌ای را اعطا می‌کند.

 

جو بایدن هنگام رقابت‌های انتخاباتی، بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای را به عنوان یکی از اولویت‌هایش وعده داد و دولت او نیز در مسیر این هدف قدم گذاشت و آن را دنبال کرد. اما در این مدت زمانی که دولت بایدن بر سر قدرت بوده، پیشرفت اندکی در این زمینه حاصل شده است. تا امروز که مسئولین دولت او اعلام کردند در جهت پیشبرد مذاکرات وین, این تحریم‌ها لغو خواهند شد.

 

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا طی یک بیانیه اعلام کرد: لغو این تحریم‌ها برای تسهیل در مذاکرات و با هدف توافق دوجانبه در بازگشت به اجرای کامل برجام صورت گرفته است. هدف این است که زمینه برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام فراهم شود. علاوه‌براین، هدف از این اقدام، کمک به ایمنی هسته‌ای آمریکا و محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران است.

وزارت خارجه‌ی آمریکا در ادامه افزود که این اقدام برای آمریکا تعهدی ایجاد نمی‌کند و بر مبنای بند یا بخشی از توافقات قبلی نیز طراحی نشده است. و همچنین تاکید کرد که آمریکا هم‌چنان با هم‌پیمانان و متحدان خود در مقابله با طیف گسترده‌ای از تهدیدات گسترده علیه ایران، هم‌سو و همراه خواهد بود.

 

لغو این تحریم‌ها، به کشورها و شرکای خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران فعالیت داشته باشند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، در ماه می ۲۰۲۰, این تحریم‌ها را اعمال کرد و ایران را به دلیل ادامه و گسترش فعالیت در این مکان‌ها، به اخاذی هسته‌ای متهم نمود.

 

در پی این تصمیم دولت بایدن، منتقدان توافق هسته‌ای که ترامپ را برای خروج از آن تشویق کرده بودند، دست به اعتراض زدند و گفتند حتی اگر دولت بایدن بخواهد به توافق ۲۰۱۵ بازگردد، حداقل باید قبل از لغو تحریم‌ها، از ایران امتیازاتی دریافت کند.

در پی این اعتراضات، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه اعلام کرد که این اقدام امتیازی برای ایران نیست و در راستای منافع ملی و به نفع منطقه و جهان اتخاذ شده است. این مقام، نخواست نامش فاش شود و به شرط ناشناس بودن حاضر به مصاحبه شد.

منبع : ۵۵آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رسول ارسالی در

      به‌نظر که نه، به واقعیت این رفع تحریم‌ها امتیاز دادن به روسیه و چین است و نه ایران. شاید برای همراهی بیشتر این دو کشور.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه