ارسال به دیگران پرینت

انصارالله رشته صهیونیست‌ها را پنبه کرد

تلاش اسرائیل برای یارگیری علیه ایران و انصارالله

امارات به خوبی می داند که بازی در زمین اسرائیل و علیه منافع ایران در منطقه می تواند چه پیامدهای سنگینی برایش داشته باشد؛ به ویژه آنکه در یکی دو سال اخیر تلاش بر آن داشته تا به سمت تنش زدایی با ایران حرکت کند.

 تلاش اسرائیل برای یارگیری علیه ایران و انصارالله

ابوالفضل خدائی: «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در اولین سفر رسمی خود عازم امارات شد تا با مقامات این کشور دیدار داشته باشد. دفتر هرتزوگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای حامل وی از طریق حریم هوایی عربستان وارد ابوظبی شد که هرتزوگ در اقدامی معنادار این عبور را شگفت انگیز توصیف کرد.

هرتزوگ در حالی به امارات سفر کرد که کمتر از دو ماه پیش نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به امارات سفر کرده بود آن هم دقیقا زمانی که مشاور امنیت ملی امارات هم به تهران سفری داشت و موجبات نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شد. همانطور که یکی از مسئولان امنیتی اسرائیل تاکید کرد نزدیکی بین ایران و امارات قابل قبول نیست و اگر روابط بین این دو گسترده تر شود، این داستان  به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

تحرکات دیپلماتیک اسرائیل نشان می دهد که این رژیم حساب ویژه ای روی امارات به عنوان یکی از طرف های مهم توافق آبراهام باز کرده است. البته اسرائیل در تلاش است تا عادی سازی روابط را با کشورهای دیگری نیز دنبال کند که عربستان سعودی از مهمترین آنهاست اما به دلیل موانع موجود این امکان هنوز فراهم نشده است.

توافق آبراهام علاوه بر اینکه آورده ای برای امارات نداشته این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را درگیر مخصمه ای تازه کرده است. پیامدهای خیانت به آرمان ملت فلسطین و گام برداشتن در راستای تحقق منافع رژیم صهیونیستی به عنوان مخرب ترین بازیگر در منطقه شاید در ظاهر برای مقامات ابوظبی باعث دلگرمی باشد اما در عمل و در دراز مدت از واقعیت های مهم دیگری پرده می دارد. ضمن اینکه تل آویو و ابوظبی در حال حاضر وضعیت مشابهی را تجربه کرده اند و از متحد درجه یک خود یعنی ایالات متحده زخم خورده هستند. اولی تا جایی که توانست به آمریکا برای مقابله با ایران و بر هم زدن توافق هسته ای فشار آورد اما در تغییر موضع کاخ سفید ناکام ماند و ضمن شنیدن پاسخ های منفی حمایت های ضمنی همیشگی و لفظی را دریافت کرد.

دومی نیز که طعم تلخ عدم حمایت های آمریکا را می چشد حالا با امضای توافق آبراهام در تلاش است حمایت امنیتی اسرائیل را برای خود بخرد. از طرفی رژیم اسرائیل که فرصت را مطلوب می بیند به دنبال آن است تا جای خالی آمریکا را نیز پر کند و به کشورهای حاشیه خلیج فارس دلگرمی دهد. سفر هرتزوگ نیز به منزله پیام حمایت از امارات در جنگ علیه یمن است. جنگی که برای مقامات ابوظبی گران تمام شد و حمله اخیر پهپادی نیروهای انصارالله علیه تاسیسات این کشور نقاط ضعف را آشکار ساخت و تغییر معادلات را به طرف های متجاوز بار دیگر گوشزد کرد.

بدیهی است که رژیم صهیونیستی چیزی برای ارائه به اماراتی ها ندارد چرا که عیار آنها در جنگ ۱۱ روزه علیه مقاومت در غزه مشخص شد و حتی دولت بایدن هم به داد مقام های صهیونیست نرسید. همانگونه که طبق گزارشات کاخ سفید درخواست های عربستان سعودی برای کمک های اطلاعاتی و لجستیکی را در خصوص جنگ یمن رد کرد. امارات به خوبی می داند که بازی در زمین اسرائیل و علیه منافع ایران در منطقه می تواند چه پیامدهای سنگینی برایش در بر داشته باشد؛ به ویژه آنکه در یکی دو سال اخیر تلاش بر آن داشته تا به سمت تنش زدایی با ایران حرکت کند.

ادامه سیاست های اشتباه و تشدید جنگ در یمن نیز همواره نتیجه معکوس داشته به ویژه آنکه سعودی ها نیز در پی تحولات اخیر دل خوشی از اماراتی ها ندارند و هر گونه اصرارورزی به رویکردهای غیرسازنده تنها تامین کننده اهداف طرف هایی چون رژیم صهیونیستی خواهد بود که منافعشان در گرو ناامنی و تداوم جنگ در منطقه است و از طرف های درگیر استفاده ابزاری می کند.

نشریه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت که سفر هرتزوگ پس از حمله نیروهای حوثی به مناطق و تاسیسات اقتصادی در خاک امارات صورت گرفت. این نشریه به نقل از جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری متحد علیه ایران هسته‌ای نوشت: اکسپو، به‌ویژه در روز اسرائیل و سفر هرتزوگ، می‌تواند هدفی وسوسه کننده برای حوثی ها باشد. آنها در تلاش هستند تا هزینه امارات را از این طریق افزایش دهند. آنها به دنبال این هستند که امارات را به محیطی نامناسب برای دنیای تجارت بین‌المللی تبدیل کنند. هدف قرار دادن نمایشگاه دبی با این چشم انداز مطابقت دارد.

او گفت که این امر همچنین به نفع ایران خواهد بود و اهرم فشار خود را بر امارات نشان می‌دهد و در عین حال به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دهد که خطرات ناشی از عدم دستیابی به توافق هسته‌ای در مذاکرات جاری وین وجود دارد.

در همین حال جروزالم پست نیز نوشت: سفر هرتزوگ را می توان در پس زمینه تلاش های آمریکا، اروپا و دیگران برای احیای توافق هسته ای با ایران، چیزی که اسرائیل و خلیج فارس را تهدید می کند، ارزیابی کرد. بدون شک موضوع ایران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در پی سفر هرتزوگ به امارات آن اتفاقی که صهیونیست ها از آن واهمه داشتند و کارشناسان آن نسبت به آن هشدار می دادند رخ داد. در این راستا سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای به تشریح عملیات گسترده ارتش با نام طوفان یمن ۳ در عمق خاک امارات پرداخت. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای عملیات گسترده ارتش در عمق خاک امارات را تشریح کرد. در این عملیات، چند موشک بالستیک «ذوالفقار» به اهداف مهم و حیاتی ابوظبی اصابت کرده است و اهداف حساس در دبی با تعدادی پهپاد تهاجمی «صماد ۳» هدف قرار گرفت.

سریع هشدار داد: دولت کوچک امارات تا زمانی که به عنوان دست‌نشانده دشمن اسرائیلی در ابوظبی و دبی به تجاوزات خود علیه ملت یمن ادامه دهد، ناامن خواهد بود.

بی شک این حمله پیام های قاطعانه، صریح و شفافی را به اماراتی ها مخابره و رشته صهیونیست ها را که به دنبال بهره برداری تبلیغاتی بودند پنبه کرد. عمده رسانه های صهیونیست به این مساله اشاره کردند و عنوان شد که امارات به خاطر عادی‌سازی روابط با اسرائیل و جنگ علیه یمن در کنار عربستان، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و این تازه آغاز ماجرا است. به ویژه درست در زمان حضور هرتزوگ در امارات که برای دلگرمی دادن به این کشور سفر کرده بود و حمله انصارالله دقیقا زمانی رخ داد که وی در هتلی در ابوظبی اقامت داشت.

یکی از دستور کارهایی که در سفر هرتزوگ مطرح شد، مقصر نشان دادن ایران در حمله اخیر به خاک امارات و اجماع سازی برای تروریستی خواندن گروه انصارالله بود و شاید یکی از اهداف تل آویو فشار آوردن به واشنگتن بر سر این موضوع باشد. اما با وجود اختلافات زیاد با آمریکا صهیونیست ها به خوبی می دانند که برگ زیادی برای مانور ندارند و حتی اگر انصارالله از سوی آمریکا تروریستی خوانده شود تغییری در اصل معادلات ایجاد نمی کند. 

اماراتی ها نیز که به حمایتی ملموس نیاز دارند به خوبی می دانند که چنین سفرهای تبلیغاتی همچون بازدید از نمایشگاه اکسپو و ملاقات با جامعه یهودیان توسط هرتزوگ نمی تواند به دغدغه های آنان کشور پایان دهد. حتی اگر به نوشته فرانس ۲۴ از زمان عادی سازی روابط مجموعه ای از قراردادها در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری، از گردشگری گرفته تا خدمات مالی، امضا و موارد بیشتری از افزایش همکاری ها نیز در راه باشد.

به ویژه آنکه رژیم صهیونیستی نیز با چالش های حیثیتی مواجه است و در صورت هر گونه عملیات علیه انصارالله این رژیم می تواند به مخمصه ای تازه بیفتد. هشدارهای اخیر انصارالله در صورت پاسخ قاطعانه به هر گونه اقدام احتمالی را می توان در همین راستا ارزیابی کرد که گزینه های صهیونیست ها را محدود می سازد و شاید مشاوره های نظامی و امنیتی، فروش تجهیزات نظامی و سلاح های متفاوت تنها راه حمایتی تل آویو از ابوظبی برای دلگرمی باشد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه