ارسال به دیگران پرینت

همه چیر در مورد پله معلق

پله معلق که با نام‌های پله کنسولی تک محور و پله شناور نیز شناخته می‌شود جز مدرن‌ترین و خلاقانه‌ترین پله‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. همانطور که از اسم این نوع پله می‌توان حدس زد، این پله‌ها پس از نصب در هوا معلق هستند. به اینگونه که هیچگونه اتصالی بین پله‌ معلق فلزی با پله‌های دیگر یا زمین وجود ندارد و معلق به نظر می‌رسند.

همه چیر در مورد پله معلق

پله معلق که با نام‌های پله کنسولی تک محور و پله شناور نیز شناخته می‌شود جز مدرن‌ترین و خلاقانه‌ترین پله‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. همانطور که از اسم این نوع پله می‌توان حدس زد، این پله‌ها پس از نصب در هوا معلق هستند. به اینگونه که هیچگونه اتصالی بین پله‌ معلق فلزی با پله‌های دیگر یا زمین وجود ندارد و معلق به نظر می‌رسند.

 

 در واقع همین ویژگی باعث جلب توجه همه بازدیدکنندگان می‌شود. راه‌ پله معلق علاوه بر زیبایی بسیار ایمن و مستحکم است. ساختار این راه‌ پله‌ها به گونه‌ایی است که کف پله‌ها از یک طرف به کمک شاسی فلزی به دیوار مجاور وصل و درون آن مخفی شده و از طرف دیگر معلق باقی می‌ماند. به منظور افزایش امنیت، جلوگیری از لغزش و انسجام راه پله می‌توان از نرده‌های شیشه‌ای استفاده نمود.

 

 علاوه بر این از مواد و متریال‌های گوناگون می‌توان جهت کفپوش راه پله‌ معلق  و یا پله فلزی ‌استفاده نمود. در ادامه اطلاعات جامعی درباره پله معلق  در اختیار شما قرار خواهیم داد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1-1

 

 

شاسی پله معلق

 

شاسی پله معلق در مراحل نصب پله به کار برده می‌شود. بعد از اینکه از فضایی که می‌خواهید در آن پله معلق را اجرا کنید، نقشه برداری صورت گرفت تا فرم و محل نصب پله‌ها مشخص شود. پس از طی این مراحل شاسی راه پله ساخته می‌شود و در محل مورد نظر نصب می‌شود.

 

برای نصب این شاسی باید از فرد با تجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید زیرا در صورت نصب نادرست یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب برای ساخت آن، کیفیت کلی این راه پله افت پیدا خواهد کرد. بعد از نصب شاسی‌ها باید کف پله‌ها با متریال انتخابی شما ساخته شود تا بر روی شاسی‌های مورد نظر سوار شود. بعد از نصب کف پله‌ها کار راه پله‌ها به اتمام رسیده و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

 

 

 

 

استاندارد پله معلق

 

برای داشتن پله معلق مشابه پله گرد  با کیفیت و ایمن باید ضوابط و استانداردهایی را در هنگام اجرای آن مد نظر قرار دهید. علاوه بر اندازه پله‌ها که اهمیت بسیار زیادی دارند و باید طبق استاندارد ساخته شوند، محل نصب راه پله نیز مهم و حیاتی است.

 

پله معلق برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که رفت و آمد زیادی برای دسترسی به طبقه‌های بالا در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. این پله‌ها انواع مختلفی دارند که در مکان‌های متفاوت اجرا می‌شوند. برای مثال محل گردش پله‌ها، اندازه پله‌ها که باید متناسب با مکان اجرای راه پله باشد و دیگر موارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

همچنین پله‌های پیش ساخته نیز یکی از سریع‌ترین روش‌های اجرای راه پله می‌باشد. پله‌های آماده در کارگاه‌ها ساخته و سپس در ساختمان در محل نصب اجرا می‌شوند. البته لازم به ذکر است این نوع پله‌ها با توجه به ابعاد نقشه راه پله منزل شما ساخته می‌شوند.

 

1-2

 

نمای پله معلق

 

به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل محبوبیت راه پله‌های معلق نمای زیبای آنها است. تنوع و زیبایی نمای این پله‌ها به گونه‌ایی است که در اولین نگاه چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. علاوه بر این با نصب نرده‌های شیشه‌ایی یا کابلی نه تنها می‌توان امنیت این راه پله‌ها را افزایش داد بلکه می‌توان زیبایی آنها را چندین برابر نمود. پله‌های معلق را از نظر فرم و شکل نما می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. انواع پله‌های معلق یا شناور بر اساس شکل ظاهری و نما عبارتند از:

 

 

  • راه پله‌ معلق مستقیم
  • راه پله‌ معلق به شکل U
  • راه پله‌ معلق به شکل T
  • راه پله‌ معلق اسپیرال یا مارپیچ

 

اندازه پله معلق

 

ارتفاع پله معلق با توجه به محل اجرا و نصب آن و همچنین نوع کاربری (نحوه استفاده افراد) تعیین می‌شود. با این وجود به طور کلی ارتفاع مناسب پله معلق برای نصب در منازل و ساختمان‌های مسکونی بهتر است تقریبا ۱۶ الی ۲۰ سانتی متر و ارتفاع مناسب در محیط‌های عمومی باید ۱۵تا ۱۷ سانتی متر باشد. توجه داشته باشید که اندازه‌های ذکر شده مناسب تمام افراد با محدوده سنی مختلف است.

در مورد اندازه کف پله معلق نیز همین گونه است. به این معنا که اندازه استاندارد کف پله به سایز کف پا و طول گام‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی سایز کف پله بهتر است ۶۳ تا ۶۵ سانتی متر در نظر گرفته شود. با این وجود در شرایط خاص و در صورت لزوم امکان پهن نمودن کف پله معلق تا ۳ یا ۴ سانتی متر بیشتر نیز وجود دارد.

 

1-3

 

اتوکد پله معلق

 

معمولا برای طراحی و ترسیم پله‌‌های معلق دو نرم‌افزار اتوکد ساده و ‌AutoCAD Architecture مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نرم‌افزار‌های ذکر شده به منظور ترسیم و طراحی اتوکد راه پله معلق باید ابتدا از قسمت STAIR ADD وارد شوید و سپس گزینه SHape و در نهایت شکل مورد نظر (Spiral) را انتخاب نمایید.

 

در مرحله بعد لازم است نقطه‌ایی مرکزی و شعاع استاندارد را برای پله معلق وارد کنید. برای ساخت پله معلق مورد نظر خود (برای مثال پله معلق مارپیچ) ابتدا تنظیمات مورد نیاز را انتخاب کنید و سپس پالت ابزاری مورد نیاز را باز نموده و ابزار مورد استفاده در طراحی پله را انتخاب نمایید. در قسمت Properties، روی گزینه Design کلیک نمایید

 

سپس گزینه Basic را باز و گزینه General را برگزینید. توجه داشته باشید در ابتدا لازم است یک دایره‌ با شعاع مورد نیاز رسم کنید و سپس دایره‌ای دیگر با فاصله ۲ متر از دایره‌ی اول رسم نمایید. در مرحله آخر با کلیک بر روی گزینه‌ ترسیم پلان، تعداد پله‌های معلق طراحی و رسم شده نشان داده می‌شود.

 

1-4

 

مقطع پله معلق

 

از مقطع پله جهت استاندارد بودن و اجرای صحیح پله‌ طراحی و رسم شده استفاده می‌کنند. زیرا مهم‌ترین نکته در طراحی و ترسیم انواع پله‌ها سایز دقیق و درستی ترسیم و اجرای آنها است. این کار باید برای طراحی و ترسیم پله‌‌های معلق نیز انجام شود. به عنوان مثال در هنگام ترسیم مقطع پله معلق لازم است کد، کف و همچنین اندازه ارتفاع پله‌ها در نظر گرفته شد. علاوه بر این می‌بایست چگونگی چرخش پله‌ها نیز مشخص شود.

 

نتیجه گیری

 

پله معلق جز سازه‌های مدرن و پرکاربرد در ساختمان‌ سازی محسوب می‌شود. با نصب این راه پله‌ها می‌توان محیطی جذاب و بروز ایجاد نمود که توجه همگان را به خود جلب نماید. البته توجه داشته باشید نحوه طراحی و اجرای درست و همچنین استفاده از مصالح با کیفیت در استحکام و مقاومت پله بسیار موثر است. از این رو برای تامین امنیت ساکنین و عزیزان خود لازم است به یک شرکت معتبر مراجعه نمایید. گروه تولیدی نوین پله تولید کننده، ارائه دهنده و اجرا کننده انواع پله‌ها با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر به سایت novinpele.com مراجعه نمایید.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه