ارسال به دیگران پرینت

اهمیت واکسن HIV و خطرات بیماری ایدز

واکسن ایدز شرکت مدرنا

مدرنا که بیشتر به دلیل تولید واکسن کرونا بر پایه فناوری mRNA شناخته می‌شود، حالا آزمایشات بالینی مراحل اولیه واکسن HIV را نیز آغاز کرده است.

واکسن ایدز شرکت مدرنا

شرکت بیوتکنولوژی برای توسعه این واکسن با شرکت غیرانتفاعی ابتکار بین المللی واکسن ایدز (IAVI) همکاری کرده است که از همان فناوری واکسن موفق کرونا مدرنا استفاده می‌کند. طبق بیانیه شرکت، اولین شرکت کنندگان در آزمایش فاز اول دوزهایی را در دانشکده پزشکی و علوم بهداشت دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرده‌اند.

واکسن جدید از mRNA یا RNA پیام رسان استفاده می‌کند که به سلول‌های بدن آموزش می‌دهد تا با ساخت پروتئین‌ها، پاسخ‌ها ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند.

دکتر «مارک فاینبرگ» رئیس و مدیر عامل IAVI در بیانیه‌ای گفت:

بسیار هیجان زده هستیم که این مسیر جدید را در طراحی واکسن HIV با پلتفرم mRNA مدرنا پیش می‌بریم. تحقیق و جستجو برای واکسن HIV بسیار چالش برانگیز بوده است و داشتن ابزارهای جدید در چارچوب ایمونوژن و پلتفرم‌ها می‌تواند کلید اصلی پیشرفت سریع در جهت یک واکسن موثر و ضروری HIV باشد.

دانشمندان امیدوار هستند که این واکسن بتواند گلبول‌های سفید خاصی به نام سلول‌های B را القا کند تا به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ای تبدیل شوند که می‌توانند ویروس را خنثی کنند.

اهمیت واکسن HIV و خطرات بیماری ایدز

نزدیک به 38 میلیون نفر در سراسر جهان از HIV یا ویروس نقص ایمنی انسانی رنج می‌برند که در نهایت می‌تواند منجر به بیماری کشنده ایدز شود. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در اوج اپیدمی ایدز در اواسط دهه 1990 ایالات متحده، بیش از 50 هزار مرگ و میر در هر سال رخ داده است.

با این حال، امروزه، وجود داروهایی که می‌توانند بارهای ویروسی را به موارد غیرقابل شناسایی تبدیل کنند تا ویروس منتقل نشود و همچنین قرص‌هایی که از آلوده شدن افراد جلوگیری می‌کند، HIV بسیار قابل کنترل‌تر است. اما با وجود دهه‌ها تحقیق، هنوز هیچ واکسنی ساخته نشده است. چندین گزینه آزمایشات بالینی خود را انجام داده‌اند، اما در مراحل بعدی شکست خورده‌اند.

منبع : دیجیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه