ارسال به دیگران پرینت

پاکستان

آیا می دانستید سرود ملی پاکستان به زبان فارسی است؟+ویدئو

سرود ملی پاکستان به زبان فارسی ساخته شده و فارسی زبان مادر زبان اردو به‌شمار می‌آید.

آیا می دانستید سرود ملی پاکستان به زبان فارسی است؟+ویدئو

سرود ملی پاکستان به زبان فارسی ساخته شده و فارسی زبان مادر زبان اردو به‌شمار می‌آید. امروزه در برخی ایالات همچون پیشاور، پاراچنار، شهر کویته، و قلعه لادگشت فارسی‌گویان زیادی وجود دارند. شمار دانش‌آموختگان پاکستانی در رشته زبان و ادبیات فارسی بیشتر از همه کشورها، به‌جز ایران، است.

در گوشه و کنار شهرهای گوناگون پاکستان سنگ‌ نبشته‌ها و لوحه‌هایی به زبان فارسی به چشم می‌خورد، چکامه سرایی (شعرخوانی) و فارسی‌سرایی نیز در این کشور رواج دارد. بیشتر مردم پاکستان در جریان گفتگو به زبان اردو، برای دلیل محکم در گفتار خود، چکامه (شعر) یا ضرب‌المثل فارسی را گواه می‌آورند.

افزون بر شاعران و نویسندگان فارسی پاکستانی، شماری زیادی از سیاستمداران و هنرمندان آوازخوان در پاکستان وجود دارند که به زبان فارسی صحبت می‌کنند. پارسی گویی تا جایی در پاکستان بوده و هست که سرود ملی آنها به زبان پارسی است.

زمانی که پاکستان مستقل شد سرود میهنی نداشت و از این رو زمانی که پرچم پاکستان را بالا می‌بردند ندای پاکستان زنده‌باد، آزادی پاینده‌باد را سر می‌دادند. پس از چندی محمدعلی جناح سرودی برای پاکستان سرود ولی چون سرود او پایه مذهبی نداشت برآن شدند که سرودی دیگر برای پاکستان بسرایند و این سرود جدید را به گونه‌ای سرودند که واژگان آن بین اردو و فارسی مشترک باشد و حتی از نظر دستوری نیز از دستور زبان فارسی پیروی می‌کند و تنها واژه غیرفارسی در آن واژه هندی کا است. این سروده سروده شاعر پاکستانی ابوالاثر حفیظ جالندهری است.

 
 

پاک سرزمین شاد باد

کشور حَسین شاد باد

تو نشان سرزمین عالی شان

ارض پاکستان

مرکزی یقین شاد باد

پاک سرزمینی کا نظام

قوّت اخوّت عوام

قوم، ملک، سلطنت

پائنده تابنده باد

شاد باد منزل مراد

پرچم ستاره و هلال

رهبر ترقی و کمال

ترجمان ماضی شان

حالجان استقبال!

سایۂ خدائی ذوالجلال

حجم ویدیو: 2.71M | مدت زمان ویدیو: 00:01:19
منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه