ارسال به دیگران پرینت

حفظ اثر داروها

مراقب عواقب تداخل داروها با داروهای دیگر باشید

مصرف بعضی از داروها با داروهای دیگر برای شما تداخل ایجاد می کند و باعث بیماری های زیادی خواهد شد پس بهتر است مکمل دارو هارا بشناسید.

مراقب عواقب تداخل داروها با داروهای دیگر  باشید

مصرف بعضی از داروها با داروهای دیگر برای شما تداخل ایجاد می کند و باعث بیماری های زیادی خواهد شد پس بهتر است مکمل دارو هارا بشناسید.

مواد غذایی و خوراکی های ممنوع برای حفظ اثر داروها

قطعاً می‌دانید که دارو ها گاهی اوقات در ترکیب با یکدیگر خوب کار نمی کنند اما چیزی که می خورید و چیزی که می نوشید، هم روی دارو ها اثر گذار است. پس قبل از این که برای اولین بار یک دارو را استفاده کنید، حتما با پزشک خودتان یا پزشک داروخانه صحبت کنید و در مورد دارو اطلاعات کافی را بگیرید تا بدانید که در کنارش باید چه چیز هایی مصرف کنید.

 

گریپ فروت

گریپ فروت جزء مرکبات است و سلول‌ های خاصی را در سیستم گوارشی ایجاد می کند و باعث حرکت دارو در بدن می‌ شود و روی بیش از 50 دارو اثر منفی می گذارد. پس بهتر است که در حین مصرف دارو؛ از آن استفاده نکنید.

گریپ فروت

شیرین بیان

بعضی از افراد از این ماده گیاهی استفاده می‌ کنند تا گوارش شان بهبود پیدا کند یا این که از آن به عنوان طعم دهنده غذایی کمک می‌ گیرند اما مصرف آن همزمان با دارو باعث تضعیف عملکرد دارو می‌ شود؛ پس بهتر است که در دوره مصرف دارو از آن استفاده نکنید.

شیر

این محصول لبنی باعث می شود که بدن به سختی آنتی بیوتیک های خاص را فرآوری کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم در کنار پروتئین و کازئین باعث ایجاد مشکلاتی می شوند؛ پس اگر آنتی‌ بیوتیک مصرف می کنید، هرگز از شیر استفاده نکنید و موادی که داخل شیر به کار رفته است را نیز به صورت جداگانه نخورید.

شیر

شکلات

شکلات تلخ باعث تضعیف اثر دارو می شود. به خاطر همین مصرف آن توصیه نمی‌ شود. مهم تر از همه اینکه برای کسانی که مبتلا به افسردگی یا فشار خون هستند، هم مضر است. بهتر است که ریسک نکنید و هیچ شکلاتی را در دوره مصرف دارو استفاده نکنید.

مکمل آهن

مکمل آهن ممکن است اثر گذاری دارو های مختلف مخصوصا داروهای تیروئید را کم کند و بهتر است آنها را با یکدیگر مصرف نکنید. اگر هم از مولتی ویتامین استفاده می کنید، حواس تان باشد که داخلش آهن دارد یا خیر. اگر داشت، آن را با دارو های دیگر استفاده نکنید.

قرص آهن

قهوه

قهوه باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و همزمان با دارو نباید آن ها را استفاده کنید. دارو هایی که حاوی آسپرین هستند یا داروهای مخصوص آلرژی یا دارو های مخصوص تنفس، همگی با قهوه تداخل ایجاد می کنند.

آنتی هیستامین

آنتی هیستامین که برای آبریزش بینی و عطسه استفاده می شود را نباید در کنار دارو های دیگر مخصوصاً داروی فشار خون استفاده کنید، زیرا اثرگذاری دارو های دیگر را هم کم می کند.

داروی ضد تشنج

دارو های ضد تشنج را همراه با دارو های دیگر استفاده نکنید؛ به طور مثال استفاده از این داروها در کنار داروهای جلوگیری از بارداری اثرات بسیار مخربی خواهد داشت.

قرص ضد تشنج

ویتامین کا

اگر از دارو هایی مثل وارفارین استفاده می کنید، مطمئن باشید که در کنارش ویتامین کا استفاده نکنید. در غیر این صورت خطرات بسیار زیادی از جمله خونریزی را به همراه دارد. در کل توصیه می شود که ویتامین کا را در کنار هیچ داروی دیگری مصرف نکنید.

جینسینگ

جینسینگ اثر گذاری دارو ها مخصوصاً داروهایی مثل وارفارین را کم می‌ کند و اگر آن را با دارو های دیگر استفاده کنید؛ ممکن است باعث خونریزی داخلی هم بشود.

سن جان ورت اس تی پی

بعضی از افراد این دارو را برای افسردگی استفاده می‌ کنند؛ اما بهتر است که مراقب باشید و آن را با هیچ داروی دیگری حتی داروی گیاهی هم همزمان استفاده نکنید، زیرا ممکن است اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

دارو ضد افسردگی

جینکوبیلوبا

این داروی ترکیبی برای جلوگیری از فشارخون و افسردگی استفاده می شود. استفاده از آن؛ در کنار دارو های دیگر باعث مشکلات مختلف و جبران ناپذیر می شود که باید خیلی مراقب باشید.

دقیقاً طبق دستور پزشک عمل کنید

این که پزشک چه دارویی را سر چه تایمی و با چه تعداد دفعاتی برای تان تجویز کرده است، در اثرگذاری آن تاثیر بسیار بالایی دارد. پس دقیقاً طبق دستورالعمل و تجویز پزشک عمل کنید.

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه