ارسال به دیگران پرینت

سردار مهری خبر داد؛

کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار ساله

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور از کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار سال طی دو عملیات خبر داد.

کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار ساله

سردار حسن مهری از کشف اشیا عتیقه و باستانی به همت یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران خبر داد و در تشریح این مطلب اظهار داشت: همکارانم در یگان حفاظت استان تهران با رصد اطلاعاتی و طی دو عملیات جداگانه موفق به دستگیری قاچاقچیان عتیقه و کشف ۹۳۰ قلم شیء عتیقه تاریخی و فرهنگی شدند.

وی افزود: قاچاقچیان قصد داشتند این اشیا عتیقه را از کشور خارج کنند که با هوشیاری نیروهای انتظامی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری، ناکام ماندند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور با اشاره به کشفیات این دو عملیات عنوان کرد: یک مجسمه ارزشمند با قدمت سه هزار سال در این کشفیات وجود دارد که قاچاقچیان قصد فروش به مبلغ ۴ میلیارد تومان داشتند که روز قبل در معامله این عتیقه، توسط نیروهای انتظامی و عملیات نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران، غافلگیر شدند.

وی اضافه کرد: کشف این مجسمه ارزشمند و تاریخی در حالی صورت گرفت که قاچاقچیان به مأموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیشنهاد رشوه ۴۰۰ میلیون تومانی داده بودند که در این عملیات ضربتی، ۳ نفر دستگیر شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به رد رشوه ۴۰۰ میلیونی توسط نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی مطرح کرد: از میان این ۹۳۰ قلم شیء عتیقه ،۸۱۰ شیء اصل و مابقی بدل کارشناسی شده است و در میان کشفیات؛ مفرق، سکه قدیمی، زیورآلات باستانی و.. دیده می‌شود که قدمت سه هزار ساله و دیرینه تاریخی دارند که عمدتاً قاچاقچیان به شیوه حفاری‌های غیر مجاز به دست آوردند.

سردار مهری در بخش دیگری از سخنان به تشریح عملکرد ۹ ماهه یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی پرداخت و بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۵ هزار و ۸۹۴ ابلاغ اوراق و اخطاریه توسط این یگان صورت گرفته است، از طرفی با ۳۳۷ مورد تخریب آثار فرهنگی مقابله کرده ایم.

وی با اشاره به ضبط و توقیف ۳۲۸ دستگاه فلزیاب طی ۹ ماهه سال جاری، خاطر نشان کرد: طی این بازه زمانی ۸۷۶ فقره پرونده قضائی تشکیل و هزار و ۴۲۸ نفر دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور درباره اقلام مکشوفه گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۲ هزار و ۵۰۱ قلم عتیقه اصل و ۶ هزار و ۸۸ قلم عتیقه تقلبی کشف شده است.

سردار مهری تعداد ارسال اخبار مردمی را ۶۶۲ مورد عنوان کرد و به قاچاقچیان اشیا عتیقه و سودجویان هشدار داد که در رصد نیروهای این یگان هستند و شناسایی و دستگیری قاچاقچیان عتیقه به جد دنبال و عملیاتی می‌شود.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه