ارسال به دیگران پرینت

دیپلمات‌های غربی پس از مذاکرات با طالبان: امدادرسانی در افغانستان گسترش می‌یابد

آمریکا و اروپا در بیانیه‌ای مشترک پس از نشست اسلو گفتند که امدادرسانی در افغانستان گسترش می‌یابد. اما در این بیانیه اظهار نگرانی شده است که هنوز "موانع خاص" وجود دارد و آنها خواهان برداشتن سریع "تمام شرایط و موانع" کمک‌های بشردوستانه شدند.

دیپلمات‌های غربی پس از مذاکرات با طالبان: امدادرسانی در افغانستان گسترش می‌یابد

آمریکا و اروپا در بیانیه‌ای مشترک پس از نشست اسلو گفتند که امدادرسانی در افغانستان گسترش می‌یابد. اما در این بیانیه اظهار نگرانی شده است که هنوز "موانع خاص" وجود دارد و آنها خواهان برداشتن سریع "تمام شرایط و موانع" کمک‌های بشردوستانه شدند.

 

دیپلمات‌های غربی که با طالبان در اسلو مذاکرده کردند بر "نیاز شدید" به یک "نظام سیاسی فراگیر با حضور نمایندگان همه اقشار" برای تضمین ثبات و آینده صلح‌آمیز برای افغانستان تاکید کردند.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده پس از نشست‌های اسلو با هیات طالبان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بیانیه مشترک ده ماده‌ای صادر کرده‌اند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در اسلو خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان و به رسمیت شناختن دولت طالبان شد.

این در حالی است که تحریم‌ها علیه طالبان مانع امدادرسانی به مردم افغانستان نیز شده است.

هیچ کشوری تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

در بیانیه اخیر کشورهای حاضر در نشست اسلو نیز تصریح شده است که دیدارهای آنها با طالبان "به هیچ وجه به معنای رسمیت شناختن یا مشروعیت بخشیدن" به دولت موقت اعلام شده توسط طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ نیست.

آنها تاکید کردند که "منبع مشروعیت داخلی هر حکومت آینده افغانستان، خود مردم افغانستان خواهد بود."

آقای متقی پس از نشست اسلو به بی‌بی‌سی گفت:"اگر معنای فراگیر این باشد که همه قوم‌ها در حکومت باشند که هست. اگر معنایش این است که همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت باشند که هست."

طالبان با این انتقاد روبه‌روست که همه اعضای کابینه و مقام‌های دولت مرد و از یک مذهب و یک قوم هستند و زنان در دولت طالبان جایی ندارند.

پس از نشست اسلو، روز چهارشنبه اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز به ریاست نخست وزیر نروژ وضعیت در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند، و خواهان رفع موانع کمک‌رسانی، حقوق زنان و آزادسازی دارایی‌های افغانستان شدند.

یونس استور، نخست وزیر نروژ نیز در نشست شورای امنیت گفت که قبل از عادی‌‌سازی روابط بین طالبان و جهان، این گروه باید حضور سیاسی خود را در این کشور "همه‌شمول" بسازد.

او گفت در نشست اوسلو با طالبان گفتگوهای جدی در مورد "حکومت فراگیر، حقوق بشر، کمک‌های بشردوستانه و آموزش زنان" صورت گرفت.

وزارت خارجه نروژ امروز بیانیه مشترک ده ماده‌ای کشورهای غربی را منتشر کرد.

در بیانیه آمده که آنها "تمرکز بر فوریت" رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان کرده و بر اقدامات لازم برای کمک به کاهش رنج افغان‌ها تاکید کردند.

آنها از طالبان خواستند تا اقدامات بیشتری برای پایان بخشیدن به افزایش نگران کننده نقض حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه (از جمله بازداشت فعالان حقوق زنان) ربودن، سرکوب رسانه‌ها، کشتن‌های فراقانونی، شکنجه و محدودیت‌های زنان و دختران در زمینه آموزش، اشتغال و آزادی سفر بدون همراه مرد بردارند.

کشورهای غربی از تعهدات علنی طالبان مبنی بر دسترسی همه زنان و دختران به آموزش در تمام سطوح (ابتدایی، متوسطه و عالی) پس از بازگشایی مدارس در سراسر کشور در ماه مارچ (مارس) "استقبال" کرده و بر لزوم آمادگی‌های عملی، بودجه و فنی برای اطمینان از تحقق این امر تأکید کردند.

آنها گفتند که از طالبان انتظار داریم به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر پایبند باشد.

نمایندگان کشورهای غربی گفتند که دولت‌های ما در حال گسترش عملیات امدادی، کمک به جلوگیری از سقوط خدمات اجتماعی و حمایت از احیای اقتصاد افغانستان هستند.

آنها به اهمیت افزایش نقدینگی و حمایت از نظام بانکی افغانستان برای کمک به ثبات اقتصادی و یک استراتژی شفاف و صحیح برای بازگرداندن اعتماد به نظام مالی تاکید کردند.

پس از دیدار نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در روز ۲۳ ژانویه، نمایندگان غربی از طالبان توقع رسیدگی به نگرانی‌های ابراز شده را دارند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه