ارسال به دیگران پرینت

واریز عیدی جدید دولت بحساب سرپرستان خانوار

بر اساس گفته‌های رحمت اله نوروزی، کمیسیون تلفیق به دنبال مکانیسمی است تا کارت های اعتباری ارزاق را جایگزین پرداخت نقدی یارانه ها کند.

واریز عیدی جدید دولت بحساب سرپرستان خانوار

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق با موضوع چگونگی تصمیم سازی در خصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: نشست ویژه بررسی حذف یا تداوم ارز ترجیحی که از روز یکشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. البته هیچکدام از نمایندگان در خصوص اینکه تداوم تخصیص ارز ترجیحی با شکل و شمایل فعلی امکان پذیر نیست، مخالفتی ندارند، اما مساله اصلی در وهله نخست، مکانیسم حذف ارز ترجیحی و در مرحله بعد، راهکارهایی است که برای حمایت از اقشار کم برخوردار و محروم جامعه تدارک دیده می شود.

نوروزی در ادامه گفت: در شرایط فعلی برخی از نمایندگان معتقدند که باید هرچه سریعتر روند حذف این نوع ارز را از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز کرد و گروهی دیگر نیز از حذف تدریجی آن حمایت می کنند. این دسته از نمایندگان با اشاره به شرایط خاص کشور و مشکلات برآمده از کرونا، تحریم و...معتقدند حذف یکباره و ناگهانی ارز ترجیحی باعث بروز نوسانات گسترده در قیمت اقلام اساسی و سایر خدمات در کشور خواهد شد.

او افزود: در نقطه مقابل نیز برخی نمایندگان با اشاره به رانت گسترده ای که در اثر توزیع این نوع ارز ایجاد شده و تشکیل بازارهای سیاه نهاده و سایر اقلام، خواستار حذف فوری هستند. مباحث متعددی در نشست روز یکشنبه کمیسیون تلفیق در این زمینه مطرح شد و این گفتگوها همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یادآور شد: نشست های ویژه کمیسیون تلفیق برای تصمیم گیری در این خصوص و سایر موضوعات مرتبط با بودجه، روز دوشنبه نیز در ۳شیفت برگزار می شود تا در نهایت، تصمیم مقتضی در خصوص ارز ترجیحی به نفع معیشت مردم اتخاذ شود. به گمانم احتمالا تا پایان روز دوشنبه تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ می شود.

نوروزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که نظر شخصی شما در خصوص سرنوشت حذف ارز ترجیحی چیست؟گفت: شخصا معتقدم از یک طرف با توجه به تورم بالایی که اقتصاد ایران در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته است و از سوی دیگر رکودی که در اثر کرونا در فضای کسب و کار و معیشت مردم ایجاد شده، حذف ناگهانی ارز ترجیحی ممکن است با تبعاتی همراه شود، بنابراین باید با شیب ملایمی این روند را پیگیری کرد.

او با اشاره به اینکه راهکار عاقلانه آن است که روند حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به صورت پلکانی و با اجرای پیوست های حمایتی به نفع اقشار کمتر برخوردار جامعه اجرا شود، گفت:  به هر حال نباید انکار کرد، حذف ارز ترجیحی، انتظارات تورمی را در جامعه افزایش خواهد داد. در شرایطی که هنوز تصمیمی در خصوص حذف ارز ترجیحی گرفته نشده، برخی جریانات سوداگر در بازارها خیز برداشته اند تا بلافاصله پس از تصمیم احتمالی در این خصوص، قیمت اقلام مصرفی و خدماتی را افزایش دهند.

برای مقابله با سوداگری ها چه باید کرد؟

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: برای مقابله با یک چنین تحرکاتی لازم است، همزمان با حذف ارز ترجیحی، رویکردهای نظارتی و تعزیراتی تقویت شود تا در برابر رفتارهای سوداگرانه و سودجویانه ایستادگی شود. در صورتی که مجموعه این ضرورت ها مورد توجه قرار بگیرد، می توان این تصمیم را با کمترین تبعات پیرامونی اتخاذ کرد.  

نوروزی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به راهکارهایی که بعد از حذف ارز ترجیحی برای حمایت از دهک های کم برخوردار جامعه باید در پیش گرفته شود، گفت: مکانیسم حمایت یارانه ای از مردم در زمان حذف این نوع ارز، یکی از مهمترین معادلاتی است که نمایندگان تلاش دارند، به بهترین نحو آن را حل و فصل کنند. دولت اعلام کرده، به طور متوسط حدود ۱۱۰ هزار تومان به یارانه فعلی افراد می افزاید. برخی از نمایندگان نیز اعداد و ارقام بالاتری را مطرح می کنند.

او افزود: اما با توجه به تجربیاتی که در گذشته در خصوص پرداخت یارانه های نقدی ثبت شده به نظرم در این زمینه باید با احتیاط بیشتری تصمیم سازی کرد. افزایش حجم نقدینگی جامعه به هر دلیلی که صورت پذیرد، نهایتا باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان خواهد شد. بنابراین توزیع بن کارت های حمایتی و غیر نقدی راهکار مناسب تری است که مشکلات توزیع پول نقد را ندارد. 

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: مردم می توانند با مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای اقلام مصرفی مورد نیاز خود را تامین کنند، بدون اینکه در این میان پولی رد و بدل شود.البته این موارد در نشست های کمنیسیون تلفیق مطرح و هر کدام از نمایندگان دیدگاه های خود را در خصوص آن مطرح می کنند. باید دید در نهایت چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهد شد./اقتصادآنلاین

افزایش یارانه در سال 1401

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از افزایش یارانه نقدی خانوار در سال آینده خبر داد.

اخبار زیادی در خصوص افزایش مبلغ یارانه نقدی در چند وقت اخیر شنیده شده است اما این مبلغ قطعی یارانه نقدی از طرف دولت و یا مجلس هنوز اعلام نشده است.یارانه نقدی بهمن ماه با شرایط جدید در 20 ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.مرحله یکصد و سی‌ و دوم یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه، روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی  از افزایش یارانه نقدی خانوار در سال آینده خبر داد.

وی افزود کمیسیون تلفیق قصد دارد تمام یارانه های موجود از جمله یارانه معیشتی را ادغام کرده و در قالب های نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شود.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد حتماً افزایشی در یارانه ها برای سال آینده نسبت به سال گذشته و امسال خواهیم داشت اما هنوز ساز و کار در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار نگرفته است.

با نزدیک شدن به پایان سال، این سوال مطرح می‌شود که بالاخره تکلیف حذف ارز ترجیحی و در پی آن یارانه جدید چه شد؟

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، این سوال که تکلیف یارانه جدید چه می‌شود، پررنگ‌تر از قبل در ذهن‌ها نقش می‌بندد. تاکنون حذف ارز ترجیحی تقریبا قطعی شده و همه نمایندگان مجلس می‌گویند سال جدید ارز ترجیحی دیگر جایی در اقتصاد ندارد؛ البته در مورد ارز دارو و نان هنوز کمی تردید وجود دارد.

یارانه نقدی 110 هزار تومانی از راه رسید

اگرچه قرار بود مبلغ یارانه‌ها از آذرماه افزایش پیدا کند اما به نظر می‌رسد افزایش یارانه در دو ماه باقیمانده سال جاری منتفی است

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد

رونمایی دولت از مبلغ یارانه جدید

اخبار زیادی در خصوص افزایش مبلغ یارانه نقدی در چند وقت اخیر شنیده شده است اما این مبلغ قطعی یارانه نقدی از طرف دولت و یا مجلس هنوز اعلام نشده است.یارانه نقدی دی ماه با شرایط جدید در 20 ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.مرحله یکصد و سی‌ و یکم یارانه نقدی مربوط به دی ماه، روز دوشنبه (۲۰ دی ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال است.

اگرچه قرار بود مبلغ یارانه‌ها از آذرماه افزایش پیدا کند اما به نظر می‌رسد افزایش یارانه در دو ماه باقیمانده سال جاری منتفی است. اما یارانه‌ها در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و مردم می‌توانند منتظر واریز یارانه جدید باشند. اما چه کسانی مشمول یارانه جدید نمی‌شوند؟

پرداخت قطعی یارانه جدید، خبری است که نایب رئیس مجلس اعلام کرده و گفته سال آینده به هر نفر ۱۱۰هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود. اما مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند؟

آنگونه که علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس اعلام کرده قرار است در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی گندم و دارو حذف شود و اعتباری که از این محل آزاد می‌شود در قالب یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی به حساب مردم واریز شود.

آنگونه که نیکزاد اعلام کرده مبلغ یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومان است و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مشمولان یارانه ۱۱۰ هزار تومانی همان افرادی هستند که سال گذشته مشمول یارانه معیشتی شدند.

بر این اساس در سال آینده باید منتظر تغییراتی در روند و مبلغ یارانه‌ نقدی بود. چراکه به نظر می‌رسد مبلغ یارانه جدید به ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر قرار بر حذف یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی باشد، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شود. چون یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت می‌شد اما یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی تنها به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. یعنی همان افرادی که از سال ۹۸ به این طرف، یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

بنابراین افرادی که یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند، مشمول یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی هم نمی‌شوند. دولت اعلام کرده که قرار است این یارانه تنها به چند دهک کم درآمد جامعه پرداخت شود. احتمالا افراد سه دهک بالای مشمول یارانه جدید نمی‌شوند.

سال آینده چه یارانه‌هایی واریز می‌شود؟

دولت سیزدهم تاکنون وعده‌های زیادی درباره پرداخت یارانه به مردم داده است. از یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی گرفته تا یارانه ۸۰۰ هزار تومانی که در قالب نقدی و بن خرید کالا به مردم پرداخت شود.

از ماه گذشته،‌ معاونت اقتصادی دولت زمزمه حذف بنزین خودروها را مطرح و اعلام کرد قرار است یارانه بنزین به مردم پرداخت شود. البته هنوز مشخص نیست در صورت تغییر سهمیه‌بندی بنزین، مبلغ یارانه آن چقدر خواهد بود. اما با توجه به برخی از اظهارات می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد حدود ۳۰ هزار تومان است و این یارانه برای یک خانواده چهار نفره به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

افزایش یارانه نقدی خانوارها در سال آینده

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ترجیحی تخصیصی به برخی کالاهای اساسی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ بنای دولت بر این است که قیمت نان و دارو اضافه نشود، به طوری که وارد کننده گندم و مواد اولیه تولید دارو، محصول خود را با ارز نیمایی وارد کند ولی عرضه کننده نهایی مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ را از دولت بگیرد تا مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، نان و دارو را با همان قیمت سابق دریافت کنند.

وی افزود: البته در لایحه ۱۴۰۱ برنامه دولت این است که نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را از دریافت ارز ترجیحی حذف کند و در ازای آن اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ۷ دهک درآمدی در نظر گرفته شده تا افزایش احتمالی قیمت کالاهای مرتبط با نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را جبران کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: بر این اساس یارانه جدید چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۳ هزار تومان خواهد شد، به طوری که یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم نیز ۳۶۰ هزار تومان است.

قادری با بیان اینکه بدون شک این تصمیم دولت از بروز تورمی بزرگ که ناشی از تداوم سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به چندین قلم کالا بود، جلوگیری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در کمیسیون برنامه در ارتباط با آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی بحث‌هایی مطرح شده اما رای گیری در این رابطه صورت نگرفته است، با این وجود نه تنها کمیسیون برنامه بلکه کلیت مجلس نیز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان یک الزام تایید می‌کند.

وی افزود: حتی مجلس در بودجه ۱۴۰۰ نیز صرفاً در ۶ ماهه اول مجوز تخصیص ارز ترجیحی را صادر کرد و در ۶ ماه دوم دولت را ملزم به حذف ارز ۴۲۰۰ کرده بود؛ بنابراین از مصوبه سال گذشته مجلس نیز می‌توان این استنباط را داشت که موافق حذف ارز ترجیحی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، وزارت تعاون مکلف شده تا با در اختیار داشتن سامانه‌های اطلاعاتی، سه‌دهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند.

قادری عنوان کرد: بر اساس برخی ارزیابی‌ها هم‌اکنون گردش مالی ۲۲ میلیون نفر از ایرانیان بالای یک میلیارد تومان است که البته ممکن است برخی از آن‌ها مامور خرید در یک دستگاه اجرایی باشند یا اینکه منزل مسکونی خود را جابجا کرده باشند ولی دیگر افراد که دارای گردش مالی بالا هستند دلیلی ندارد که یارانه نقدی دریافت کنند.

وی درباره گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون تغییر نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی مطرح می‌شود، گفت: نظر کمیسیون برنامه و بودجه این است که کارت یا حساب الکترونیکی برای مشمولان دریافت یارانه نقدی در نظر گرفته و مبلغ یارانه در حساب آن‌ها شارژ شود تا یارانه‌بگیران امکان انتخاب و خرید چند قلم کالا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتخب داشته باشند.

 

 

عیدی:

حداقل عیدی کارگران اعلام شد | کدام کارگران عیدی ۷ میلیون ‌تومانی می‌گیرند؟

عیدی کارگرانی که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر هم ۷میلیون و ۹۶۶هزار و ۴۸۵تومان خواهد بود.

حداقل عیدی کارگران اعلام شد | کدام کارگران عیدی ۷ میلیون ‌تومانی می‌گیرند؟
 

با نزدیک شدن به سال جدید، کارگران و کارمندان منتظر عیدی هستند؛ اما عیدی کارگران برای امسال چه قدر است و حداقل و حداکثر عیدی پرداختی به کارگران چقدر خواهد بود؟

باتوجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، عیدی کارگران در سال جدید، حداقل ۵میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۹۰تومان و حداکثر نیز ۷میلیون و ۹۶۶هزار و ۴۸۵ خواهد بود؛ البته این مقدار عیدی برای کارگرانی است که ۱۲ماه کرده‌اند. وضعیت برای کارگرانی که کمتر کار کرده باشند متفاوت است.

 

عیدی کارگرانی که کمتر از ۱۲ماه کار کرده باشند، چه قدر است؟

کارگرانی که یک ماه کار کرده باشند، ۴۴۲هزار و ۵۸۲تومان عیدی خواهند گرفت. عیدی برای کارگرانی که دو ماه کار کرده باشند، ۸۸۵هزار و ۱۶۵تومان خواهد بود.

 

کارگرانی با سابقه کاری ۳ماه، یک میلیون و ۳۲۷هزار و ۷۴۷تومان عیدی می‌گیرند. اگر سابقه کارگری، ۴ماه باشد، یک میلیون و ۷۷۰هزار و ۳۳۰تومان عیدی خواهد گرفت.

 

عیدی

 

عیدی کارگری که ۵ماه کار کرده باشد، ۲میلیون و ۲۱۲هزار تومان خواهد بود. کارگرانی که ۶ما کار کرده باشند نیز ۲میلیون و ۶۵۵هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد.

عیدی کارگرانی که ۷ماه کار کرده باشند، ۳میلیون و ۹۸هزار تومان است. عیدی کارگرانی با ۸ماه سابقه کار نیز ۳میلیون و ۵۴۰هزار تومان خواهد بود.

 

کارگرانی که ۹ماه کار کرده‌اند، منتظر عیدی ۳میلیون و ۹۸۳هزار و ۲۴۲تومانی باشند. میزان عیدی کارگرانی با ۱۰ماه کارکرد نیز ۴میلیون و ۴۲۵هزار تومان خواهد بود.

کارگرانی که ۱۱ماه کار کرده باشند نیز ۴میلیون و ۸۶۸هزار و ۴۰۷تومان عیدی می‌گیرند. برای کارگرانی که ۱۲ماه کار کرده باشند نیز حداقل ۵میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۹۰تومان و حداکثر ۷میلیون و ۹۶۶هزار و ۴۸۵تومان عیدی در نظر گرفته شده است.

 

عضو شورای‌عالی کار نیز با تاکید بر اینکه اخراج کارگر در ماه‌های پایانی سال برای فرار از عیدی ممنوع و غیرقانونی است، گفت: کارگران در این شرایط می‌توانند به مراجع حل اختلاف در ادارات کار مراجعه کرده و شکایت و دعوی خود را اقامه کنند.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • آزادی ارسالی در

      راه مبارزه با سوداگری فرزندان بستگان مسئولین که در واردات یا اخذ ارز ترجیحی خون مردم را تو شیشه کرده اند، از بین بردن مردم نیست.
      چرا برای مبارزه با ارزخورها با مردم می جنگید؟
      اگه جنگی بشه کی میخواد از کشور دفاع کنه؟
      فرزندان شما که با پولهای بادآورده به روسیه، چین یا اروپا و امریکا میرن یا ما مردم که به اسم آزادسازی قیمت ها داریم ذبح میشیم؟

    • ناشناس ارسالی در

      لعنت خدا بر دروغگویان و کسانی که پول مردم را می‌خورند و کاری برای مردم نمی‌کنند.

    • ایرانی ارسالی در

      اگرهم رانتی درخصوص دلار۴۲۰۰ باشد ازاین دولت است.قبلامیگفتیددولت روحانی ، حالا که دولت دست شماست.

    • رضا ارسالی در

      هنوز که عملا ارز حذف نشده : گوشت بشدت گران شده . وای به روزی که حذف شود. و اونروز آیا این مقدار کم واریزی دولت چه بدرد مردم می‌خورد!

    • احمد ارسالی در

      این دولت ماموریت دارد مردم در فقر نگه دارد و بودجه مملکت صرف گرو هایی مفت خور نماید

    • حسین منصور حلاج ارسالی در

      همه ش دروغه

    • ناشناس ارسالی در

      شما جز بدبخت کردن مردم هنر دیگری ندارین

    • ایلین ارسالی در

      اها منظورشون اینه که تا آخرسال دوماهو میخوان فعلا بخورن

    • بیکار ارسالی در

      زمانی نتیجه رانخوارها معلوم میشود که دیگرمارانیست حالا چه برایشان درسی باشد چه نباشد فعلا" بدبختیهامال ماهست که نه بیمه داشتیم نه حقوقی وتوان کارهم باسن بالارانداریم

    • ناشناس ارسالی در

      خواهشن من که میدونم تمام این مسولین خودشونم میدونن که با این حقوق ویرانه ای که میدن نه این 45تومن و اینا اصلا من میگم ارز رو هم بر ندارن نفری 300 هزارتومن یارانه بدن به والله با حقوق 4و5 میلیون نمیشه زنده بود چه بشه که زندگی کرد اگر یکی از این مسولین اومد بجای بنده که شغلم کارگر کفاشی یکسال کار کرد و تونست جواب زن و بچهاشو بده من میشم مریدش مادر مرده را مادر مرده می‌فهمد. تا با مردم روراست نباشن این بار کج به منزل نمی‌رسد مگر این کشورهایی که با ابر قدرت‌ها دوستی دارن عزتش ن ازدست رفته همین ژاپن رو که آمریکا بمب اتم زد که 10 برابر ما شهید داد الان اونا با آمریکا روابط اوکی دارن عزتش ن رفته بس کنین تورو به علی اگر علی شناسین

    • بهاری ارسالی در

      دهک چیه؟ می نویسید یارانه سه دهک یا دو دهک !!

    • علی عقیقی صابر ارسالی در

      به خدا هیچ ارزویی جز مرگ از خدا نداریم اخه چقدر شرمندگی زن وبچه مرگ از زنده بودن رواتر است بعدش به خاطر بیکاری بدهکار هم باشیم .شما رو به خدا دعا کنید‌ خدا از ما راضی بشه

    • ناشناس ارسالی در

      از ماست که بر ماست هی میگه دهک مسخره بازی جمش کن همتون سروتهتون یکی دیگه فیلم بازی نکنید حناتون رنگ نداره

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه