ارسال به دیگران پرینت

آتش‌هایی که دامن «ایران» را گرفت

عکس‌ها و خبرهایشان اندوه بزرگی بر سر خانواده‌هایشان و مردم آوار کرد. انسان، حیوان و حتی درختان، زمانی که هر کدام زندگی هر روزشان را با امید به آینده بهتر، پیدا کردنِ غذا یا قطره‌ای آب شروع می‌کردند، به هر دلیلی آتش به جانشان کشیده شده و دود شدند.

آتش‌هایی که دامن «ایران» را گرفت

خبرهای آتش سوزی بسیاری در سال‌های گذشته خبرساز شده است. از آتش سوزی ساختمان‌های مختلف گرفته تا جنگل‌ها. گزارشی که می‌خوانید مروری است بر آتش سوزی‌هایی که بزرگتر  از بقیه بوده و خانواده‌های بسیاری را عزادار کرده‌ است. آتش سوزی‌هایی که همه‌ی مردم را متاثر کرده و حتی با عزاداری عمومی همراه بوده است. 

پلاسکو

پلاسکو

پنج سال پیش، زمانی که مردم تلویزیون‌های خود را روشن کردند ساختمان پلاسکو را می‌دیدند که دود از سرش بلند شده است و مدتی بعد جلوی چشمانشان فرو ریخت. حادثه‌ای که ۲۲ نفر در آن قربانی شدند.

آتش سوزی از ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ شروع و تا ساعت ۹ صبح مهار می‌شود اما بعد از مدتی دوباره اوج می‌گیرد و بعد از سه ساعت و نیم سوختن فرو می‌ریزد. ساختمانی که زمانی خودش بلندترین بنای شهر تهران بود.  

بنابر گزارش اورژانس تهران، آخرین آمار اعلامی از تعداد مصدومان این حادثه ۲۳۵ نفر بود. ۱۸۱ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان و ۵۵ نفر هم به بیمارستان منتقل شدند که یک نفر از آن‌ها فوت کرد. ۵۲ نفر هم پس از بستری در بیمارستان و دریافت خدمات درمانی لازم، ترخیص شدند. طبق اعلام رسانه‌ها در روزهای پس از این حادثه، پیکر ۱۶ آتش‌نشان و ۶ شهروند عادی از زیر آوار خارج شد. گفته می‌شود ۱۷۰۰ کامیون نزدیک به ۲۰ هزار تن نخاله ساختمانی حاصل از این آتش سوزی را جابه‌جا کردند.

کشتی سانچی 

کشتی سانچی

یک سال بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، آتش سوزی کشتی سانچی خبر ساز  شد. نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و ثبت شده در پاناما بود. این نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی، به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بود و باید این میعانات به شرکت هانوا توتال کره جنوبی تحویل داده می‌شد. مبدا حرکت این نفتکش عسلویه بود و آنطور که گفته شده نفتکش و محموله توسط یک شرکت بیمه معتبر بیمه شده بودند. محموله این نفتکش نیز به صورت (FOB تحویل در بندر) به شرکت کره‌ای فروخته شده بود اما بار این نفتکش به مقصد نرسید و در شانزدهم دی ماه با یک فروند کشتی چینی، برخورد کرد که باعث حریق نفتکش ایرانی و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن (۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی) شد. حواشی این ماجرا همچنان ادامه دارد و این در حالی است که رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچی" در آبهای چین را تایید کرد. اما طبق شکایت ۹ نفر از خانواده‌ها، گواهی فوت آنان با توجه به نبود دلایل کافی فوت باطل شد.  

مسجد ارگ

مسجد ارگ

ساعت ۶:۲۰ دقیقه غروب پنجم محرم بود. مردم، در حال اقامه نماز مغرب و عشا بودند که صدای فریادها از مسجد ارگ در بازار تهران بلند شد؛ فریادهایی که خبر از یک حادثه وحشتناک می‌داد.   آتش آن روز ٧٨ زن و مرد نمازگزار را در مسجد ارگ سوزاند و خاکستر کرد. این اتفاق هم در بهمن ماه  ۱۷ سال پیش رخ داد. تحقیقات اولیه نشان داده بود که انفجار کپسول گاز موجب آتش‌سوزی برزنت سقف ۸۰۰ متری مسجد که به پارافین آغشته بود شده‌ است.

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان یکی  دیگر از هولناک‌ترین جنایات بشری در طول تاریخ را به خودش اختصاص داده. قرار بود یک شب تفریحی ساده باشد اما به یکی از مرگبارترین حملات تروریستی و نقطهٔ عطفی در تاریخ خاورمیانه تبدیل شد. آن شب ۷۰۰ نفر به سینما رکس رفتند تا فیلم «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی  را تماشا کنند. اما ساعت ۹ شب چهارم مرداد  ۳۳۷ نفر در آتش سوزی سینما رکس آبادان کشته شدند.

گفته می شود این حمله تا زمان ۱۱ سپتامبر ۲۳ سال بعد، مرگبارترین عملیات تروریستی به حساب می‌آمد. در حالی که گفته می‌شود ۳۲۰ نفر موفق به فرار شدند، منابع مختلف تخمین می‌زنند که بین ۳۷۰ تا ۴۳۰ نفر از تماشاگران فیلم در آتش سوختند، یا از دود حریق خفه شدند و بعضی هم زیر دست و پای متواریان آتش، جان خود را از دست دادند. آتش‌نشانان دیر حاضر شدند و مدتی طول کشید تا بتوانند شیر آتش‌نشانی را فعال کنند. ساعتی بعد آتش خاموش و اسکلت باقیمانده از سینما و تماشاچیانش ظاهر شد.

سینماهای بسیاری از جمله آزادی و شهرقصه هم دچار آتش سوزی شدند.

قطار نیشابور

قطار نیشابور

قطار نیشابور یکی دیگر از تلخ‌ترین حادثه های کشورمان است که تبدیل به آتش سوزی بزرگ و انفجار شد. ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۸۲ فاجعه انفجار قطار نیشابور که به قولی بزرگ‌ترین سانحه راه‌آهن در ایران است، اتفاق افتاد که در این حادثه بسیاری از آتش‌نشانان و نیروهای امدادی، نیروهای دولتی از جمله فرماندارِ وقت این شهرستان و اهالی روستا کشته و زخمی شدند.

حادثه‌ای که در روستای دهنو هاشم‌آباد نیشابور رخ داد و در آن بیش از ۳۰۰ نفر کشته و تعداد بسیاری زخمی شدند. شدت انفجار در این حادثه به اندازه‌ای بود که تا شعاع ۲۰ کیلومتری محل سانحه خسارت وارد شد و گودالی به عمق ۲۰ متر در محدوده‌ای وسیع ایجاد کرد. حدود ساعت ۴:۳۰ صبح که به چهارشنبه سیاه هم معروف شد، به سوانح ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اعلام حادثه می‌شود، براساس آنچه ابتدا اعلام شد چند واگن آزاد شده و در گذرگاه خیام قرار بود از ریل خارج شوند که بلافاصله نیروهای ایستگاه مرکزی شماره یک آتش‌نشانی به محل مورد نظر اعزام شدند.

به گفته یکی از آتشنشانان باقی مانده از سانحه، پس از رسیدن به محل، دوباره اعلام شد در ایستگاه خیام روستای دهنو هاشم‌آباد واگن‌های حامل گوگرد، پنبه و دیگر مواد آتش‌زا فرار کرده و در همان محل از ریل خارج و موجب بروز آتش‌سوزی شده‌اند. چون شیب مسیر به سمت تهران بیشتر بود واگن‌هایی که آزاد شده بودند، سرعت بالایی داشته و به همین دلیل به ضلع شمال و جنوب راه‌آهن واژگون شده بودند. به دلیل شدت بروز آتش نیروهای کمکی از حوزه آتش‌نشانی شهرستان، کارخانجات، شهرداری‌های اقماری و حتی مشهد درخواست شد. اگرچه آتش اطفاء شده بود اما در ساعت ۹:۳۷ دقیقه انفجار مهیب دیگری در همان محل رخ داد که ۲۴ آتش‌نشان از کل استان شهید شدند.

هر شخصی که در ضلع جنوب راه‌آهن و در فاصله ۵۰۰ متری انفجار قرار داشت، کشته شد. حتی بسیاری از خانه‌های مسکونی به کلی تخریب شدند. گفته می شود محل وقوع انفجار بسیار صحنه دلخراشی بود به طوری که حتی بسیاری از افراد قابل شناسایی نبودند.

مدرسه شین آباد

اتش سوزی

مدرسه‌های بسیاری از ایران دچار حریق شدند. مدرسه سفیلان، مدرسه درودزن و مدرسه اسوه حسنه زاهدان اما یکی از خبرسازترین این مدرسه‌ها «شین آباد» بود.

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد (از توابع پیرانشهر) هم به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ بود. حادثه زمانی روی داده که بخاری نفتی این کلاس دچار آتش‌سوزی شد و تلاش سرایدار مدرسه برای خاموش کردن آن با استفاده از کپسول آتش‌نشانی نتیجه نداد. سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که در این موقع بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد. در این حادثه، ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آنان بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند. همچنین انگشتان سه نفر از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و پس زدن پیوند، قطع شد.

بنا برگزارش‌های اعلام شده، این حادثه که به جراحت شدید دانش آموزان منجر شد، عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرد. سیران یگانه یکی از مصدومین  به علت شدت جراحات وارده از ناحیه ریه فوت کرد. ساریا رسول‌زاده یکی دیگر از مصدومین در اثر آسیب‌هایی که به دستگاه تنفسی و کلیه‌هایش وارد آمده بود در بیمارستان ابن‌سینا تبریز درگذشت.

طبق گزارش سازمان آتش‌نشانی، نشت نفت بخاری، دستپاچگی در کنترل بخاری و افتادن آن، ازدحام دانش آموزان کلاس موقع خروج از کلاس و وجود حصار در پنجره‌های کلاس علت حادثه اعلام شد.

 

بازار تبریز

از دیگر آتش سوزی‌های خبرساز ایران می توان به بازار تاریخی تبریز اشاره کرد که در فهرست آثار یونسکو قرار دارد. در پی این آتش سوزی حدود ۱۰۰ مغازه آسیب دیدند.

جنگل‌های ایران

اتش سوزی جنگل های ایران

آتش سوزی هر ساله در جنگل‌های ایران هم موضوع جدیدی نیست و سالیانه حدود ۱۴هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌ها از بین می‌روند. طبق آمار موجود سال گذشته، بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور در آتش سوخت که بخش اعظم و نگران‌کننده این آتش‌سوزی‌ها در حیطه مراتع و جنگل‌های زاگرس بوده است. طبق اعلام کارشناسان این حوزه اگر همین روند فاجعه‌بار ادامه پیدا کند، تا چند دهه آینده، در کشورمان جنگلی باقی نخواهد ماند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه