ارسال به دیگران پرینت

تست شخصیت شناسی

شناخت تیپ شخصیتی با پاسخ به سؤالات این تست

تیپ شخصیتی اثر مستقیم بر نحوه تعامل و کارکرد افراد در اجتماع و محیط کار دارد. به همین خاطر از سال‌ها پیش روانشناسان با کمک تست‌های شخصیت شناسی سعی در شناخت تیپ شخصیتی افراد داشتند.

 شناخت تیپ شخصیتی با پاسخ به سؤالات این تست

تیپ شخصیتی اثر مستقیم بر نحوه تعامل و کارکرد افراد در اجتماع و محیط کار دارد. به همین خاطر از سال‌ها پیش روانشناسان با کمک تست‌های شخصیت شناسی سعی در شناخت تیپ شخصیتی افراد داشتند.

تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید

اینکه بدانید درونگرا هستید یا برونگرا، یا در برابر شرایط مختلف احساسی تصمیم می‌گیرد یا منطقی، نوع شخصیت شما را نشان می‌دهد و می‌توانید با کمک این اطلاعات، رفتار و عملکرد بهتری در محیط‌های مختلف داشته باشید. برای اینکه بدانید چه نوع شخصیتی دارید، تست شخصیت شناسی را به شما توصیه می‌کنیم، چرا که از اعتبار بالایی میان مؤسسات روانشناختی برخوردار است و بسیاری از روانشناسان از آن به عنوان ابزاری برای پی بردن به تیپ شخصیتی افراد استفاده می‌کنند.

 

تست MBTI چیست؟

تست MBTI یک تست روان‌سنجی است که در آن فرد به سؤالات مختلف پاسخ می‌دهد و در نهایت نوع شخصیت، نقاط قوت و ضعف و همچنین اولویت‌های شخصی او مشخص می‌شود. طراحان این تست ایزابل بریگز مایرز و مادرش، کاترین بریگز بودند که نسخه اولیه آن را در سال 1960 معرفی کردند.

تست  MBTI یکی از تست شخصیت‌شناسی معتبر است که بر اساس نظریات کارل یونگ روانشناس برجسته، طراحی شده است. MBTI شخصیت افراد را به 16 دسته تقسیم می‌کند.

البته مشاهدات ایزابل بریگز مایرز و مادرش نیز در ساخت این تست بسیار تاثیر داشت و همین موضوع باعث شده که بسیاری از مردم جهان از آن به عنوان یک تست معتبر استفاده کنند. با انجام تست شخصیت شناسی می‌توانید، اطلاعات و سرنخ‌های جالبی از خود و نحوه رفتارتان با محیط به دست آورد و باید عنوان کنیم که این تست برای پیدا کردن شغل نیز بسیار کمک کننده است و می‌توانید با توجه به روحیاتی که دارید، سراغ انتخاب شغل بروید.

تست MBTI چه کار می‌کند؟

تست MBTI

در تست MBTI فرد و شخصیت او با توجه به چهار دسته معیار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این معیارها برون گرا یا درون گرا بودن، شهودی یا حسی بوده، ادراکی یا قضاوتی بودن و در نهایت احساسی یا منطقی بودن هستند.

همان‌طور که در نظریه یونگ مطرح شده است، افراد دارای تیپ‌های شخصیتی متفاوتی هستند و به همین خاطر است که رفتار آنها در محیط‌ها می‌تواند متفاوت باشد. هر یک از حروف ذکر شده در پایین نشان دهنده یک معیار برای بررسی نوع شخصیت افراد هستند.

  • برون گرایی (E) یا درون گرایی (I)
  • حسی (S) یا شهودی (N)
  • منطقی (T) یا احساسی (F)
  • قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

تست MBTI دارای 93 سؤال است و برای پاسخ دادن به آنها تنها به ده دقیقه زمان نیاز دارید. از آنجایی که در این تست هیچ پاسخ درست و غلطی وجود ندارد، بنابراین می‌توانید با خیال راحت به تمامی سؤالات پاسخ دهید تا بتوانید نتیجه بهتری از آن بگیرید. بیشتر روانشناسان عنوان می‌کنند که در زمان پاسخ دادن به سؤالات این تست، به هیچ عنوان تحت تاثیر موضوع و گفته‌ای نباشید و سؤالات را در آرام‌ترین حالت ممکن پاسخ دهید.

همان‌طور که گفتیم، پاسخ به سؤالات این تست در نهایت تیپ شخصیتی شما را مشخص می‌کند که در میان 16 تیپ شخصیتی مشخص شده در این تست می‌باشد. تئوری پشت تست بریگز و مایرز مبتنی بر این واقعیت است که جمعیت جهان از این 16 تیپ شخصیتی هستند. این تیپ‌های شخصیتی عبارت‌اند از:

  1. فرمانده ENTJ    
  2. روشنفکر INTJ    
  3. متفکر INTP    
  4. مبلغ ENTP
  5. حامی ISFJ    
  6. مجری ESTJ    
  7. سفیر ESFJ    
  8. بازپرس ISTJ    
  9. پیکارگر ENFP    
  10. مشاور INFJ    
  11. واسطه گر INFP    
  12. پیش قدم ENFJ    
  13. سرگرم کننده ESFP    
  14. کارآفرین ESTP    
  15. ماجراجو ISFP    
  16. چیره دست ISTP

چرا تست MBTI را انجام دهیم؟

تست خود شناسی

امروزه تعداد بسیار زیادی از مردم جهان، خصوصا تیم‌های منابع انسانی در شرکت‌ها، از تست MBTI برای شناسایی شخصیت افراد استفاده می‌کنند. تست MBTI تمام استانداردهای یک تست شخصیت شناسی را دارد و به همین دلیل است که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین تست‌های روانشناختی شناخته می‌شود. 

انجام این تست به شما کمک می‌کند تا به درک درستی از خود برسید، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید با توجه به این ویژگی‌ها به دنبال کار و با افراد تعامل درست داشته باشید. 

توجه داشته باشید که این تست برای درمان مشکلات روانشناختی استفاده ندارد و همچنین قرار نیست با کمک آن افراد را به دسته‌های بهترین و بدترین شخصیت‌ها طبقه بندی کنیم. هدف اصلی تست MBTI این است که با نوع شخصیت خود بیشتر آشنا شوید و درباره علایق و نقاط قوت خود بیشتر بدانند. در واقع ماموریت اصلی تست MBTI این است که افراد پی به ارزش‌های خود ببرند و به هیچ عنوان خود را با دیگران مقایسه نکنند.

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه