ارسال به دیگران پرینت

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی؛

گفتگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم آغاز شد

رئیس‌جمهور گفت: میزان ظرفیت تجاری ما با روسیه در حال حاضر قابل قبول نیست، در تمام حوزه‌ها می‌توانیم تبادل ظرفیت با روس‌ها داشته باشیم.

گفتگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم آغاز شد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در سخنانی، گفت: الحمدالله ما در سیاست بین‌المللی جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم؛ لیکن در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده است؛ ضمناً در سیاست تجاری و اقتصادی نیز همین مسئله وجود دارد. 

وی ادامه داد: به آن میزانی که در حوزه سیاسی پیشرفت داشتیم، در مسائل تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب‌ماندگی داریم، می‌خواهم بگویم آنچه که تاکنون عملی شده است، متوازن عمل نشده است.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: چرا ما به ۱۵ همسایه که دارای ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی هستند، توجه نکردیم؟ از وقتی به تاجیکستان رفتم و برگشتم، روابط تجاری و اقتصادی با این کشور سه برابر شده است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سفر به ترکمنستان و آذربایجان قرارداد سوآپ گازی و ارتباط ترانزیتی برقرار شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه باید کمبودها و کاستی‌ها جبران شود، گفت: نسبت به روسیه نیز همین طور است. میزان ظرفیت تجاری ما نباید به این میزان فعلی باشد. الآن در حدود ۳ میلیارد دلار است که می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود.

وی با اشاره به تولید برخی از کالاهای استراتژیک در روسیه نیز، گفت: امروز می‌توانیم این کالاها را از روسیه وارد کنیم و بازار روسیه می‌تواند مورد هدف محصولات کشاورزی که در ایران وجود دارد قرار گیرد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: با توجه به تکنولوژی که در روسیه وجود دارد، حوزه‌های نفتی و گازی ما می‌تواند میدان فعالیت ایران و روسیه باشد. این‌ها همان کارهایی است که رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ و نقل، ترانزیت، انرژی، هوافضا با روسیه همکاری کنیم. ظرفیت های بسیاری وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود، مزیت‌هایی در کشور داریم که مورد نیاز روسیه است و ظرفیت‌هایی در روسیه وجود دارد که مورد نیاز ما است.

وی گفت: بحث مذاکرات را نیز آغاز کردیم، اما همه چیز را به مذاکرات متصل نکردیم و مذاکرات از جمله کارهایی است که ما دنبال می‌کنیم. ما در دو حوزه رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها فعالیت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها، ارتباط با همسایگان است، روسیه نیز یکی از همسایگان بزرگ ما است و نمی‌توانیم به عنوان یک کشور مستقل مراودات و ارتباطات تجاری و اقتصادی را نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: بنای ما تعامل به تمام دنیا است و من این را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و الآن نیز دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به شعار تعامل با همه‌ دنیا نیز گفت: البته کشورهایی که بخواهند با ما تعامل داشته باشند، تعامل خواهیم کرد و در مقابل نادر کشورهایی که بخواهند تقابل کنند، در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور درباره حواشی ایجاد شده در جریان سفر به روسیه، گفت: اینکه محصول یک سفر بخواهد لبخند باشد، اتفاقی برای مردم نخواهد افتاد؛ البته این سفر پر از لبخند بود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: نتیجه لبخند باید توسعه در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد، یعنی آنچه که ما در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها، مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، مسائل بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود.

وی تصریح کرد: بعد از دیدار با آقای پوتین، جلسه‌ آقای لاوروف و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ما برگزار شد که آقای لاوروف گفته بود که بعد از جلسه‌ رؤسای جمهور، آقای پوتین به وزرا مؤموریت دادند که سریع تصمیماتی را که ما و رئیس‌جمهور ایران گرفتیم باید اجرایی شود. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته بنده نیز آنجا به دوستان مسئول از جمله وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزرای مربوطه مأموریت دادم که بحث‌هایی که ما  داشتیم را اجرایی کنند و آثارش در اقتصاد و در مسائل مختلف روشن شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: در مسائل پولی و مالی، اتفاق نظر داریم که سلطه‌ دلار باید شکسته شود و ما می‌توانیم با ارز ملی خودمان کار و مراودات تجاری را دنبال می‌کنیم. 

وی گفت: توافقاتی در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی و هوافضا داشتیم. مثلاً امروز در بوشهر به غیر از فاز اول، فاز دوم و سوم با روسیه پیگیری می‌شود. 

رئیس‌جمهور گفت: حذف این تعرفه‌ای که در صادرات، قیمت را متفاوت می‌کند، چیزی است که با نگاه مثبت، بتوانیم در حوزه کالاهای اساسی معاملات و تجارت داشته باشیم. حذف و تعرفه  که  مسئله مهم و قابل توجهی بود. 

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: مسیر شمال به جنوب ما که می‌تواند بسیاری از ارتباطات تجاری ما و تجارت کشورهای همسایه را تسهیل کند و این از جمله مسائلی است که ما صحبت کردیم و تصمیم گرفته شد.

وی گفت: همه تصمیماتی که ما در حوزه‌های مختلف گرفتیم در جهت منافع مردم و توسعه اقتصادی بود.

تکمیل می‌شود...

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه